Hej! Bor i hyresrätt i hus byggt på 40-talet. Ojordade uttag i hall, sovrum och vardagsrum och jordat i kök. Sneglade idag på det betydligt nyare badrumsskåpet där det finns inbyggt (jordat) uttag och ett sånt där standardvarningsklistermärke typ "testa din jordfelsbrytare regelbundet" och blev fundersam på om jag har en sådan. Proppskåpet är modell äldre med vad jag förstår endast huvudströmbrytare, tror inte att det finns någon jordfelsbrytare? Är det värt att i så fall fråga hyresvärden om elektriker kan komma och stoppa in en jfb? Har vattenelement rätt nära ojordade uttag om det kan vara något slags argument.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 139 inlägg
Nej, du har ingen JFB i denna central. Det krävs om du vill installera nya uttag, speciellt i badrum.
Vattenradiatorer som har kontakt med moder jord kräver att alla uttag i rummet byts mot skyddsjordade. Man får inte "laga" det felet med en JFB. Men det är också delvis en bedömningssak av risken för olyckor. Undvik apparater avsedda att skyddsjordas inom räckhåll från radiatorerna. Elementskydd av isolermaterial kan också hjälpa till.
Vattenradiatorer som har kontakt med moder jord kräver att alla uttag i rummet byts mot skyddsjordade. Man får inte "laga" det felet med en JFB. Men det är också delvis en bedömningssak av risken för olyckor. Undvik apparater avsedda att skyddsjordas inom räckhåll från radiatorerna. Elementskydd av isolermaterial kan också hjälpa till.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Den där skylten i ditt badrmsskåp antyder att det finns en jordfelsbrytare i eller nära skåpet. Det finns ex. vägguttag med inbyggd jordfelsbrytare. Brukar då finnas någon liten testknapp och återställningsknapp på kanten. Men den skulle även kunna vara inbyggd i skåpet, titta efter omotiverade knappar.
Tror du? Kan den inte lika gärna betyda att man ska testa den jordfelsbrytare som måste finnas i anläggningen innan man monterar ett normalt eluttag i ett badrum? Är det så tycker jag att TS ska försöka få en JFB installerad eller annars koppla ur eluttaget i skåpet.H hempularen skrev:
Välkommen till forumet @Hawthorne42!
Du kanske har en annan kapsling med en PSA i närheten av badrummet?H Hawthorne42 skrev:Hej! Bor i hyresrätt i hus byggt på 40-talet. Ojordade uttag i hall, sovrum och vardagsrum och jordat i kök. Sneglade idag på det betydligt nyare badrumsskåpet där det finns inbyggt (jordat) uttag och ett sånt där standardvarningsklistermärke typ "testa din jordfelsbrytare regelbundet" och blev fundersam på om jag har en sådan. Proppskåpet är modell äldre med vad jag förstår endast huvudströmbrytare, tror inte att det finns någon jordfelsbrytare? Är det värt att i så fall fråga hyresvärden om elektriker kan komma och stoppa in en jfb? Har vattenelement rätt nära ojordade uttag om det kan vara något slags argument.
Detta blev ju en rätt spännande skattjakt. Inga suspekta testknappar, men hittade en switch inne i lysarmaturen som stryper strömmen i uttaget om man slår över den till 0. Den slår dock inte av lysrören. Både lyse och uttag är kopplade till samma väggknapp, så uttaget funkar inte om det är släckt...H hempularen skrev:Den där skylten i ditt badrmsskåp antyder att det finns en jordfelsbrytare i eller nära skåpet. Det finns ex. vägguttag med inbyggd jordfelsbrytare. Brukar då finnas någon liten testknapp och återställningsknapp på kanten. Men den skulle även kunna vara inbyggd i skåpet, titta efter omotiverade knappar.
Följdfråga: är IP23 ok när armaturen sitter 20 cm från duschmunstycke, enbart duschdraperi emellan?
Jag skulle nästan våga påstå att @hempularen hade rätt och du har hittat den i skåpet inbyggda jordfelsbrytaren. Tar du bort lysröret och tar en bättre bild kan vi bli helt säkra.H Hawthorne42 skrev:
Jag har markerat vad jag tror är testknappen nedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som @Alfredo skriver: Lyft ur lysröret och ta en bild så kan vi hjälpa dig vidare.
Och som @Bo.Siltberg skriver, man bör ha jordade uttag i hela lägenheten om elementen är jordade via vattnet.
Och som @Bo.Siltberg skriver, man bör ha jordade uttag i hela lägenheten om elementen är jordade via vattnet.
Du hade rätt! Lyckas tyvärr inte få ut lysröret men tagit en så bra bild jag kan. När jag petar till knappen du markerat slår switchen över till 0 och strömmen i uttaget dör (lysröret dock fortsatt på).Alfredo skrev:
Jag skulle säga att vi är så säkra som vi kan vara på att du har hittat en fungerande JFB i ditt badrumsskåp och allt är frid och fröjd ur den aspekten!H Hawthorne42 skrev:
Ja, när jag hade bostadsrätt så var det dessutom inte så lätt att åtgärda. Flera (bleck)dosor var extremt svåra att hitta under spackel och tapet och sedan var ju alla trådar lindade med tjärtyg. Det blev ett mycket större jobb än vad jag hade tänkt mig...Alfredo skrev:
Omständigt om du vill byta armatur. Man skulle kunna flytta den till din central i en kapsling bredvid befintliga så den övervakar alla grupper i din lgh.H Hawthorne42 skrev:
Fast armaturen, uttaget och JFBn är väl allihopa integrerade med badrumsskåpet? Eller missförstår jag? Dessutom är väl eventuell omständlighet hyresvärdens problem?J J-banan skrev:
Tror du att JFBn är trefas? Tror du inte TS har trefas?J J-banan skrev: