Byggahus.se

Har jag tänkt rätt med allt? Cirkpump Exp mm...

1. S
    Medlem Nivå 1
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    koppling värme.jpg

Hej! Jag håller på att koppla in värme i mitt fritidshus där jag från och med nu bor året runt.

Tanken är en strömsnäs 750 med vv slinga och kaminen är en Prity W15s på 13+5 KW
    Kaminen har ingen kylslinga utan har bara ett inlopp och ett utlopp.
    Tanken och kaminen står på varsin sida av en tunn vägg och rören emellan är ca 1m långa.

Laddomaten är en Laddomat 21, och cirkulationspumpen är en "smart" Grundfos Alpha 2.
    http://moderncomfort.grundfos.com/gsv/vaerme-och-varmvatten/autoadapt/

Mina frågor som jag hoppas får lite hjälp med är:

1) Kan jag placera expansionskärlet en bit i sida?
    Jag vet att det bör sitta rakt ovanför om man inte har en separat säkerhetsledning, men en liiiten avstickare kanske går bra? Eller?
    Jag vet också att det blir värmeförluster, men tänkte att expansionskärlet kan få verka lite som ett element uppe på sovloftet. :) (Jag kan inte ha ett vanligt element där då jag inte har någon vind, och såvitt jag förstår måste expansionskärlet sitta 2m över högsta elementets högsta punkt).

2) Vart placerar jag tryckmätare/övertrycksventil/ avluftning? Skall det sitta uppe vid expansionskärlet?

3) Måste jag sätta in en till övertrycksventil direkt på pannan, eller räcker det med den i fråga nr 2?
    Om jag måste sätta in en till, slipper jag den om jag drar säkerhetsröret rakt upp ifrån pannan istället? Det kanske är bättre om jag gör så, och drar upp ett varmt rör före cirkulationspumpen till expansionskärlet? Som en "kall" installation, fast varm. :rolleyes:

4) Blandningsventil?
    Sätter man en sån på radiatorslingan också, och varför isf? och isf behövs en backventil? (var?)

5) Måste jag ha någon styrning på cirkulationspumpen? Den har ju "autoadapt", nattläge mm och skall anpassa flödet själv. Erfarenheter av denna pump?

Jättetacksam om någon kan förklara detta för mig. Idag är det -6 ute och min elkabel klarar bara typ 2500w, så jag vill få klart detta så fort jag kan. :)

Mvh Slapparn

Redigerat 21 nov 2015 14:41