Fick räkningen från Vilhelmina kommun...Den fasta avgiften(feu klubbad) säger jag inget om
men nu kom ett tillägg för nyttjande av avlämningsplats för fritidshusägare.
Sammanlagt runt 1400:-...har inte räkningen bredvid men den sistnämda
var årsavgiften snett under 500:-
Sen om man har sopkärl är en helt annan devis.
tyvärr så var hon på kommunen tjänstledig denna veckan.
Edit: har inte lämnat sopor från fritidsstugan på många herrans år.
komposterar och bränner brännbart.
 
Ja, kommunen beslutar om en avfallstaxa. Kommunen har monopol på sophämtningen så man är ingen kund utan det är helt socialiserat. Man kan överklaga beslutet om avfallstaxan i kommunfullmäktige men gör man inte det är det bara att le och betala.
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, kommunen beslutar om en soptaxa. Kommunen har monopol på sophämtningen så man är ingen kund utan det är helt socialiserat. Man kan överklaga beslutet om soptaxa i kommunfullmäktige men gör man inte det är det bara att le och betala.
jo men om man skall ha sopkärl får man en ytterligare abbonemangsavgift sen så tillkommer kärl och
vägning vid tömning.
 
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
jo men om man skall ha sopkärl får man en ytterligare abbonemangsavgift sen så tillkommer kärl och
vägning vid tömning.
Precis, allt detta regleras i avfallstaxan som kommunen har tagit.
 
Fått en hint att detta gäller matavfall och liknande som är komposterbart
skall fraktas till kommunens återsamlingsplats...trist avgifter skall tas ut
på den lilla människan helt bara sådär som de styrande hittat på...jag har
en stuga där jag har en egen kompost...blir jag nu tvingad köra och hämta
samt lämna de ifyllda påsarna med matavfall på deras nu förutbestämda
uppsamlingsplats.
 
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
Fått en hint att detta gäller matavfall och liknande som är komposterbart
skall fraktas till kommunens återsamlingsplats...trist avgifter skall tas ut
på den lilla människan helt bara sådär som de styrande hittat på...jag har
en stuga där jag har en egen kompost...blir jag nu tvingad köra och hämta
samt lämna de ifyllda påsarna med matavfall på deras nu förutbestämda
uppsamlingsplats.
Finns väl inget som hindrar att du fortsätter kompostera. Kostanden komemr du inte ifrån, men slippa köra och lämna kan du ju undvika.
Kommunen har lagkrav på sig att lösa detta. Så rimligt att alla fastighetsägare omfttas. Hade det gått atts tälla sig utanför systemet så hade nog väldigt många gjort det, med ökade kostander per capita för fastighetsägarna, och sannolikt massa felaktig sortering, där folk inte vill betala, men sen helelr inte lsöer full kompostering etc. Finns många ksoatander vi fastighetsäagre är påtvinagde. Många avsevärt värre än denna. Har man fritidshus, så ingår lite kostander. Även om de kännns sura när man inte haft som tidiagre.
Mina föräldrar var rätt griniga på sin kommun, de hade 2 somamrstugor bredvid varandra. Alltid sett som en fastighet, mend et var två enskilda. Betalat för dubbel sophämtning i decenier, trots att abra en används. Lyckades få sällan hämtning till reduserat pris på ena. Dubbel fastightsskatt ännu värre.
 
P
här i kommunen så betalar man en avgift till och med då du har ett godkänt uppehåll i all sophämtning som i att huset inte används alls.. även då har man en fast avgift för att man äger en fastighet i kommunen.. Den avgiften tas ut oavsett om man betalar på 1 villa till eller inte.
Dom förklarar det med att det kan uppstå sopor vid en fastighet och du har möjlighet att köra dom till återvinningsstationen.
Jag tycker inte det är rätt eller bra men det är nära omöjligt att komma runt och en del sommar stuge ägare har bråkat massor men ingen har hitintills lyckas vinna och slippa
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.