Vi beställde rullgräs som vi rullade ut för ganska exakt en vecka sedan.
Under detta så hade vi ca 5-10cm lager med fin anläggningsjord ovanpå den tidigare matjorden som var helt ok.

När man läser instruktioner för rullgräs så står det överallt att man ska vattna, vattna och åter vattna.
Sagt och gjort, har vattnat som fan.
En gång varje dag så har vi kört hela mattan med spridare och för hand så att det har blivit rejält blött, så att det plaskar när man går på det.

Rätt eller fel?
Ska vi vattna mer eller mindre?
På något ställe stod det att man skulle vattna 2-3 gånger om dagen i början.

Sedan så är det en bit av gräsmattan som jag är lite osäker på.
På denna del (kanske 15kvm) så var det väldigt lerigt innan vi rullade ut gräset.
Här hinner det definitivt inte torka mellan vattningarna utan det är ständigt blött.
Denna del av gräsmattan är gulare än resten.
Ska man vara mer försiktig med den delen?

Skickar med 2 bilder.

• gräs1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • gräs2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att vattna är självklart viktigt då man rullar ut en ny gräsnmatta, sen beror allt på väder och vind. Vid extrem torka räcker inte alltid 1 gång om dagen och vid kraftigt regnande så behövs det inte lika mycket vattnande. Att du skriver som du gör att där det är lerig blir gräset gulare kan göra att gräset blir gult "ruttnar" Undvik att vattna denna del. troligtvis är detta i en svacka och där allt överflödigt vatten samlar sig. En framtida åtgärd kan vara dränering så att smältvatten och liknande kan rinna undan.

I alla fula skarvar kan du lägga i toppdress och ev. så lite frön så har du en perfekt gräsmatta innan midsommar.

//Stefan

Tack för ditt svar!

Det man kan tillägga är ju att under denna vecka som gräset legat uppe så har knappt solen tittat fram överhuvudtaget, det har varit molnigt, blåsigt och en del regn.

Jag antar att gräset växer bäst när det är lite varmare? dvs när solen är framme?

Idag så gjorde jag faktiskt ett uppehåll, jag vattnade ingenting.
Dock så har det bitvis regnat idag så lite vatten har ju mattan fått.

Men planen framöver är att fortsätta vattna rejält men att undvika att vattna de gula partierna helt och hållet?
Hur länge väntar jag med de gula partierna isåfall?

Grejen är ju den att gräset ska vara fuktigt/blött hela tiden så det inte torkar ut. För egen del om jag hade rullat gräs så hade jag vattnat ca 30min i varje position varannan dag om det är en vanlig pendelspridare. Innebär ca 10-15mm. Kanske det dubbla om det är en slagspridare.
När man sår helt nytt gräs så gäller det ju att hålla gräsfröna fuktiga hela tiden, bara precis duscha de i början tills de kommit upp. Sen klarar de sig själva.
Sen har ju den som sålde gräset till dig säkert tusen skötselråd till dig också.
Gräs överlag är fruktansvärt stryktåligt och ska mycket till för att man ska lyckas ta död på det.
Så vattna lite lagom tills det börjar ta emot i plånboken :=)

Dagarna går och jag vattnar ganska mycket enligt alla instruktioner.
Dock så vattnar jag knappt något alls på området där det var väldigt lerigt när vi lade gräset.
Detta område verkar dock aldrig torka och det är alltjämt betydligt gulare än resten av mattan.
Jag börjar bli orolig för denna del, vad ska jag göra med den? :eek:

Dock så provade jag idag att lyfta lite på några av rullarna och såg då att vita rottrådar börjat bildas.
Det är väl väldigt positivt?
Dessa vita rottrådar såg jag överallt, även på den delen där det är lerigt, blött och gult.

Till sist, vad är det bästa att göra med skarvarna som jag har egentligen?
Någon skrev pilla i toppdress och några frön, någon annan sa att sand och frön vore bra.
Jag själv har funderat på om inte jord och frön vore bra?
Vad är bäst egentligen? Och vilken typ av frö ska man använda?

Gör ingenting med skarvarna, de växer igen tills slutet på sommaren eller till början av nästa. Lägg den tiden på familjen istället för att motverka moder natur som sköter mycket själv.

Uppdatering.

Jag har pratat med företaget som sålde gräset. De tyckte att jag hade vattnat för mycket, deras rekommendation var att vattna rejält var tredje dag om det var molningt eller regnigt ute.
Om det är "sol och 20 grader" så räcker det med varannan dag.
Jag har alltså kört varje dag trots att det varit mer åt "molnigt och regnigt" än "sol och 20 grader".

Nu kommer dock det fina vädret in och jag har kört uppehåll på 2 dagar, jag hoppas nu att även den biten på mattan som är lerig torkar till.
Sedan så kör jag igång med vattnandet igen men enligt instruktionerna som jag fått.

Jag har även fått rådet att gödsla redan nu.
Har ett gödsel som heter Yara Mila 21-4-7, rådet som jag fått är att lägga ut det en kväll och vattna efter så att det sjunker in.

MEN, vågar jag verkligen gödsla trots att vädret imorgon och kommande dagar ska vara varmt och soligt (läs: sol och 20-22 grader).
Sedan så är jag osäker på hur mycket gödsel man ska använda, hur vet man det?

Står det inte på förpackningen hur mycket/m^2?

Gräs är hållbarare än man tror, här rullade de ut gräs i december, 2 dagar senare kom det snö. Men det växer fint nu.

• Gilla
Nikoz97
  • Laddar…
harry73
Man behöver inte vattna direkt efter man har gödslat. Det går bra att vänta en eller två dagar. Men å andra sidan om du vet att du kommer att vattna en kväll är det lika bra attgödsla precis innan dess.

det borde stå på förpackningen hur många kvm förpackningen räcker till. Annars skulle jag gissa att 3 kg räcker till 100 kvm.

Kolla också www.olleberg.nu eller i dit fall http://www.olleberg.nu/grasprogram/nyanlaggning/

harry73 skrev:
Man behöver inte vattna direkt efter man har gödslat. Det går bra att vänta en eller två dagar.
Det var första gången jag hört talas om detta. De flesta brukar varna för att gödsla utan regn/bevattning eftersom det kan bränna gräset.

harry73
På min gödselförpackning står att om det nte har regnat inom 2 dygn ska man vattna gräset

Ja, är det bara molnigt är det säkert OK. Men jag skulle inte chansa.

Tack för länken till doseringsanvisning.
Det står att man ska gödsla 2-4 ggr med 1,5kg - 2 kg per 100kvm.

Hur gör man rent praktiskt, tar med händerna och slänger ut hyfsat jämnt över hela ytan eller?

Men, ni menar alltså att det är ok att jag gödslar ikväll och vattnar rejält efter även om det är varmt och soligt imorgon (som det kommer att vara)?
Jag är som sagt orolig för att bränna gräset.

savio skrev:
Tack för länken till doseringsanvisning.
Varsågod!

savio skrev:
Hur gör man rent praktiskt, tar med händerna och slänger ut hyfsat jämnt över hela ytan eller?
Jag gör så. Sedan finns det ett antal olika mer eller mindre praktiska hjälpmedel men de får någon annan tipsa om.

savio skrev:
Men, ni menar alltså att det är ok att jag gödslar ikväll och vattnar rejält efter även om det är varmt och soligt imorgon (som det kommer att vara)?
Jag är som sagt orolig för att bränna gräset.
Jag skulle gödsla utan att blinka, men jag är ingen expert. Om någon i praktiken upplevt några problem så kommentera gärna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.