Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Har jag rätt prylar? Ska byta vattenburen radiator..

1. H
    Medlem · 138 inlägg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    7F97F9B5-01F7-427E-8EEF-327B4041B6AD.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    F6677F1F-B047-4299-A5DF-BCE0157DDD07.jpeg
    Visa bilaga 320417

Hej! Byte av vattenburen radiator på toaletten. Allmän uppfräschning behövs, men detta är jag totalt novis på, dock en orädd sådan :D.

mig veterligen ett tvårörssystem. Radiatorkoppel och termostat utöver ny panel, eller missar jag något? Passar kopplet mina befintliga rör? Finns det en standard? Huset byggt -93.

Vid inkoppling bryta vatten och koppla på nytt, sedan lufta systemet, är det korrekt? Luftning sker endast vid nya radiatorn? ;)

Redigerat 17 mar 2019 15:34
  2. V
    Medlem · Västernorrland · 1 001 inlägg

Vector

Medlem
    Varför bara inte frächa upp det du har, enklast och billigast. Som du beskriver det så måste man vara säker på att det är ett eller tvårörssystem och mått från vägg ut till anslutning på nya elementet. Dessutom så kanske du sätter dit ett elelement som inte ger lika många watt som ska värma rummet

3. H
    Medlem · 138 inlägg
    Tvårörssystem har jag luskat ut, motsvarande radiator idag med samma mått och dubbelpanel bör väl motsvara minst samma effekt, annars går utvecklingen bakåt :p?

Tack för påpekandet om mått fr vägg. Uppfräschning är inte aktuellt, även om jag gärna recyclar annars.

4. Krilleman
    Husspekulant Plumber · Södermanland · 13 749 inlägg

KrillemanPremiumikon: Badkar

Husspekulant Plumber
    Röd markering på kopplet är normalt 1-rörs.

Stäng av termostaten och känn på kopplet nertill och rören ner i golvet, är dessa fortfarande varma (men inte radiatorn) = 1-rörs

Redigerat 17 mar 2019 19:35
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.