Byggahus.se

Har några av mina golvvärmeslingor frysit?

1. A
    Medlem Nivå 1
    Har de två senaste vintrarna haft "dålig värme" i ett par av rummen på övervåningen. Har vattenburen golvvärme och en värmepump (Nibe Fighter 1210). Använder värmepumpens cirkulkationspump till båda fördelarna (en på bv och en på öv). Försöke idag därför ge mig på att spola slingorna på öv då jag misstänker luft i systemet. Har en sådan där "automatisk luftningsventil" på fördelaren på öv (trycksidan). På retursidans fördelare har jag en luftningsnippel.

Jag stängde tryck- och returventilerna till fördelarna på öv samt även alla flödesjusterdon på fördelaren (trycksidan). Jag skruvade bort både lufttningsventil och luftningsnippel och kopplade på vattenslangar i stället. Trycksidan kopplade jag till vattenutkastet i badrummet och returen la jag i en vattenhink.

När jag nu (med vatten från badrummet) trycksätter fördelaren och öppnar/stänger ett flödesjusterdon i taget så kommer det vatten i hinken på tre av sex slingor. Hade förväntat mig luft i de tre som det inte kommer vatten ur men det verkar vara stopp. Hur högt vattentryck behövs för att få bort eventuell luft? Eller är det så enkelt att tre av slingorna har frysit? Ena slingan är till vårat sovrum som ligger "mitt i huset" (förvisso mot yttervägg i söderläge) och ovanför köket. Det är ca:19 grader i rummet och golvet verkar vara 18-20 grader beroende på var jag mäter. Känns lite märkligt om det har frysit då eller?

Någon som har några förslag på lösning?

Tack på förhand!

2. L
    Medlem · Nivå 14
    Det krävs inte något högt tryck för att få ut luft. Är det bomstopp så skulle jag börja med att kolla så att slingorna verkligen öppnar. Kolla så inte ventilen kärvar. Kolla också så att slingorna är injusterade enligt golvvärmeritningen. Det brukar stå hur många varv returventilen skall öppnas.

3. A
    Medlem Nivå 1
    Tack för ditt svar!

Låter som en vettig förklaring att ventilerna kan kärva. Brukar ju inte behövas så mycket tryck i trädgårdsslangen för att få ut luften som sagt men jag är ju ingen rörmokare och andra sidan:).

Hur gör jag för att kolla om ventilerna kärvar? De slingor utan "hattar" på trycksidan är de som "strular". De grönmarkerade ventilerna/pinnarna fjädrar när jag trycker på de och de gulmarkerade (insex) är helt uppskruvade. Behöver jag plocka isär fördelaren? Är som sagt ingen rörmokare...

4. Adolf
    Medlem Nivå 3

Ett problem som brukar uppstå när man spolar från det håll som du gör är att vattentrycket pressar fast ventilen så den inte orkar öppna.. Åtminstone är d så på Lk's fördelare..? Kanske samma med denna..? Men märkligt att det skulle ske bara på de tre slingorna...
    Men byt håll å se om d gör ngn skillnad...

5. A
    Medlem Nivå 1
    Har provat och spolat från andra hållet nu men tyvärr samma resultat - "stopp" i samma/markerade slingor. Är nästa steg och koppla loss resp. slinga (som krånglar) från fördelaren och försöka "spola" bara "slangen"?

Är det troligt att slingorna har frysigt eller vad kan annars orsaka detta "stopp"? Huset/systemet är 10 år gammalt och jag har inte full koll på vad som kan åka runt i dessa slingor nu för tiden.

6. Adolf
    Medlem Nivå 3

Ja, då är det väl det som återstår... Att de skulle ha frusit låter osannolikt..

7. A
    Medlem Nivå 1
    OK, tack! Skall prova detta och återkomma till veckan. Måste fixa lite kopplingar först. Antar att det är 3/4" anslutning till slangarna och då har jag inget hemma som passar.

8. A
    Medlem Nivå 1
    Har fixat kopplingar och när jag nu skulle prova så testade jag först att ha huvudkranen på trycksidans fördelare öppen och huvudkranen på retursidans fördelare stängd. Kopplade en slang på retursidans fördelare till en hink (enl. tidigare bild) och testade om det kom något vatten. Tror detta är det normala sättet att lufta/spola slingorna och det var detta sätt som jag provade först av allt.

Döm om min förvåning men idag kommer det minsan vatten i alla slingorna när jag öppnar de en och en. Detta är ju förvisso glädjande men jag skulle ju gärna vilja veta vad som orsakade det hela. Kan det vara så enkelt att ventilerna i fördelaren hade kärvat ihop på något sätt och att de behövde en liten "knuff" från annat håll än normalt?

Har någon någon bra/vettig förklaring eller är det bara att släppa och gå vidare...