3 620 läst · 16 svar
4k läst
16 svar
Har jag rätt till underleverantörs faktura?
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra Götaland
· 33 inlägg
Jag sitter i valet och kvalet för en tomt som är bunden till smålandsvillan.
Det är så att jag tycker att markarbetet är oskäligt dyrt för 4 tomter (de 4 tomterna delar på arbetet.
Det som ingår är
4st isolergrunder a 110m2: 340 000kr/grund inkl indragning av rör/el/fiber.
Grovplanering 380 000kr/tomt
Samt en väg 100m (finns väg som behöver breddas och bättras lite) inkl vändplats grusväg. 540 000kr.
Enligt smålandsvillan så är den så dyr för dom har lagt på 15% för deras totalentreprenad.
Är helt med på att skäligt tillägg är 15%
Så denna post med markarbeten ligger på 3 420 000kr.
Lite sprängning kommer förmodligen behövas så förstår att de kan kosta lite mer men inte 855 000kr/tomt.
Har jag rätt att bestrida vad som är skäligt och kan vi gå samman och välja en annan markentrepenör?
Har jag rätt att se fakturan från markentrepenören då smålandsvillan bygger endast med totalentreprenad där?
Tack för alla tips och råd!!
Det är så att jag tycker att markarbetet är oskäligt dyrt för 4 tomter (de 4 tomterna delar på arbetet.
Det som ingår är
4st isolergrunder a 110m2: 340 000kr/grund inkl indragning av rör/el/fiber.
Grovplanering 380 000kr/tomt
Samt en väg 100m (finns väg som behöver breddas och bättras lite) inkl vändplats grusväg. 540 000kr.
Enligt smålandsvillan så är den så dyr för dom har lagt på 15% för deras totalentreprenad.
Är helt med på att skäligt tillägg är 15%
Så denna post med markarbeten ligger på 3 420 000kr.
Lite sprängning kommer förmodligen behövas så förstår att de kan kosta lite mer men inte 855 000kr/tomt.
Har jag rätt att bestrida vad som är skäligt och kan vi gå samman och välja en annan markentrepenör?
Har jag rätt att se fakturan från markentrepenören då smålandsvillan bygger endast med totalentreprenad där?
Tack för alla tips och råd!!
Jag å min sida tycker inte att 15% är skäligt för "totalentreprenad" mot en konsument. Vad får du för det? En "projektledare" som tror och tycker en massa? Vilken risk tar dem? Är de osäkra på hur deras hus som de bygger kontinuerligt om och om igen ska utföras?
En riskpeng för grunden och markarbeten som inte framgår vid en utredning däremot är rimligt. Nu framgår det i och för sig inte om de lagt på en risk för allt arbete, eller bara för grundarbeten.
Vore det mot den kommersiella marknaden för ett hus som projekterats från grunden och en ABT, med bland annat 3 års längre garanti hade jag resonerat annorlunda.
Jag tycker att det är horribelt att man inte gör någonting åt det lurendrejeri som leverantörernas "totalentreprenader" innebär.
I min värld är det väldigt små skillnader på leverantörernas "totalentreprenad" och en generalentreprenad i kommersiella sammanhang. Där man kontrakterar en entreprenör att ta in UE och upplåta den byggnad som beställaren projekterat.
Men för att svara på din fråga, normalt har du inte rätt att se UE's fakturor. Du har inget avtal med dem i en totalentreprenad.
En riskpeng för grunden och markarbeten som inte framgår vid en utredning däremot är rimligt. Nu framgår det i och för sig inte om de lagt på en risk för allt arbete, eller bara för grundarbeten.
Vore det mot den kommersiella marknaden för ett hus som projekterats från grunden och en ABT, med bland annat 3 års längre garanti hade jag resonerat annorlunda.
Jag tycker att det är horribelt att man inte gör någonting åt det lurendrejeri som leverantörernas "totalentreprenader" innebär.
I min värld är det väldigt små skillnader på leverantörernas "totalentreprenad" och en generalentreprenad i kommersiella sammanhang. Där man kontrakterar en entreprenör att ta in UE och upplåta den byggnad som beställaren projekterat.
Men för att svara på din fråga, normalt har du inte rätt att se UE's fakturor. Du har inget avtal med dem i en totalentreprenad.
Medlem
· Västra Götaland
· 33 inlägg
Enligt konsument ombudsmannen är 15% max skäligt påslag för underentreprenörer fakturor för att täcka administration m.m. ja tycker det e i det vassaste laget.D jonas_t skrev:Jag å min sida tycker inte att 15% är skäligt för "totalentreprenad" mot en konsument. Vad får du för det? En "projektledare" som tror och tycker en massa? Vilken risk tar dem? Är de osäkra på hur deras hus som de bygger kontinuerligt om och om igen ska utföras?
