Byggahus.se

Har lagt upp några bilder på barrväxter för allmän inspiration... :-)

1. rsjowa
    Medlem Nivå 4
    Byggde hus för 3 år sen. tomten var en sandöken. Suck. Jag funderade lite på vad jag (och fru) ville hitta på med tomten, ... och kom fram till att jag verkligen inte gillar alla ödsliga lövtomma träd och buskar under 6 månader varje år (bor i Värmland). Så, jag dök in i barrväxternas värld istället vilket jag börjat gilla allt mer; och upptäckte att jag inte kunde hitta så mycket info om hur olika barr-plantors tillväxt i Sverige är, eller några bilder på hur dom utvecklas över tid.

Så, nu de senaste 2 åren har jag fått lite plantor i backen, mestadels barr då förstås, ... och har börjat dokumentera lite på www.odlabarr.se!

jag har inget mer syfte med detta egentligen än att det ska bli som en årsbok över de barrväxter som vi får i jorden, och förhoppningsvis inspirerar det fler att välja att plantera barrväxter så när man promenerar genom villakvarteren på vinterhalvåret så känns inte allt lika "dött". ;)

(Det finns verkligen många fräna barrväxter med bra härdighet för våra kalla förhållanden och frysta backar, och tänk inte så mycket på hur alla stor- & vildvuxna barrväxter ser ut som planterats på 70-talet. Det finns knep för att begränsa tillväxten, ... annars är väl det största utmaningen med barrväxter att ha tålamod. :))

2. Bjurran
    Medlem Nivå 9
    Från en värmlänning till en annan... (kristinehamnare för att vara mer exakt)
    Har länge funderat på att fixa palmer och annat till mitt poolområde, men detta kan vara värt att fundera på. Speciellt saker som klarar övervintring.
    Behöver dock överväga om det inte kommer att kännas som för mycket då jag har massvis med barrskog runt tomten.

3. rsjowa
    Medlem Nivå 4
    "Palmer på poolområdet" låter ju väldigt flott :D ... ger ju en riktigt go semesterkänsla.

... dock behöver du ju övervintra dom lite skyddad, dom lär inte klara sig utomhus. Då du nästan bor i Karlstad kanske du sett att solstaden de senaste åren kör med palmer i stadskärnan. dessa övervintras i växthus på vintern, men dom är riktigt häftiga att se på sommaren.

Bilden nedan från www.vf.se och visar exempel på övervintrad palm i Karlstad som snart ska ut i solen igen.

Men vill du ha mer åretrunt-stil på din poolinramning så tror jag nog att barrväxterna kommer göra dig mer än nöjd! Jag planerar poolbygge snart,... men ska nog fundera fram nåt bra modernt samspel ihop med barren :)