Byggahus.se

Har ni ett "tänka-rum" ?

1. D
    Medlem · 109 inlägg

dajaskazal

Medlem
    Sambon håller just på att lägga sista handen vid sin man cave. Det är ett ganska stort rum i ena änden av huset, som har blivit mer eller mindre överflödigt sen barnen flyttade ut. Eftersom det var stort, byggde vi (han) en vägg i ena änden så jag fick en walk-in-closet (nåja, lite som förråd också, men ändå) innanför. Man-caven, ca 16 kvm, har fått heltäckningsmatta, fondtapet och nya fåtöljer, och kommer att få en ny takplafond. Det egenhändigt snickrade barskåpet står på plats med humidoren ovanpå. Vi flyttar också in hans stereo och alla vinylskivor, och en tv. Han skuttar omkring som en glad hundvalp här hemma.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    thumbnail_20191214_175426.jpg

2. Jiji
    Medlem · 1 375 inlägg
    I vårt andra hus håller vi vuxna på att planerar varsitt alldeles eget rum. Barnen kommer inte att bo i det huset. Den dagen vi flyttar dit på riktigt är de utflugna. I huset som vi bor i har vi en ateljé på tredje våningen. Den är för alla men vi är i regel där en i taget.

3. M
    Husägare · Jönköpings Län · 3 491 inlägg

MagHam

Husägare
    Utan att vi nu hamnar alldeles för djupt i genusdiskussioner... Av inläggen att döma är det en majoritet av män som behöver en "man-cave"
    Finns det en skillnad mellan könen för behov av avskildhet ? Eller speglar det bara könsfördelningen på dom som läser och svarar i Byggahus?

• Laddar…
  4. T
    Medlem · 2 658 inlägg

TotalControl

Medlem
    Kvinnor är mer sociala än män.

5. B
    Medlem · Stockholms län · 17 956 inlägg

BirgitS

Medlem
    Vare sig min man eller jag har haft något behov av en "man-cave" eller liknande utan det har ju alltid funnits något ställe dit man kan gå för att vara för sig själv, även om det är ett gemensamt rum. Går man t.ex. ifrån och läser en bok i sovrummet så är det ju ett tydligt tecken på att man vill vara för sig själv och den typen av beteende har vi båda respekterat och använt oss av.

6. B

BirgitS

Medlem
    Generalisera inte, variationen inom könen är mycket stor även om det är möjligt att genomsnittet är olika.

7. J
    Husägare · 2 149 inlägg

Johan456

Husägare
    Lika klok som alltid. (y)

• Laddar…
  8. Jiji
    Medlem · 1 375 inlägg
    Precis, så har vi det också. Våra egna rum, som vi nu håller på med är en extra lyx och kanske mer för att vi är skapande människor och nu får möjlighet att ha egna ateljéer där vi inte behöver plocka undan så att andra kan få plats. Så är det i den ateljé vi har idag att alla (4) har egna skåp och hyllor och så får man plocka undan efter varje gång. Det funkar men gör att start- och sluttid tar tid varje gång, och om man bara har en liten stund över så har jag märkt att jag börjat dra mig för att gå upp och fortsätta med mina projekt. Med en egen ateljé kan man ju bestämma själv om det ska gå ligga framme eller inte.:)

9. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 7 304 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Jag tycker att det var en ganska rimlig generalisering. Den är förstås inte sann i matematiskt hänseende, så att alla kvinnor är mer sociala än alla män, men det var nog också få som tolkade det så.

För övrigt gör jag mitt bästa tänkande utomhus. Promenerandes eller, om det är rätt tid på året, sittandes i ett jakttorn. Problemet är att det är så lätt att ta med sig intryckspockande saker även då – telefon och hörlurar får för ofta störa tänkandet (och som man kan jag förstås bara göra en sak i taget ;)).

• Laddar…
  10. B

BirgitS

Medlem
    Jag har hört så mycket konstigt om kvinnor från män så jag vet inte hur stor andel som tolkade meningen bokstavligen. Män som alltså använder fraser som "alla kvinnor är" bara för att det stämmer in på deras fru/sambo men absolut inte är sant för alla kvinnor.

11. T
    Medlem · 2 658 inlägg

TotalControl

Medlem
    Nej jag generaliserar inte. Många forskningsresultat visar det. Var god sök.

Edit : Självklart gäller det inte alla kvinnor.

12. B

BirgitS

Medlem
    Forskningsresultaten du syftar på gäller väl genomsnitt och inte alla. Jag känner/har känt män som är lika sociala som de mest sociala kvinnorna jag känner/har känt och jag känner/har känt kvinnor som är lika osociala som de mest osociala männen. Sen är det ju kulturellt betingat, italienska män (tar det eftersom jag känner/känt några) är mer sociala i genomsnitt än svenska män.

13. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 7 304 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    :rofl::crysmile:

Nu tycker jag som sagt att det inte är en orimlig generalisering, men att hävda att det inte är en generalisering samtidigt som man säger att det inte gäller alla – hur tänker man då?

14. B

BirgitS

Medlem
    Delvis är det säkert så och dessutom är nog även de mest sociala männen inte så aktiva på Byggahus eftersom de träffar folk IRL eller har mer direktkontakt med vänner över nätet i stället för att läsa och skriva i ett forum som är mindre socialt.

• Laddar…
  15. T
    Medlem · 2 658 inlägg

TotalControl

Medlem
    Ja var lite snabb på knapparna. Jag menar att jag har inte tyckt / generalisera någonting. Jag bara skrev fakta (om än väldigt kortfattat) , som andra har tagit fram.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.