Det jag stör mig på är att smålandsvillan göteborg beter sig illa när man frågar om dessa siffror för markentrepenaden va de baseras på.
Då det inte är gjort någon markundersökning vilket också till kommer med 30 000kr per tomt totalt 120 000kr.
När ja frågade om att de kostar väl inte så mycket för en undersökning om dom kommer samtidigt ut och gör 4 tomter? Då skruva han på sig igen..
Har varit på g o bygga hus ett par gånger och det är första gången jag stöter på någon som känns rakt igenom oärlig.
Väldigt jobbigt då tomten ligger på ett bra läge för oss.
Men men tyvärr är väl det inte menat att vi skall bygga där
Att göra påslag är ju för att täcka kostnader och att göra vinst. Ett påslag på 15% för att täcka administrativa kostnader är ju taget helt ur sin proportion, tycker jag. Jag menar att det ska täcka den risk de tar inklusive de administrativa kostnaderna.D Daniel_k83 skrev:Enligt konsument ombudsmannen är 15% max skäligt påslag för underentreprenörer fakturor för att täcka administration m.m. ja tycker det e i det vassaste laget.
Det jag stör mig på är att smålandsvillan göteborg beter sig illa när man frågar om dessa siffror för markentrepenaden va de baseras på.
Då det inte är gjort någon markundersökning vilket också till kommer med 30 000kr per tomt totalt 120 000kr.
När ja frågade om att de kostar väl inte så mycket för en undersökning om dom kommer samtidigt ut och gör 4 tomter? Då skruva han på sig igen..
Har varit på g o bygga hus ett par gånger och det är första gången jag stöter på någon som känns rakt igenom oärlig.
Väldigt jobbigt då tomten ligger på ett bra läge för oss.
Men men tyvärr är väl det inte menat att vi skall bygga där
Men det jag tycker är mest intressant är det faktum att man kallar detta för en totalentreprenad, men menar att markundersökningen tillkommer.
En totalentreprenad innebär att entreprenören ska projektera och utföra enligt vad som är överenskommet med byggherren.
Att kalla det för totalentreprenad när man lämnar undersökningar som är väsentliga för projekteringsförutsättningarna menar jag är oseriöst.
I kommersiella sammanhang vill jag mena att man skulle behöva vara väldigt tydlig vid kontraktsskrivningen för att dessa undersökningar inte skulle ingå, annars gissar man ju bara.
Jag tror inte att du kommer att hitta andra leverantörer som hanterar detta på ett särskilt annorlunda vis.
Jag hade ställt frågan vad en generalentreprenad hade kostat istället, där leverantören hjälper till med projekteringen.
Moderator
· Stockholm
· 52 716 inlägg
Det är ju lite lustigt om, de ger ett fast pris för grunden osv. Men dessutom vill ha betalt för en markundersökning. Vad händer om markundersökningen visar att den tänkta grundläggningsmetoden inte fungerar, eller blir mycket dyrare.
Är det ett fast pris de erbjuder?
Är det ett fast pris de erbjuder?
Medlem
· Västra Götaland
· 33 inlägg
Enligt smålandsvillan var det ett vilkor att dessa 4 tomter såldes med totalentreprenad då tomterna va så små (713-828kvm)D jonas_t skrev:Att göra påslag är ju för att täcka kostnader och att göra vinst. Ett påslag på 15% för att täcka administrativa kostnader är ju taget helt ur sin proportion, tycker jag. Jag menar att det ska täcka den risk de tar inklusive de administrativa kostnaderna.
Men det jag tycker är mest intressant är det faktum att man kallar detta för en totalentreprenad, men menar att markundersökningen tillkommer.
En totalentreprenad innebär att entreprenören ska projektera och utföra enligt vad som är överenskommet med byggherren.
Att kalla det för totalentreprenad när man lämnar undersökningar som är väsentliga för projekteringsförutsättningarna menar jag är oseriöst.
I kommersiella sammanhang vill jag mena att man skulle behöva vara väldigt tydlig vid kontraktsskrivningen för att dessa undersökningar inte skulle ingå, annars gissar man ju bara.
Jag tror inte att du kommer att hitta andra leverantörer som hanterar detta på ett särskilt annorlunda vis.
Jag hade ställt frågan vad en generalentreprenad hade kostat istället, där leverantören hjälper till med projekteringen.
