Har priset på asfalt fördubblats?

9k läst  31 svar

1. L
    Medlem Nivå 1
    Jag betalade 440 kr/m2 inkl allt. En garageuppfart på 95 m2 i Linköping. I det ingick också att riva bort en stubbe och göra underarbetet på en carport om 15 m2. Fick vänta ett halvår på att maskinerna var lediga, men lätt värt det sett till jobbet de gjort. Offerterna jag tog in låg mellan 400-600 kr/m2

2. E
    Medlem Nivå 1
    Jag kontaktade NCC i umeå som asfalterade vägen utanför för att ev få lägre pris då de ändå var i närheten.
    De sa att det inte är samma typ av asfalt och andra maskiner behövs för en gårdsplan så det blir ett separat jobb när de är klar med vägen.

Tänkte att nu blir det dyrt. En kille kom och tittade på planen. Han började med 180 kr m2 men eftersom jag haft en annan entreprenör som lagt bärlager tidigare samt att det var såpass stort som 280 m2 gick han ner till 150 kr m2, plus moms förståss. Plus underarbete. Fakturan blev 52000 plus moms fastpris, och då grävde de även ner 3 fundament till gårdsbelysning.
    Underarbetet hamnade 46 kr m2 och asfalteringen 139 kr m2 när jag räknar från fakturerat, plus moms.
    Underarbetet innebar justering till - 4 cm under asflaterad höjd. Paddat ett varv, samt vattenpaddat ett varv. Två dagar var dom där.

Asfalteringen är 4 cm tjock och av dyrare och bättre kvalitet, "lika som kommunen har nere på stan". 1 dag tog jobbet.

Jag är helt nöjd med arbetet. Ytor som inte gick använda tidigare är plana och jag kan ställa släpvagn odyl på sidan av gårdsplanen.

En norrman kom förbi och sa att en sådant arbete hade kostat 350000 i norge :)

Redigerat 14 sep 10:12
    rob_t_j72, Marcus_L och Campar gillar
  3. roland53
    Medlem Nivå 13
    Varför lägga in en jämförelse med Norge?? Där är det ingen sans alls på priserna oavsett det gäller hamburgare, sprit eller annat :surprised:

4. R
    Medlem · Nivå 6
    I Norge åkte dom stora fast för kartellbildning för inte så länge sedan med

5. L
    Medlem · Nivå 8
    Här i kvarteret har man precis grävt ner fiber PEAB återställde tidigare asfalterade ytor, dom använde både läggare för hela trottoarer men där det var smala remsor typ 40-80 cm använde dom bara kranbil, raka + padda och vält.
    Vissa kranbilsförare var mer populära (dom skickliga ) dom lade ut massan med en sådan precision att det var bara att småjustera med rakan och sedan välta med vibrovält.

Hitta ett sådant team och prata med dom kan sina saker. dom kanske fixar allt en fredag eftermiddag för 10-12 kkr i kaffekassan.
    Bäst är att använda en läggare det blir plant och slätt direkt.

6. slaskman
    Medlem Nivå 7
    Har själv ca 130 kvadrat asfalt framför huset. Tidigare husägare var i åkeribranchen och när asfalten lades 1953 så snålades inte då den "blivit över" nånstans och är således minst 30 cm tjock.Norrläge gör dock att mossa osv slitit på toplagret. Nån som har ett hum vad ny yta skulle kosta. Irländare jagar jag med hagel....

7. F
    Medlem · Nivå 8
    Det lönar sig att prata ihop sig med grannarna om du vill asfaltera uppfarten. I föräldrarnas bostadsområde var det fyra-fem grannar som asfalterade samtidigt, då fick dom ner priset till 11euro/m2.

8. J
    Medlem · Nivå 6
    I Euro? Trodde vi hade kronor i Sverige!?
    Av Irländare??
    Som varken betalar skatt eller lämnar kvitton eller garantier, som ofta använder sig av slavliknande metoder för dom som som faktiskt utför arbetet!?
    Är det sådana du rekommenderar?

9. Johan Gunverth
    Medlem · Nivå 15
    I Sverige, ja. ;)

10. J
    Medlem · Nivå 6
    Ja just det, tänkte inte på att titta på nationaliteten på alla som skriver.......i ett svenskt forum....big misstake...:thinking:

11. M
    Medlem Nivå 2
    Grannen la asfalt förra året, gjorde underarbetet själv och jag har bestämt för mig att han sa 270:- ink moms/kvadrat för asfalten och paddning (2-bilars garageuppfart)

//MrS

12. Zork
    Hobbyelektriker Nivå 2
    Glöm inte att paddan och övriga verktyg ska smörjas in med diesel innan ni börjar, annars fastnar asfalten. Bara ett tipps :)

13. M
    Medlem Nivå 5
    Under motorn på paddan sitter en vattentank som man fyller med vatten och släppmedel, vanligt diskmedel fungerar bra. Skyfflar och raka kan man "diesla"

Zork gillar
  14. Zork
    Hobbyelektriker Nivå 2
    Vi har en padda för grus, den saknar vattentank. För att inte asfalten ska fastna dieslar vi ytan som ligger an mot asfalten.
    Ska hyra en padda med tank nästa gång vi paddar små lagningar, nu kör vi med en rund som är lätt att lyfta med kran om den ska ner i hål och även kan padda runt fundament i hål.

15. M
    Medlem Nivå 5
    Okej. Dom få gångerna vi har haft en padda med trasig tank så har vi hällt ut vatten på den gamla asfalten bredvid det som ska läggas. Så kör man en sväng på det nylaggda och ut i vattnet för att kyla osv. Det är en nödlösning. En riktig asfaltspadda med tank är dock att föredra. Dieseln brukar försvinna ganska fort och ska man lägga en garageinfart så är det dömt att asfalten fastnar under och man får stora spår efter paddan. Vid små lagningar så kvittar det med vattentank.

Zork gillar

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: