Vi köpte i julas en induktionshäll (med två kryssplattor som ska anpassa sig efter storlek på panna och två plattor med fast storlek). Vi slängde ut de gamla pannorna som saknade magnetisk botten och behöll förstås resten. Vi var särskilt nöjda med att kunna behålla våra gjutjärns grytor och laggar. Besvikelsen blev stor när vi upptäckte att hällen inte värmde hela botten på stekpannan eller plättlaggen, vare sig på kryssplatta eller på en platta anppassad för storleken på pannan.

Om man häller ett par centimeter vatten i pannan och värmer på högsta effekt kokar bara vattnet i mitten, ca 1 dm i diameter och då går den ju inte att steka heller, det blir ju bara stekyta på maten i mitten och resten blir kokt. Vi provade lite olika varianter, värma sakta, värma länge, vi fick det inte att bli varmt över hela botten.

Vi hade införskaffat en Ikea stekpanna med teflonbeläggning (tunnare botten än på gjutgjärnspannorna) och i den kokade vattnet minsann över hela ytan. Vi kontaktade då tillverkaren som skickade ut en servicetekniker som direkt sa att det måste vara pannorna som inte är plana i botten och vi godtog förstås det svaret.

Nu i sommar köpte vi en ny gjutjärns stekpanna men inte heller i den kokar vattnet över hela botten utan bara en liten ring i mitten. Nu blev vi lite mer fundersamma och tog med oss den nya stekpannan till butiken där vi köpt hällen. När de provade på en häll av samma märke som vår kokade det bara i mitten på den också. Då tog de fram en gjutjärnspanna av annat märke som de sålde i butiken, men samma resultat och samma förvånade miner som hos oss. Gjutjärn ska ju var det bästa på induktionshäll säger alla.

Vi kontaktade förstås tillverkarkaren av hällen igen men det enda de hade att säga var att det SKA fungera med gjutjärn, och att om det fungerar med Ikea pannan kan det inte vara hällen som felar. Nu började vi snea till på riktigt och begav oss ut med vår nyinköpta gjutjärnspanna i högsta hugg till en annan butik där de sålde hällar av andra märken och de var snälla nog att låta oss prova att koka vatten och nu kokade minsann vattnet över hela botten i pannan. Vi har också fått testa hos en kompis med en häll av ett tredje märke och även där kokar vattnet över hela ytan.

En tredje omgång hos butiken som kontaktade tillverkaren och berättade om våra fynd innebär att vi nu får pengarna tillbaka och kan köpa en ny häll. Under hela resans gång har alla stått förvånade, gjutjärn ÄR ju det bästa på induktionshäll och ju tjockare botten desto bättre. Är vi verkligen de första som upptäckt att det verkar vara en sanning med modifikation? Och sen klurar vi över vad det är som gör att vår häll (och som det verkar andra hällar hos samma tillverkarare) inte verkar klara att inducera värme i kärl med tjock botten?

Någon som känner igen sig eller har en aning om varför det är så här?

/C, med söner som längtar efter plättar

Och vi som ska bestämma oss för en häll i morgon, vilken är det som inte fungerar.

Protte

Jag känner delvis igen det. Det är dock endast under uppvärmingsfasen om jag kör på högsta effekt. Drar jag ner på effekten lite och dröjer några minuter mer så fungerar det fint. Då jämnar det ut sig.
Dock är zonen som levererar effekt inte så stor som ritningen på hällen är. Kanske en sån sak som spökade på er häll.

Jag har en Samsunghäll btw

Thomas59
Så är det på vår Electroluxhäll också. Trots reklamen med märkligt formade pannor som spisen ska anpassa sig till. Notera och irriterar mig över detta ibland men ha inte orkat ta tag i saken. Det kanske man skullle göra.

En annan sak är att man enligt reklamen skulle kunna ställa ett kärl/en panna över två zoner så skulle hällen även i detta fall anpassa ytan som värms upp till att värma båda zonerna automatiskt. Inte heller det funkar och eftersom man ändå måste sätta på och reglera båda zonerna för sig (borde ju ske automatiskt kan man tycka) så är det bara att konstatera att även det va en bluff.

Hällen är en Electrolux extrabred (och extra dyr) lyxvariant som väl snart hamna på ÅVC.

Undra om de som designar/konstruerar dessa tingestar någonsin lagat mat vid spisen i fråga?

Ripley skrev:
Vi köpte i julas en induktionshäll (med två kryssplattor som ska anpassa sig efter storlek på panna och två plattor med fast storlek).
jag ska till och välja häll och är också intresserad av hällar som har problem - vilken häll hade ni?

Har en nyinköpt induktionshäll från IKEA och har tidigare haft en från Gaggenau och har på båda alltid fått värme över hela botten när jag använt gjutjärn.

Vissa kastruller och stekpannor av andra material har tydligen inte magnetiskt material över hela botten; jag har t.ex. en stekpanna som inte är magnetisk i den yttersta centimetern runtom. Fråga inte varför men det spelar ju ändå ingen roll i ditt fall för ett gjutjärnskärl är väl alltid av bara gjutjärn, nåt annat vore korkat.

Skulle kärlet inte vara fullständigt plant i botten så spelar det kanske inte heller någon roll, i alla fall inte på den häll jag har nu. Har provat att hålla en kastrull en bit över induktionszonen och en dryg cm över hällen så kickar magnetfältet igång och värmer kastrullen. Jag skulle behöva en otroligt ojämn botten för att inte få effekt på min häll i alla fall.

Så utifrån min lilla erfarenhet i alla fall så låter det som fel på hällen, och då märket/modellen snarare än just ert ex. Men varför det funkar med vissa kärl men inte optimalt med gjutjärn, det förstår jag ändå inte ...

Jag har exakt samma problem.

Det är nog inte pannan det är fel på. Du kan kontrollera det genom att ställa kanten av pannan i mitten av plattan, då kokar det hos mig i den del av pannan som är i mitten av plattan. Flytta runt lite så kan du få det att koka på alla delar i pannan, men inte samtidigt.

Jag har en stor platta, 28 cm, och en lika stor stekpanna. Min hobbyteori är att magnetfältet blir för glest (svagt) i ytterdelen av plattan när man har en stor platta, men mycket starkare i mitten. Den stora plattan har ungefär samma effekt som mindre plattor (23 cm) från samma tillverkare, men min platta är 50% större. Alltså ingen större nytta med en större platta. Eller tänker jag fel?

Sen undrar jag hur det fungerar när det står att plattan anpassa storlek till kärlet. Om man har en platta på 2000 W och ställer på en kastrull som tar upp halva ytan, skickar spisen då ut 2000 W på den yta som kastrullen upptar, eller blir det bara hälften? Någon som vet hur det fungerar?

apa skrev:
Jag har exakt samma problem.

Jag har en stor platta, 28 cm, och en lika stor stekpanna. Min hobbyteori är att magnetfältet blir för glest (svagt) i ytterdelen av plattan när man har en stor platta, men mycket starkare i mitten. Den stora plattan har ungefär samma effekt som mindre plattor (23 cm) från samma tillverkare, men min platta är 50% större. Alltså ingen större nytta med en större platta. Eller tänker jag fel?
QUOTE]

vilket märke och modell har du på hällen?

• Gilla
Freddex
  • Laddar…
Då är det inte vi som är galna i alla fall :) När vi pratat med leverantörer och tillverkare har det låtit som att vi är de första som råkat ut för det här. Men eftersom de nu går med på att låta köpet gå tillbaka får man väl anse att de är medvetna om att det är ett fel. Sen som någon skrev ovan, när vi provade pannan på andra hällar har man kunnat hålla pannan en centimeter ovanför plattan och det fortsätter att koka, så att botten inte skulle vara plan nog är inte sant.

