Byggahus.se

Har jag motfyllt tillräckligt för att motstå formtrycket vid gjutning av plattan?

1k läst  10 svar

1. knorrhane
    Medlem Nivå 3
    Hejsan!

Imorgon får jag leverans av självkompakterande betong SKB till min platta på mark för friggeboden som är 450x319 cm. Vad tror ni, - Verkar det som om jag motfyllt tillräckligt för att motstå formtrycket vid gjutning av plattan?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_0308.jpg

2. Ropia
    Medlem Nivå 8
    Du har ingen möjlighet att stäma ut med lite regelbitar ut mot träden som man ser till vänster i bild? Kanske tvärs över formen oxå för att hålla ihop? Det är inte roligt om det kalvar! sätta lite stämpbitar i hörnen oxå för att hålla ihop så mycket som möjligt?

• Laddar…
  3. Ropia
    Medlem Nivå 8
    Jag hade iallafall använt "hängslen och livrem"... Alltid bättre att övergöra det än att det fläker iväg.

• Laddar…
  4. S
    Medlem Nivå 3
    Det klarar sig bra!

• Laddar…
  5. knorrhane
    Medlem Nivå 3
    Tackar för era svar. Några fler bud någon? :D

6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Det är inte ofta proffsen fyller så där högt upp på kantelementen. :)

Dvs, jag tror det där går bara bra. Det enda jag ev är lite orolig för är över hur brant motfyllningen är. Är den väldigt brant upplagd så tål den givetvis inte lika mycket som ifall det är lite flackare.

• Laddar…
  7. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Jag tycker också att det ser lite brant ut.
    Är det L-formade kantbalkar så håller de ju emot av sig själva.
    Det ska ju inte vibreras så det torde nog hålla.

Protte

• Laddar…
  8. R
    Medlem · Nivå 17
    Tror inte heller det är någon fara. Annars är det så liten form att du skulle kunna ta några spännband och hålla ihop runt den.

• Laddar…
  9. Ropia
    Medlem Nivå 8
    Det ser ut som att plattan sitter ganska högt upp? Det kanske är bilden som luras? Eller skall du markavjämna runtom sedan? För det ser ut som att den kommer att sticka upp väldigt mycket från "marknivå" just nu? (fast det är kanske så man gör? Jag har bara ful-gjutit själv med formplyfa och reglar och vet inget om plattgjutningar) :)

• Laddar…
  10. knorrhane
    Medlem Nivå 3
    Hej! Kantelementen av L-typ är 300 mm höga. Jag räknar med att färdig markhöjd hamnar 10-15 cm från underkant av elementen. Panelen kommer nog att sticka ner ca 5 cm från överkanten. Då återstår 10-15 cm som blir skyddsavstånd mellan panelens underkant och färdig marknivå. Det är väl ungefär så jag tänkt mig. (Eller så det blev... efterhandskonstruktion med sanningshalt på 50% ungefär :rolleyes: )

11. knorrhane
    Medlem Nivå 3
    Ja dom är L-formade och när man tänker på saken så ligger det ju en hel del vikt på dom när betongen fyllts på.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka