Byggahus.se

Har jag tänkt rätt?

  1. D
    Medlem Nivå 1
    Bygger just nu vårt första hus, ett Hjältevadshus. Nedervåningen är klar men övervåningen är bara en råvind. Huset värms av en Nibe F730. Det satt ett proppat rör för frånluft mitt på golvet på övervåning (där vi tänkt ha entré till badrum).

    Jag har tagit upp golvet och dragit om röret ut mot takfoten. Jag vill helst gömma röret så mkt som möjligt och skulle vilja få det att gå i ett av takstolsfacken upp mot taket där det så småningom ska sitta. Jag plastar och glesar förberedande för 325 mm lösull varav ca 150mm lösull kommer att hamna ”utanför” röret mot takduken. Finns det några risker med detta? Kondens? Energitapp? Andra nackdelar?

    Jag är helt okunnig gällande ventilation men bifogar ett par bilder här. Det syns ett hål i golvspånet var röret gick ut förut.

    Tacksam för rådgivning.
     
  2. H
    Medlem · Nivå 19
    150 mm bakom skulle jag säga är tillräckligt för att inte få några problem. Se bara till att det verkligen kommer run röret bara eller isolera röret först.
     
  3. M
    Medlem · Nivå 9
    • Laddar…
  4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Den enda nackdelen är att du lokalt får mindre isolering. Men 150mm motsvarar väl ca 2-3ggr bättre isolering än ett fönster eller ytterdörr, så det är inte värre tapp än att du skulle ha ett litet fönster till i kåken, eller något fönster var lite större.
    Dessutom är det själva frånluften som kyls (något lite), så på ett sätt så är det ingen förlust, men i realiteten är det dock en förlust då du har frånluftsvärmepump som återvinner energin ur frånluften.

    Men kör på du, det skulle jag göra, om det var viktigt att få röret ur vägen, in i väggen.
    Ev ska du fundera på att manuellt isolera bakom röret, en lite mer kompakt mineralull, omsorgsfullt lagd och något lite packad, kommer förbättra isoleringsvärdet lite, jämfört med sprutad lösull. Välj alltså en mineraull med lite lägre lambda, de har som regel något högre densitet och aningens mer packade. Eller så väljer du någon vanlig med lambda 36-38 och pressar ihop typ 30% så erhåller du lite lägre lambda.
     
  5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    På avluften, absolut, då den är jättekall. Men detta var väl frånluft?

    Är TS rör avluft ska han kondensisolera det samt helst förlägga det närmast utsida vägg/tak.
     
  6. D
    Medlem Nivå 1
    Som jag skrev så är jag helt grön inom ventilation. :) Men avluft innebär väl luften som lämnar pumpen och ut från huset? Frånluft är väl inomhusluften som går tillbaka till pumpen för att utvinna ännu mer värme? Isåfall är det mycket riktigt frånluft det handlar om.

    Jag isolerar manuellt runt röret där jag tror att lösullen har svårt att nå men jag har kört med glasull för det är det jag har hemma. Är det någon skillnad i själva fuktmotståndet? Vad jag förstår så är det här inget rör som måste brandskyddas(?) så är det verkligen nödvändigt att inhandla stenull också? Jag är bara ute efter att eliminera kondens eller fukt mellan ångspärr och takduk.

    Tack för alla bra svar!
     
  7. D
    Medlem Nivå 1
    På avluften har hustillverkaren isolerat med någon form av frigolit runt hela röret. Upptäckte faktiskt kondens runt det röret när vi hade runt 0 grader på vinden och 20 grader på nedervåningen. Vinden ska ju isoleras och inredas inom kort så jag misstänker att kondens blev pga att relativt varm avluft mötte en omgivning som var betydligt kallare. Behöver jag vara orolig för denna kondens även när jag får upp värme på övervåningen?
     
  8. D
    Besserwisser · Nivå 20
    Hur ansluter du fuktspärren neråt?
     
  9. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Det stämmer, du har rätt.

    Nej, det behöver inte brandisoleras, ditt hus lär nog vara en och samma brandcell hela huset (minus ev garage). Så i villor är det som regel endast imkanal som måste brandisoleras.

    Du kan ta vilken mineralull som helst, glasull, stenull. Du kan även köra med ekofiber, halm, sågspån eller vad du vill.
    Så använd din glasull som du har över av. Men som jag skrev, var inte rädd att packa den något tätare för att erhålla några procent bättre isolervärde, alltså om det är vanliga väggskivor med lambda på ca 0,036. Man kan nog komma ner till lambda 0,033 typ i bästa fall.
     
  10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Nej, avluften är inte relativt varm, den är relativt kall efter en FLVP (eller mycket kall faktiskt).
    Blir det kondens här, så är det för att den relativt fuktiga inomhusluften på 20-24°C kommer i kontakt med utsidan av avluftsröret och inomhusluften kondenserar där.
    Lösningen är att kondensisolera avluften överallt där den går i varma utrymmen, dvs ända tills den når utsidan av huset (eller i praktiken när röret går in i isoleringen i klimatskalet, då tar den isoleringen över uppgiften).
    Och kondensisolering innebär att man även vill hindra fukt ta sig in genom diffusion till röret, därför är den ofta inplastad eller något likn, som i ditt fall av frigolit.

    Täta till alla skarvar på isoleringen och övrigt där inomhusluft kan bli avkyld av avluftsröret.
     
  11. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Man får tejpa runt rören så gott det går.
    Svårast är det med isolerade rör, särskilt brand eller värmeisolerade, där man får en yta av mineralull att försöka få tätt mot. :)
     
  12. D
    Medlem Nivå 1
    Har ingen bild på det på telefonen och just facket på bilden är inte färdigt, men jag glesar hela vägen ned till golvet och släpper ut plasten på spångolvet. Är det korrekt? Eller ska plasten ut mot takfoten? Jag är inte säker på hur jag tätar här.
     
  13. D
    Besserwisser · Nivå 20
    Den ska ansluta mot plasten i nedervåningen. Om vinden är tänkt för att inredas borde det vara förberett tycker jag.
     
  14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Plasten ska anslutas mot plasten på väggarna på nedervåningen, egentligen.

    Jag inser nu att det var kanske det Daniel tänkte på ... :oops:

    edit:
    Daniel slog mig på mållinjen ... :)
     
  15. D
    Medlem Nivå 1
    ajdå, då blev det merjobb.... Har inte ens sett hur jag kommer åt plasten där. De har ju dessutom skruvlimmat spånskivorna närmast takfoten.

    Men tack för klargörandet, det är bara att köra igång då...