Hej
Jag ska måla om en tvbänk till sonen som fått sin första lägenhet.
Tanken var att den skulle vara svart så jag åkte till den lokala Bolist butiken och fick se en färgkarta och valde s 9000-n
Så långt allt väl men nu när jag står här med färgen ser den mer mörk blågrå ut.
Är det jag som beställt fel eller har de gjort något fel?

L lilla frugan skrev:
Hej
Tanken var att den skulle vara svart så jag åkte till den lokala Bolist butiken och fick se en färgkarta och valde s 9000-n
Så långt allt väl men nu när jag står här med färgen ser den mer mörk blågrå ut.
Omöjligt att svara på.

• Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Omöjligt att svara på.
Okej, ja då är det bara att bita i det sura äpplet och köpa ny färg, tack för snabbt svar

L lilla frugan skrev:
Okej, ja då är det bara att bita i det sura äpplet och köpa ny färg, tack för snabbt svar
s 9000-n Är ju mörkaste NCS i neutral nyans så det borde ju vara svart utan något färgskimrande. Hade sista bokstaven varit något annat, säg Y eller B hade det varit en icke neutral färg inblandat men tror inte det finns på mörkaste varianten 9000.

Så, ser man till färgkoden så låter det väl rätt, frågan är vad du fått i burken? Står den koden där också?

Är ju ofta så att färgen ser väldigt annorlunda ut i burken jämfört med när den applicerats och torkat. Även ytans struktur och belysningen kan få effekter på hur färgen upplevs. Så innan du köper ny burk så provmåla en bit med liknande yta som bänken och se hur det blir.

• Gilla
lilla frugan och 1 till
  • Laddar…
L lilla frugan skrev:
Hej
Har du målat med den, jag har nån svart färg som i burken ser väldigt blågrå ut, men som när den torkat är svart utan nämnvärt färgstick.

Nu har jag testat att måla och den ändrade färg och blev svart, trodde inte att det kunde skilja sig så mycket från burk till målad yta men man lär sig något nytt varje dag säger dom ju

• Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
Slänger in en bild på andra strykningen, här ser man verkligen vilken skillnad det är, novis som man är är det inte konstigt att man tror att man fått fel
En vägg målas om; en blå färg täcker den svarta. Ojämn kant mellan färgerna synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
L lilla frugan skrev:
Slänger in en bild på andra strykningen, här ser man verkligen vilken skillnad det är, novis som man är är det inte konstigt att man tror att man fått fel
[bild]
Är det blåa samma färg men första strykningen? eller är det ursprungsfärgen som ska målas över?

Det måste väl vara nyapplicerad andrastrykning.

• Gilla
john.h
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det måste väl vara nyapplicerad andrastrykning.
Jävulsk skillnad i kulör mellan första och andra strykning i så fall.

Det svarta är första strykningen som torkat, det blåa är nya strykningen som jag höll på att måla på när jag tog kortet

L lilla frugan skrev:
Det svarta är första strykningen som torkat, det blåa är nya strykningen som jag höll på att måla på när jag tog kortet
haha va ? Menar du att svarta är första strykningen och det blåa andra ? Skiftar den färg så kraftigt när den torkar?

Ja precis, jag trodde att jag hade fått fel färg :rofl:

jäklar vilken nyansskillnad det var där, så den är blå när den målas och svart sen? förstår ju att man blir fundersam, det hade jag med blivit :)

L lilla frugan skrev:
Ja precis, jag trodde att jag hade fått fel färg :rofl:
Det kan jag förstå, värsta skillnaden som jag sett. Återkom när den torkat :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.