Byggahus.se

Har jag rätt att hålla inne med betalning?

1. M
    Medlem · 118 inlägg

Moses

Medlem
    Min bergvärmeinstallatör har orsakat oss enormt mycket arbete genom visst slarv, samt att det är lite småfix kring installationen som måste korrigeras. Jag har redan betalt hela installationen av bergvärmen, MEN jag sitter här med en ny faktura avseende annat jobb som han gjort hos oss (inkoppling av golvvärme, inkoppling av by brunn etc). Kan jag hålla inne med betalningen av dessa saker tills han kommit hit och fixat det andra? Och kan jag dra av för det arbete vi fått lägga ner pga hans slarv?

(FYI: han bilade ett stort hål i källarväggen för att dra in bergvärmekablarna, och murade sedan inte igen det i tid. Vår dräneringsfirma, som höll på samtidigt, fyllde igen med makadam och jord, som bara vällde in genom hålet, ner i källaren... Vi grävde sedan fram hålet för hand för att bergvärmekillen skulle komma och mura igen hålet (vi hade avtalat tid), men han kom aldrig. Och så regnade det massor, och lera rann in i källaren. Sedan kom vintern och allt frös. Så till våren grävde vi upp igen och murade själva, plus sanerade källaren... Ja, herregud, vilket slit vi haft med hålet från helvetet! "Småfixet" som jag nämnde gäller att spritbehållaren för bergvärmen läcker, samt att rören är dåligt isolerade, så det bildas kondens, dropp på väggen och mögel.)

2. M
    Medlem · 118 inlägg

Moses

Medlem

Re: Har jag rätt att hålla inne med betalning?

Ingen som har någon åsikt?

3. H
    Moderator · Stockholm · 43 245 inlägg

hempularen

Moderator

Vad gäller huvudfrågan om du kan hålla inne betalning för en faktura som "säkerhet" för jobb som hör till en annan faktura. Så vet jag inte. Om det är klart sammanhängande jobb som gjorts så kan du det, men om det är två skilda uppdrag så vet jag inte.

Vad gäller skadan, så låter det ju som att det fel firman gjort är att de inte murat igen i tid. Framgår det klart av uppdraget att de skulle göra detta?

Den skada som sedan har uppstått är jag ganska övertygad om att ni inte kan lasta bergvärmeinstallatören för. Att någon fyller igen trots att det inte finns en vägg, borde ju vara dräneringsfirmans ansvar, eller den som har samordningsansvaret (troligen ni själva). I det här fallet borde dräneringsfirman ha avvaktat med sitt arbete tills väggen var intakt. Om den väntan skulle ökat era kostnader så hade ni kanske (beroende på hur ert avtal är formulerat), kunnat kräva bergvärmefirman på den förseningskostnaden. Så det ni troligen kan hålla inne är ju värdet av de kvarvarande arbeten som ingick i det ursprungliga uppdraget.

Detta är så jag tolkar det från er ursprungliga fråga, ursäkta om jag missuppfattat något.

4. M
    Medlem · 118 inlägg

Moses

Medlem

Hempularen - tack för ditt svar! Det låter ju rimligt som du skriver :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.