Hej,
Jag har en enplans villa med boarea 151kvm. Finns ett inglasat uterum som inte är issolerat på c.a. 10kvm som går att komma till genom vardagsrummet. Finns en liten friggebod på tomten på c.a. 10kvm.
Sen finns det ett garage + förråd byggd i anslutning med villan (Ej fristående) men går inte att nås inifrån.
Jag skulle vilja bygga ut med 30-40 kvm, det ska fördelas på sovrum så det blir fler sovrum i huset.
Detaljplanen säger
Jag har en enplans villa med boarea 151kvm. Finns ett inglasat uterum som inte är issolerat på c.a. 10kvm som går att komma till genom vardagsrummet. Finns en liten friggebod på tomten på c.a. 10kvm.
Sen finns det ett garage + förråd byggd i anslutning med villan (Ej fristående) men går inte att nås inifrån.
Jag skulle vilja bygga ut med 30-40 kvm, det ska fördelas på sovrum så det blir fler sovrum i huset.
Detaljplanen säger

Moderator
· Stockholm
· 53 863 inlägg
Det du behöver ta reda på är hur stor din byggnadsarea är. Brukar vara 5 - 10 kvm mer än boarean för ett plan ( i princip boarean plus arean av ytterväggarnas tjocklek). Ditt uterum räknas in i byggnadsarean. Ditt garage med förråd räknas också in i den totala byggnadsarean, dock inte friggeboden.

ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 547 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 547 inlägg
Jag gissar att det är lättare att få igenom att bygga om garaget/förrådet till boarea och bygga ett fristående garage/förråd än att få till godkännande för att bygga ut mer på huvudbyggnaden utifrån det du beskriver. Men att räkna ut hur stor byggnadsarea du redan har är steg 1 som hempularen skriver.
Om garaget hade varit fristående från huset, hade det ändå räknats med som boarea?H hempularen skrev:
Okej, jag har funderat på att göra så men vet inte om jag kan bygga fristående garage eftersom just nu är det c.a 6m mellan garaget och grannenullet skrev:
Jag gissar att det är lättare att få igenom att bygga om garaget/förrådet till boarea och bygga ett fristående garage/förråd än att få till godkännande för att bygga ut mer på huvudbyggnaden utifrån det du beskriver. Men att räkna ut hur stor byggnadsarea du redan har är steg 1 som hempularen skriver.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 547 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 547 inlägg
Avståndet till grannen kan också vara reglerat i detaljplanen, så läs vidare där för att se ifall det står nåt.
Om du inte får ihop det, så finns väl alternativet att riva befintliga tillbyggnader (garage och förråd), bygga nytt fristående och göra en utbyggnad åt ett annat håll. Men då börjar det ju bli en hel del extra kostnader och kanske inte värt det.
Om du inte får ihop det, så finns väl alternativet att riva befintliga tillbyggnader (garage och förråd), bygga nytt fristående och göra en utbyggnad åt ett annat håll. Men då börjar det ju bli en hel del extra kostnader och kanske inte värt det.
Moderator
· Stockholm
· 53 863 inlägg
Det är som sagt inte boarea som är reglerat i din detaljplan, utan byggarea. Det är (lite förenklat) den yta som byggnaden tar upp på marken. Man behöver inte räkna in "normalt" takutstick. I normalfallet mäter man alltså ytterväggarnas utsida. Boarea är (lite mer förenklat) förenklat samma mått på insidan.M MrB2 skrev:
Som jag tolkar detaljplanen i ditt fall är begränsningen 200 kvm för samtliga (bygglovspliktiga) byggnader på fastigheten (fastighet är alltså marken). Utöver det har du begränsningar för hur mycket uthus du har, men de ingår i den totala tillåtna byggarean.
Det förekommer i detaljplaner att man tillåter x kvm uthus utöver byggnadsarean för huvudbyggnaden. Men det är inte formulerat så här.
Såhär står det i detaljplanen :ullet skrev:
Avståndet till grannen kan också vara reglerat i detaljplanen, så läs vidare där för att se ifall det står nåt.