Det jag inte förstår är vilken mekanism som ligger bakom att det går att få en panna med tunnare botten att koka över hela men inte en tjock botten, det är som att spolen inte orkar med, men då hade jag tyckt att det varit mer logiskt om det blivit klenare värme men över hela botten. Nu stormkokar det i mitten och inget alls på sidorna.

/C

Ang #7: Det verkar som att samma energimängd skickas ut på den magnetiska yta som står på plattan. Testa detta så borde det bekräftas (det har funkat så på mina hällar från två olika tillverkare i alla fall):

Ta samma mängd vatten i två kastruller med olika bottenyta och koka upp på två plattor med samma effekt inställd. Den borde ta (ungefär) lika lång tid om samma effekt går in i båda vattenmängderna. Om effekten däremot anpassas till ytstorleken (halva effekten till halva ytan) så borde det ta längre tid i den lilla kastrullen.

Eller testa så här: Min förra häll från Gaggenau hade olika stora zoner (min nuvarande har fyra likstora) och där gick det snabbast att koka upp vatten på den största hällen som hade högst effekt, när jag testade med samma kastrull på alla plattor. Hade effekten anpassats efter ytan så borde det ha tagit lika lång tid med samma kastrull.

JanneSjo skrev:
vilket märke och modell har du på hällen?
Miele. 80 cm modell, fyra plattor.

@ Ripley

Kan du inte testa med en magnet och en newtonmeter (en fjäder med en krok i ändan, i ett graderat rör)?

1 Lägg pannan uppochned.
2 Sätt på magneten i mitteln och mät hur stor kraft det krävs för att dra loss den.
3 Sätt magneten halvvägs ut och mät hur stor kraft det krävs för att dra loss den.
4 Sätt magneten längst ut och mät hur stor kraft det krävs för att dra loss den.

På det här sättet får du reda på om det finns lika mycket magnetiskt material i hela pannans botten, eller om tillverkaren har blandat i något som inte är magnetiskt.
Eftersom det funkar på andra hällar måste det vara LITE magnetiskt material i hela bottnen.
Å andra sidan har du inte skrivit om de andra hällarna också har reglerbara zoner. Kanske det är är så att det behövs mer magnetiskt material för att starta hällens "yttre zoner"?

/ Fredrik

Nu har jag ingen newtonmeter hemma och hittar ingen fjäder heller, det borde ju också funka. Men är inte gjutjärn homogent? Jag trodde att man tillverkade pannorna genom att smälta järn (med en viss halt kol förstås) och hälla den i en gjutform och då borde väl rimligtvis mängden järn och magnetism bli lika fördelad i pannan?

/C

Jo, du har rätt, det är det enklaste sättet att göra en gjutjärnspanna.

Dock skulle man kunna tänka sig att det finns en kärna av någon annan slags metall i pannan, dels för att förändra värmeledningsegenskaperna, dels för att hålla vikten nere. Aluminium låter då som ett spännande alternativ.

Vissa kastruller tillverkas som en sandwich av olika metaller, för att styra värmeledningen och därigenom minska risken för att maten bränner vid. Notera att jag inte säger att det är så här med din panna, men det skulle kunna vara det. Är det en emaljerad panna du har? Är även sulan emaljerad?

En fullösning är ju att bara känna efter med en magnet om det är en uppenbar skillnad i hur magnetisk sulan är på olika ställen. Om plattan inte startar yttre zonen kan det ju inte vara mycket järn i den där => den kanske knappt känns magnetisk.

/ Fredrik

Intressant. Vi har en Elux-häll som vi känner oss nöjda med på alla sätt men jag har noterat att den uppför sig litet märkligt med vår gamla gedigna gjutjärnsstekpanna. Jämfört med tidigare plattspisar och hällar utan induktion som vi har haft, så blir stekpannan förstås snabbare varm i mitten nu men det känns som att det tar längre tid innan värmen tar sig ända ut till stekpannans kanter än det gjorde med de äldre spisarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.