Hej! Hittade en robomow rt700 på erbjudande för 6900kr och Insåg i efterhand att denna kommer med en GSM-modul och utan wifi. Hur brukbar kommer denna vara efter att GSM stängs ner? bör jag returnera?

Har för mig att nersläckningen av GSM skall vara klar om två år så jag skulle returnera.

edit: Google är din vän :D

Länk

Redigerat:
Är väl på gränsen till lurendrejeri att sälja en sådan produkt idag.

• Älska
leifberggren
  • Laddar…
Frågan är ju snarare hur pass viktig själva GSM-funktionen är.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Gräsklipparen i sig kommer förmodligen att fungera utmärkt, du kommer bara inte att kunna fjärrprogrammera den. Men den har väl en panel och/eller en ingång så att du kan göra det på plats.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi är väl ändå ganska många som har sånt här, även om det inte är nytt. Jag tror att min Automower connect jobbar på samma vis. Eller går den på 4g, eller vad?

Och är det en nyare mobillösning som är nyckeln, eller förväntas man ha god wifi-täckning i hela trädgården eller vad är det moderna sättet att lösa det här?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
eller vad är det moderna sättet att lösa det här?
Det moderna sättet är att kasta den gamla och köpa en ny.

• Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Ja, men vilken teknik nyttjar då den nya?

Ja, men vilken teknik nyttjar då den nya?
De byter väl ut 3G modemet mot ett 4G modem skulle jag gissa.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hittade en (amerikansk, men ändå) youtubevideo som gick igenom vad och när Husqvarna bytte, vilket verkar ha varit 2020.

Min är nog från typ 2017, så det blir väl till att byta så småningom då, om roboten fortfarande är hel då.

L lbgu skrev:
De byter väl ut 3G modemet mot ett 4G modem skulle jag gissa.
GSM = 2G, så det är vad de byter ut till 4g eller något med 5g. Eller bådeoch.

C
Min är nog från typ 2017, så det blir väl till att byta så småningom då, om roboten fortfarande är hel då.
Ja, det går även att köpa 4G-versionen av connect-kortet som tillbehör. Dock verkar Husqvarna fortfarande ducka frågan om hur man skall hantera det mot befintliga kunder. I synnerhet för de som fortfarande ligger på det förbetalda abonnemanget.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
GSM = 2G, så det är vad de byter ut till 4g eller något med 5g. Eller bådeoch.
Ja, och 3G-nätet är väl till stor del redan nedsläckt. Att teknik byts ut får man ju ta, men TS och jag lär ju inte vara helt ensamma om att ha dålig koll på när gammal teknik utmönstras och vad man förväntas veta att man vill ha nu.

På många håll ser 3g ut att ryka före 2g, beror lite på hur man använder/återanvänder sina frekvenser när man rullar ut 5g.

Det är klart att det kommer bli lite pyssel med denna omställning, som tur är har väl dock de flesta rätt få apparater som är uppkopplade så för den enskilde är ändå problemet inte gigantiskt.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Den verkat ha Blåtand så för programmering och lokal övervakning så borde det inte vara några problem, mobiluppkoppling är bra om den står vid sommarstugan där man inte är på veckorna eller om man är mycket ute och reser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.