Byggahus.se

Har köpt oss en massa jobb (Kolonistuga)

1. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 12
    Vackert, kämpa på :)
    Odlare kanske inte alltid är de bästa byggarna, iaf råder omvända för mig...........

Vad kommer odlas?

2. Z
    Medlem Nivå 6
    Tack.
    Inte en aning, det är min bättre hälft som gillar den biten :D allt hon rör vid växer som sjutton.

Just nu finns d äpple på G i massor. Tänkte gör vin o juice av det. Rabarber, vinbär, jordgubbar, krusbär o hallon har jag plockat sista månaden också dessa i massor. Tror hon behåller det o gör gräsmatta av resten ;)

Bäst på att bygga kan jag garantera att vi inte är, detta är första gången vi provar att renovera någon form av boende men har än så länge inte varit så svårt. Kollar här o lite varstans efter tips o trix.
    Får se hur det ser ut några år efter vi är klara, då visar sig nog alla missar vi gjort

3. Anna_H
    Husägare · Nivå 20
    Helt rätt att byta en bit i taget, annars måste man ha bygglov och då får man oftast inte bygga lika stort, plus att det kostar att få bygglov.

• Laddar…
  4. Z
    Medlem Nivå 6
    Ja det var kommunens förslag också. Jag föreslog att vi skulle riva det o bygga nytt men då hade vi dels fått vänta i evigheter på ett bygglov o hade dessutom behövt ansöka om rivningstillstånd. Dom hade extremt lång väntetid o tyckte då att det var bättre att jag tog del för del. Så här i efterhand kan jag nog hålla med om att det var rätt att följa deras rekommendation.

• Laddar…
  5. Z
    Medlem Nivå 6
  6. Z
    Medlem Nivå 6
    Såja. Då var sista väggen pappad o läktad.
    Tid för panel, målning, dörrar o fönster (y)

• Laddar…
  7. Z
    Medlem Nivå 6
    Sista veckan på Semestern nu...
    Min grillkompis skall röntgas på onsdag så börjar känna lite press nu. Har som mål o få utsidan klar.

Sågat till underpanelen till front väggen, spikat upp det o sist men inte minst monterat dit fönsterna.
    Karmskruv o plastkilar är f.. fantastiskt.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    CD16C1AB-F677-4389-8A60-AB03768CEDE6.jpeg

I morse
    187C54BD-EE4D-4975-9FA4-7B315AB0EDEB.jpeg
    D05C883C-EE20-4926-9108-31889A0F63BF.jpeg

o nu håller vi kväll... Får bli lite ytterdörr o foder i morgon eller så fortsätter jag med underpanel på sidorna. Får nog bli sidorna tror jag...

• Laddar…
  8. P
    Medlem Nivå 2
    Hej, bara en undran.. Ska du inte ha överbleck på fönstren? Tänkte det borde vara enklast att sätta dit på spikläkten i ditt fall.

9. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 10
  10. Z
    Medlem Nivå 6
    absolut, har ett lager ytpapp för 3 graders lutning som oxå skall på.

• Laddar…
  11. Z
    Medlem Nivå 6
    Jo d hade det förmodligen varit. Tänkte inte så långt utan har snöat in på att sätta plåtarna under lockbrädorna. Är än inte överens med mig själv om jag skall ha plåt eller bygga ett tak...

• Laddar…
  12. A
    Medlem Nivå 5
    Kolla om Villafönster i Varberg om du har möjlighet ta dig dit. Dom hade en hel del fönster på lager. Bra service också, fick byta storlek när jag hade mätt/köpt fel.

13. Z
    Medlem Nivå 6
    Tack för tipset (y)
    Fick tag i helt fabriksnya fönster i trä som är på upp.

14. Z
    Medlem Nivå 6
    Då fick jag i ytterdörr o långfönster på kortsidan samt en sida till som fått nyoljad panel. En sida kvar sen blir det lite grundfärg på hela rasket. Snart tid för foder o lock
    46D612C8-CAFE-42EA-992F-0C968246F908.jpeg

Fullstor dörr... 21x10, kanske lite överdrivet men men. Fick den av en god vän för 150:- så inget o tveka på. Får se vad vi gör ovan dörren. Liggande panel kanske för o bryta av.
    B7727622-BEEA-4B10-B788-5888937F24B5.jpeg

långfönstret isatt o nyoljad panel.
    CB47AD47-2B41-4BCF-A035-20688DB13A4E.jpeg

Kan bli bra när d blir klart.

• Laddar…
  15. P
    Medlem · Nivå 9
    Kul att se detta med att först bygga ta och sen bygga vägg...
    Men men.. När byråkratin står i vägen så finns det alltid genvägar.. Nice

Men varför valde du vinkeljärn till alla väggreglar?. Det har jag nog aldrig sett någon göra.
    Skråspika har jag alltid gjort. I några fall skruvat.