Nä, på golvshop.se kostar ett billigare hårdvaxoljat golv 350-450kr/m2 beroende på dimension. Ett obehandlat ligger runt 200, och skurar man med såpa behövs ingen lut! Jag har exakt samma nyans på mitt såpskurade som på det jag behandlat med vitpigmenterad osmo.
40 906 läst · 73 svar
41k läst
73 svar
Har mina föräldrar verkligen fått en rimlig offert?
-
-
Medlem · 25 inlägg 16 mar 16:3916 mar 16:39 #17
Skurgolv behöver inte lutbehandlas, dock igen här beror på kvalité av golvet hur fort det gulnar samt hur mytcket sol det utsetts för.
Mitt var golv var Moelven (inte tänk som reklam) spill 9% varav 3% var pga fula kvistar.
Lite spill pga oxå att jag planerade vilken planka skulle gå vart för att minimera spill men även att få så lite skarvar, tog extra tid, men värt varje krona och mycket snyggare utan skarv.- Laddar…
-
16 mar 17:18 #18
Om ni inte vill ha parkett, så säg då det. De lär knappast lägga det mot er vilja.
Vidare har jag inte sett hur många m2 golv det gäller. Men jag har själv just haft en vattenskada. Där det tagit ca 40 timmar för 8m2. Det är bara tid för återuppbyggnad. Reglarna har bara behövt rätas.- Laddar…
-
-
16 mar 18:02 #20
550 kr/timme ex moms är normalpris för snickare.
Har sett allt mellan 495-600 ex moms.- Laddar…
-
16 mar 19:30 #21
Vad vill de ha för golv då? Det vanligaste är ju s.k. lamellparkett, inte att förväxla med massiv parkett. Det går att hitta från ca 300kr/kvm men hantverkare tenderar att vilja köra något av de mest kända märkena (Kährs, tarkett, etc) och då blir det nog 500-600 och uppåt.
-
Medlem · 29 inlägg 16 mar 22:3216 mar 22:32 #22
Spontant rätt rimligt, även om det är mycket pengar .
ett sådant jobb kan bjuda på rejält med huvudbry.
Med tanke på att det är ett gammalt torp , så säger jag som en till nämnde, att den sista posten är det besvärligaste. De saker som kan tillkomma. Risken för röta är rätt hög.- Laddar…
-
16 mar 23:00 #23
Framförallt så om de sviktar behöver det kanske läggas i fler bjälkar, vilket är rätt omständigt bara de. Så tiden känns rimlig
-
17 mar 08:26 #24
Timpriset känns ok, åtgången ok att uppskatta för fastpris. Tänk på att materialkostnaden också innehåller golvspånskivan, kanske går på 5-6000 för 30 m2.
- Laddar…
-
17 mar 09:05 #25
Timpris verkar högt, material är nog hyfsat ok, reseersättning är svårt då vi inte vet avstånd osv. Jag betalar ju förstås hellre ett lite högre (och rimligare) timpris som jag får ROT på och materialkostnad utan för stora tillägg. En del skriver ju ett lågt timpris men sen drar det iväg i timmar och/eller så blir det Ahlsellprislista på materialet = ockerpriser.
Men som andra påpekat, materialet behöver specificeras lite bättre, så man vet att underlag, monteringsmaterial (lim/skruv mm) osv ingår. Samt så behöver man komma överens om vilket golv som ska in så de 18 000 som är parkettgolv verkligen minskar om man väljer något billigare. -
17 mar 09:32 #26
Då punkten "Ingår ej" finns med och specificeras behöver man inte fundera på förbrukningsmaterial som lim, skruv, etc. det ska ingå i arbetet då det är ett måste för att kunna montera offererat golv.
Däremot om ts föräldrar byter till annan golvtyp med annan läggning ska det ev. tydliggöras om något extra tillkommer.
Däremot är punkten "Ingår ej" vansklig, men är bjälklaget i väldigt dåligt skick och kräver åtgärd, så behöver det ändå åtgärdas. Gamla torp kan ha bjälklag liggande på sten och jord under.
89 000 kr för 30 kvm i gammalt torp hamnar inom "skäligt pris" utifrån offertens spec.- Laddar…
-
17 mar 14:39 #27
- Laddar…
-
Husägare · 128 inlägg 17 mar 17:2917 mar 17:29 #28
Har firman bra recensioner eller på annat vis känd skulle jag hellre ta dom löpande mot att de specar timmar och lägger 10% på sitt inköpspris på material (obs inte detsamma som listpris). Då får man vad man betalar för. De finns ingen mer än försäkringsbolag som kan de där med att kalkylera risk så fast pris av byggfirma kommer va i överkant nio ggr av tio, och den tionde gången kommer dom göra minsta möjliga för att komma vidare, bättre då att dom gör vad som krävs så dina föräldrar får ett bra hus.
- Laddar…
-
Medlem · 503 inlägg 17 mar 18:0517 mar 18:05 #29
Precis som vissa matvaror ! -
17 mar 18:54 #30
- Laddar…