6 240 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Har köpt precis en klippare med gsm-modul. Dålig idé?
Sida 1 av 2
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Vi är väl ändå ganska många som har sånt här, även om det inte är nytt. Jag tror att min Automower connect jobbar på samma vis. Eller går den på 4g, eller vad?
Och är det en nyare mobillösning som är nyckeln, eller förväntas man ha god wifi-täckning i hela trädgården eller vad är det moderna sättet att lösa det här?
Och är det en nyare mobillösning som är nyckeln, eller förväntas man ha god wifi-täckning i hela trädgården eller vad är det moderna sättet att lösa det här?
Skogsägare
· 21 915 inlägg
Ja, men vilken teknik nyttjar då den nya?
Skogsägare
· 21 915 inlägg
Hittade en (amerikansk, men ändå) youtubevideo som gick igenom vad och när Husqvarna bytte, vilket verkar ha varit 2020.
Min är nog från typ 2017, så det blir väl till att byta så småningom då, om roboten fortfarande är hel då.
Min är nog från typ 2017, så det blir väl till att byta så småningom då, om roboten fortfarande är hel då.
Ja, det går även att köpa 4G-versionen av connect-kortet som tillbehör. Dock verkar Husqvarna fortfarande ducka frågan om hur man skall hantera det mot befintliga kunder. I synnerhet för de som fortfarande ligger på det förbetalda abonnemanget.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 21 915 inlägg
Ja, och 3G-nätet är väl till stor del redan nedsläckt. Att teknik byts ut får man ju ta, men TS och jag lär ju inte vara helt ensamma om att ha dålig koll på när gammal teknik utmönstras och vad man förväntas veta att man vill ha nu.MathiasS skrev:
På många håll ser 3g ut att ryka före 2g, beror lite på hur man använder/återanvänder sina frekvenser när man rullar ut 5g.
Det är klart att det kommer bli lite pyssel med denna omställning, som tur är har väl dock de flesta rätt få apparater som är uppkopplade så för den enskilde är ändå problemet inte gigantiskt.
Det är klart att det kommer bli lite pyssel med denna omställning, som tur är har väl dock de flesta rätt få apparater som är uppkopplade så för den enskilde är ändå problemet inte gigantiskt.
Den verkat ha Blåtand så för programmering och lokal övervakning så borde det inte vara några problem, mobiluppkoppling är bra om den står vid sommarstugan där man inte är på veckorna eller om man är mycket ute och reser.