Då hänger jag med, tack !H hempularen skrev:Det är som sagt inte boarea som är reglerat i din detaljplan, utan byggarea. Det är (lite förenklat) den yta som byggnaden tar upp på marken. Man behöver inte räkna in "normalt" takutstick. I normalfallet mäter man alltså ytterväggarnas utsida. Boarea är (lite mer förenklat) förenklat samma mått på insidan.
Som jag tolkar detaljplanen i ditt fall är begränsningen 200 kvm för samtliga (bygglovspliktiga) byggnader på fastigheten (fastighet är alltså marken). Utöver det har du begränsningar för hur mycket uthus du har, men de ingår i den totala tillåtna byggarean.
Det förekommer i detaljplaner att man tillåter x kvm uthus utöver byggnadsarean för huvudbyggnaden. Men det är inte formulerat så här.
Moderator
· Stockholm
· 53 863 inlägg
Utöver det som detaljplanen stipulerar så får du bygga 30 kvm friliggande attefallshus och 15 kvm attefallsutbyggnad på din bef. huvudbyggnad, och 15 kvm friliggande friggebod.
Sådana bygglovsfria byggnader får byggas i sitrid mot det som står i detaljplanen. Bygglovsfria byggnader måste läggas minst 4,5 m från tomtgränsen, oavsett vad som står i detaljplanen, men får läggas närmare om grannen godkänner.
Något man ev. kunde överväga här, är ju att riva nuvarande garage, bygga ett nytt friliggande som attefallshus, och på så sätt få loss byggrätt för att bygga ut huset. Kankse lite omständigt och dyrt.
Det finns undantag från rätten att bygga bygglovsfria byggnader, det kan stipuleras i detaljplanen att bygglovsfria byggnader inte får byggas (gäller ibland inom områden med kulturskydd eller naturskydd). Man får inte heller göra det inom strandskyddat område.
Sådana bygglovsfria byggnader får byggas i sitrid mot det som står i detaljplanen. Bygglovsfria byggnader måste läggas minst 4,5 m från tomtgränsen, oavsett vad som står i detaljplanen, men får läggas närmare om grannen godkänner.
Något man ev. kunde överväga här, är ju att riva nuvarande garage, bygga ett nytt friliggande som attefallshus, och på så sätt få loss byggrätt för att bygga ut huset. Kankse lite omständigt och dyrt.
Det finns undantag från rätten att bygga bygglovsfria byggnader, det kan stipuleras i detaljplanen att bygglovsfria byggnader inte får byggas (gäller ibland inom områden med kulturskydd eller naturskydd). Man får inte heller göra det inom strandskyddat område.
Boarean just nu är på 151 kvm sen tillkommer garaget som finns i anslutning till huset(Antar att det är cirka 30 kvm). Har inte tagit över huset än, gör det om 2 månader så kan inte mäta just nu men jag antar att det som finns byggt just nu är väll 180+10kvm uterum så byggnadsarean är nog 200kvm redan nu. Jag tänkte om det går att riva ner uterumet och få loss 10kvm där och hoppas att jag får 10-15kvm till från kommunen så kan jag bygga garaget.H hempularen skrev:Utöver det som detaljplanen stipulerar så får du bygga 30 kvm friliggande attefallshus och 15 kvm attefallsutbyggnad på din bef. huvudbyggnad, och 15 kvm friliggande friggebod.
Är dålig på sånt så vet inte vad jag kan göra och får göra
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rätt dimension på ventilinsats till element
Värme allmänt -
Byggföretag får bakläxa – tvingas rätta till bristfälligt takarbete
Artikelkommentarer -
Fritidshus utan rätt till väg
Juridik -
Konstruktion: bjälklag till loft. Tänker jag rätt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Välj rätt handdukstork till badrummet - tänk på det här
Artikelkommentarer