Byggahus.se

Har ni börjat binda era räntor?

1. H
    Medlem · 130 inlägg

Haas84

Medlem
    Anser ni att det börjar bli dags att titta över detta nu?
    Ni som ska binda, gör det nu eller väntar ni ett tag till?
    Ser ju inte ut som att de kommer komma någon höjning dom närmsta 6-9 månaderna i alla fall. Men frågan är om man ska vara ute lite före bankerna. Dom kommer ju höja direkt när det börjar pratas räntehöjning.

2. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 346 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Jag resonerar såhär:

Om målet är att får billigast ränta: Kör rörligt. Chansen att du tänker bättre än alla experter på alla banker (som ju räknar på risker att räntan går upp när dom sätter de fasta räntorna) är inte så stor, även om man kan lyckas klippa precis i brytpunkten förstås.

Är det för att "sova bättre på nätterna" - kör bundet.

Jag kör vidare med den modell jag kört i snart 20 år: Helt rörligt (nåväl 3 mån) och sen lägger jag undan motsvarande vad en ränta på 6% skulle kostat mig - vilket ger en buffert, som jag kan investera (om jag vill), amortera med, eller bara spara undan (och när den är tillräckligt stor amortera/investera en del av detta- vilket är där det har hamnat hitills).

Då har jag har tillgång till en hög pengar där om räntan stiger också...

/K

3. M
    Medlem · stockholm · 83 inlägg

MaBj

Medlem
    De har väl redan höjt isåfall. Enda gången du kan vinna på det är ju om du tror att räntan kommer höjas fortare och tidigare än bankerna tror, och du får rätt. Dvs ett läge där alla andra gjort en felaktig bedömning och du gjort den korrekta bedömningen.. då handlar det ju mer om gambling än nåt annat.

4. M

MaBj

Medlem
    Denna modell är ju det enda rätta, lägg undan ränteskillnaden själv istället för att bjuda bankerna på den marginal de tar för tjänsten att säkra sin ränta, för det är ju en tjänst de säljer och inget annat.

• Laddar…
  5. T
    Husägare · Stockholm · 623 inlägg

TreeView

Husägare
    Jag håller med, detta är det bästa. Dessutom så ger det en enorm fördel mot banken då det ger en trygghet av vara likvid.

• Laddar…
  6. P
    Medlem · Västra Götaland · 1 162 inlägg

para

Medlem
    Jag är helt emot att binda och har alltid haft rörligt/3mån MEN band nu i veckan på 3år.
    Fick samma ränta på 3mån som på 3år och eftersom jag inte tror att räntan kommer gå ner mer nu så kan jag ju lika gärna binda.
    Handelsbanken 1.45% ink låneskydd (1.29 utan).

• Laddar…
  7. M

MaBj

Medlem
    Hm det är i och för sig rätt knasigt att man kan få så lång bindningstid på den låga räntan.. då får man ju i alla fall säga att kostnaden för att få säkerheten med bundet är väldigt låg just nu.

• Laddar…
  8. Swetrot
    Medlem · Gävleborg · 3 093 inlägg

Swetrot

Medlem
    Om man tror att det finns minsta risk för att man behöver flytta innan bindningstiden är slut finns det anledning att hejda sig. Det kan bli mycket dyrt att betala ränteskillnadsersättningar när lånen skall lösas i förtid.

Jag gillar metoden som beskrivs här ovan att själv buffra pengar mellan det man betalar och en historiskt mer rimlig ränta. Att amortera av lån är också ett sätt att preparera sig för framtida räntehöjningar, och det kan finnas goda skäl att betala bort billån, studielån och liknande för de pengar man sparar på en låg boränta.

9. M
    Medlem · Västra Götaland · 101 inlägg

maglag

Medlem
    Differensen mellan rörligt och binda i 5 år var 0.25 för vår del hos Swedbank.
    Det känns som att det långsiktiga alternativet var något mer förmånligt för vår del, som inte kommer flytta eller räknar med att behöva låna mer eller amortera extra de närmsta fem åren.
    Bästa rörliga erbjudandet vi hade var på 1.36 vilket gör att differensen blev 0.4 men orka behöva tjata med en internetbank varje år. Nu kommer det ticka på och vi vet hur allt ser ut fram till hösten 2022.

Läste precis krönikan i DI av Johanna Jeansson ang bostadsräntor. Hon verkar tänka lite likadant.

10. Stefan Bengtsson
    Medlem · Västra Götaland · 1 644 inlägg

Stefan Bengtsson

Medlem
    Ränteskillnadsersättning blir väl bara aktuellt om räntan sjunkit sedan man bundit lånet. Så man får ställa sig frågan "Kommer räntan att sjunka mycket innan jag ska flytta?"

I övrigt håller jag med om allt du skriver.

11. T

TreeView

Husägare
    Det är faktiskt upp till banken, bundet lån är ju ett bundet lån, bakomliggande så har ju banken sålt skulden till någon annan.

• Laddar…
  12. Stefan Bengtsson

Stefan Bengtsson

Medlem
    Så du menar att i en verklighet där räntan är X, och du vill lösa ditt bundna lån med räntan 0,5X kommer banken att krångla? Det är inte min erfarenhet.

13. T

TreeView

Husägare
    Ja det kan mycket väl hända.

14. Stefan Bengtsson

Stefan Bengtsson

Medlem
    Jag tvivlar.

Hur beräknar banken i så fall ränteskillnaden? Kan det vara skillnaden mellan vad man skulle betalt om lånet löpt färdigt och vad banken får när dom lånar ut till nån annan? Det vill säga banken blir skyldig dig pengar.

Jag tror risken att det blir "mycket dyrt" med ränteskillnadsersättning om man löser ett lån sedan räntan stigit är liten. Och det stämmer också med min egen erfarenhet.

15. Eddie76
    Renoverare · Stockholm · 102 inlägg

Eddie76

Renoverare
    DI skrev en artikel om ränteskillnadsersättning i veckan.
    http://www.di.se/nyheter/ditt-bolan-kan-bli-en-dyr-falla/

Där står att om en kund med 2 Mkr i lån binder på 3 år på 1,89 procent och tvingas sälja sin bostad nästan direkt blir kostnaden 45 000 kr.
    Beräknat enligt konsumenternas Bank- och Finansbyrå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.