Jag hoppas bara att dom som skriver kontrakt förstår att det är markarbeten för 855 000kr och då skall de ändå betala för markundersökningen.
Det är en kostnadskalkyl som gått ut med mäklaren.
När jag frågar om siffrorna blir han nästan arg o säger att det är de som gäller (smålandsvillan).
Medlem
· Västra Götaland
· 33 inlägg
Nej en kostnadskalkyl endast... det kan bli dyrare med det är det jag stör mig på kostnaderna är inte baserade på verkliga förhållanden. Hade varit lätt och göra markundersökningen innan och fått lite på fötterna för uppskattningen vad det är som behöver göras.H hempularen skrev:
Det är det här jag menar med att totalentreprenader mot konsumenter behöver regleras.D Daniel_k83 skrev:Enligt smålandsvillan var det ett vilkor att dessa 4 tomter såldes med totalentreprenad då tomterna va så små (713-828kvm)
Jag hoppas bara att dom som skriver kontrakt förstår att det är markarbeten för 855 000kr och då skall de ändå betala för markundersökningen.
Det är en kostnadskalkyl som gått ut med mäklaren.
När jag frågar om siffrorna blir han nästan arg o säger att det är de som gäller (smålandsvillan).
Det låter säkert med totalentreprenad, men i det här faller uppfattar jag det som att det är ett uttryck man för sig med mest för att det ska låta tryggt och säkert.
I praktiken är man lika oskyddad som om man kallat det för "Kalles entreprenad".
Medlem
· Västra Götaland
· 33 inlägg
Ja hade gladeligen tagit på mig och upphandlat för vissa delar och tagit på mig ansvar men smålandsvillan tillåter inte detta då dom med största sannolikhet försöker mjölka ur varenda krona från köparen.D jonas_t skrev:Det är det här jag menar med att totalentreprenader mot konsumenter behöver regleras.
Det låter säkert med totalentreprenad, men i det här faller uppfattar jag det som att det är ett uttryck man för sig med mest för att det ska låta tryggt och säkert.
I praktiken är man lika oskyddad som om man kallat det för "Kalles entreprenad".
Huset kommer väl hamna i färdigt skick i paritet med va andra hus säljs till i området men då får man lägga ner massor utav jobb för tex övervåning osv.
Om inte jag missminner mig så har man som byggherre rätt att se originalfakturorna från totalentreprenörens UE’n om entreprenaden är upphandlad enl ABT06. Vet dock inte om det är ABT06 som gäller för småhus?
Medlem
· Västra Götaland
· 33 inlägg
För ca 3 år sedan var vi väldigt nära att köpa en tomt av Smålandsvillan Göteborg. Det föll på olika saker till slut, men en sak var att kalkylen plötsligt gick upp med en ansenlig summa. Minns inte exakt men tror det var typ 200 000. Anledningen enl Smålandsvillan var att deras underentreprenör räknat fel. Det trodde vi inte på. Vi drog oss ur då läget inte passade oss och när priset ökade var det ett enkelt beslut. Minns att jag slogs av att det var en ganska grov felkalkyl på ett projekterat område ute till försäljning. Att Smålandsvillan med UE inte skulle ha full koll på markförhållanden etc, alltså koll på sina kostnader, i det läget tyckte jag var ytterst märkligt. Ett äldre hus i området såldes just då samma för samma summa som Smålandsvillans uppräknade pris landade på. Tror snarare det var möjligheten att tjäna en extra hacka som var drivkraften, och inte att göra en ärlig försäljning.
Medlem
· Västra Götaland
· 33 inlägg
Ne det är just detta jag tror med gillar inte upplägget så vi drog oss ur.S Skåning82 skrev:För ca 3 år sedan var vi väldigt nära att köpa en tomt av Smålandsvillan Göteborg. Det föll på olika saker till slut, men en sak var att kalkylen plötsligt gick upp med en ansenlig summa. Minns inte exakt men tror det var typ 200 000. Anledningen enl Smålandsvillan var att deras underentreprenör räknat fel. Det trodde vi inte på. Vi drog oss ur då läget inte passade oss och när priset ökade var det ett enkelt beslut. Minns att jag slogs av att det var en ganska grov felkalkyl på ett projekterat område ute till försäljning. Att Smålandsvillan med UE inte skulle ha full koll på markförhållanden etc, alltså koll på sina kostnader, i det läget tyckte jag var ytterst märkligt. Ett äldre hus i området såldes just då samma för samma summa som Smålandsvillans uppräknade pris landade på. Tror snarare det var möjligheten att tjäna en extra hacka som var drivkraften, och inte att göra en ärlig försäljning.