Byggahus.se

Har någon vunnit / förlikt /förlorat dold fel?

1. K
    Medlem · 64 inlägg

katah

Medlem
    Hej!

Alla som själva har klarat eller känner någon som har lyckats att få någonting klassat som dold fel, hör av er snarast.

Om det finns någon som har försökt men inte lyckats?kan ni höra av er, så att vi slipper ett onödigt prosses!!
    :-/

Vår historia finns under rubríken fuktskada/ dold fel?

Vi har kommit nu så långt i egna förberedelser, att vi skulle kunna lyfta luren och ringa till en advokat, bara vi vet om det är lönt och om advokaten är kunnig.

Jag har  just nu inget viktigare att göra än vänta detta nödhjäp från er alla, snälla hör av er!

???  ::) ??? ::)

2. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

Re: Har någon vunnit / förlikt /förlorat dold fel?

På den tiden (början av 1980-talet) gjöt man fortfarande in reglar i betongplattan. Enligt de bedömningar som görs idag, med den erfarenhet man nu har, var detta en riskkonstruktion. Uppfattar jag det rätt har detta också nämnts tidigare.

Du hade ju möjlighet att kolla detta när Du köpte huset, men gjorde det inte. Jag är därför rädd att Du inte kommer någonstans med detta. Tyvärr.
    Men kontakta gärna en jurist för att få en bedömning.

3. L
    Medlem · 86 inlägg

liiisa

Medlem

I det här fallet var ju huset nyligen besiktat, borde inte besiktningsmannen då skrivit att det fanns en risk med en sådan konstruktion???
    Man kan ju tycka som köpare att besiktningsmannen vet ju precis vad för risker det finns!! Eller??? ???
    Jag kan känna att besiktningsmännen sitter i knät på mäklaren..... Rätta mig om jag har fel.........

"Ägare till drömkåken" :'( :'( :'(

4. C
    Medlem · 263 inlägg

cy_berg

Medlem

Problemet är ju att besiktningen som gjordes INNAN köpet gjorde av förre ägaren och gjordes mer än 6 månader innan köpet och då är den inte giltig längre. Däremot är det konstigt att besiktningsmän som besiktigat huset EFETR köpet inte anmärkt på det tycker jag.

5. P
    Medlem · 34 inlägg

pisa

Medlem

du kan kolla upp en försäkring som finns på småhusskadenämden, en fond tror jag. som kanske kan hjälpa att bekosta en del av felet vid mögelskador nått sånt tror jag

6. P
    Medlem · 317 inlägg

piloten

Medlem

Har har läst din tidigare tråd och förstått att du har ett uppreglat golv. Det är som sagt en riskkonstruktion. Platta på mark är i sig inte en riskkonstruktion så länge inte isoleringen ligger nere i plattan.

Jag har en släkting som har ett likadant hus. Dom vann processen i tingsrätten. Säljaren överklagade dock och i den högre instansen så vann dock sälajren. De fick inget prövningstillstånd för högre instans.

Dessa helt olika resultat breskriver givetvis ämnets komplexitet.

En praxis som finns är att inte klassa fel som kostar mindre än 10 % av köpteskillingen att åtgärda som dolt fel. Frågan är alltså om hur mycket ert hus kostade ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.