Byggahus.se

Har jag ingen reklamationsrätt ?

1. L
    Medlem · skåne · 10 inlägg

lilimata

Medlem
    • Jag har ett stort problem gällande en nyproducerad bostadsrättslägenhet som jag betalat handpenning på och ska flytta in i om ett par veckor. Jag har valt att göra lägenheten lite mera "exklusiv" genom diverse tillval som jag nu är mycket missnöjd med. Byggherren, som jag tecknat avtal med bygger genom totalentreprenad.
    • De reklamerade tillvalen är dels ett parkettgolv (i samtliga 4 rum), som jag inte tycker stämmer överens med provet som jag beställt det efter, (är mindre vitlaserat), och det är dessutom inte fint lagt eftersom det ibland ligger någon helt avvikande mörk bräda i mitten av ett rum, vilken borde lagts på något mindre synligt ställer.
    • Dels gäller min reklamation de klinkerplattor (30x60) som lagts i hallen, och i två badrum på golv och på fondväggar. Jag anser att plattorna är "sekunda" då de är en något annorlunda nyans, har mindre mänster och är betydligt mindre glacerade, samt är något tunnare vilket gör att de ser ut att ha sämre kvalitet än de plattor (uppmurade i kakelaffären) som jag grundat min beställning på.
    • Eftersom offerten skrivits direkt med affären, men så småningom ska betalas till Byggherren har jag först reklamerat direkt till kakelaffären, men fått svaret att "det är rätt plattor som levererats", och att det får förekomma variationer både gällande längd, bredd, tjocklek, färg o nyans, samt bak och framsida! Detta kan jag förstås som kund inte acceptera då jag ju betalt mycket pengar för "mellanskillnaden" mellan grundstandard och tillval. Dessutom är plattorna dåligt lagda, med massor av s.k fogsprång och skarpa kanter.
    • Då VD:n för bygg/säljbolaget och representanter för entreprenadbolaget och leverantörer "kört över mig totalt" och pratar om att det är "rätt" parkettgolv respektive "rätt" plattor som levererats har de sedan för att jag inte nöjt mig med detta kallat in besiktningsman (utsedd av byggbolaget och entreprenadbolaget) att "enväldigt" (opartiskt) avgöra om det föreligger några fel eller inte. VD:n har informerat mig om att varken han eller jag kan avgöra om det är något fel på någonting, utan det är enbart besiktningsman som kan avgöra detta. Jag har fått se en 10-12cm tjock bok, som verkar vara en "lagbok" för byggbranchen med beräkningar bl.a för hur man mäter fogsprång, och hur stora dessa får vara för att de ska bli godkända enl denna "bibel" och (enligt formeln 3x6+1= 19, eller rättare sagt 1.9 mm (dvs alla fogsprång som inte är över 1,9 mm är godkända). Så jag blev vid besiktningen totalt överkörd på alla punkter. Plattans glans, färg o utseende "tyckte" besiktningsmannen inte avvek mer än att den den avvikelsen inrymdes inom den variation som ska "tolereras". Och trots att det var massor av fogsprång överallt så höll de sig inom ramen för vad som är "tillåtet" trots att de syns tydligt för blotta ögat och trots att de utgör vassa kanter när man går barfota på plattorna.
    • Jag undrar nu hur rättsläget ser ut för mig? Egentligen borde det väl vara byggherren och entreprenadbolaget som är parterna.........var kommer jag som kund in i bilden? Det är ju jag som valt att lägga massor av pengar i mellanskillnad för tillvalen för att att förhöja kvaliten och utseendet på min lägenhet . Nu känns det som jag är totalt RÄTTSLÖS och inte har någonting att sätta emot trots att det jag fått varken stämmer överens med proverna eller kan sägas vara "hantversmässigt utfört" enligt MINA krav! Är jag verkligen helt beroende av vad besiktningsmannen säger, när hon stödjer sig på dessa "föreskrifter" (husama, tror jag de heter) och är min reklamationsrätt enligt köplag och konsumentköplag s.a.s "konsumerad".
    • Jag känner mej verkligen "utslängd i kylan" och i en verkligt konstig situation, där jag slåss med jättar och där inte vanliga lagar gäller. Känner mig TOTALT MAKTLÖS och väldigt frustrerad, då det känns som om jag är chanslös i allt. Vad kan jag göra? Skulle vara jätteglad om jag fick lite vägledning om hur jag ska gå vidare med detta som skulle bli min och min dotters drömlägenhet, men som nu blivit rena mardrömmen.. Snälla hjälp!!!

• 05:01

Redigerat 9 dec 2012 03:07
  2. Nimajneb
    Medlem · Blekinge · 12 092 inlägg

Nimajneb

Medlem
    Nästa gång du skriver ett så långt inlägg så tänk gärna på styckeindelning.... Det blir nästan omöjligt att läsa ditt inlägg som det är skrivet nu.

3. L

lilimata

Medlem
    Har försökt att redigera o dela in i stycken, men fungerar inte, tyvärr.

4. Nimajneb
    Medlem · Blekinge · 12 092 inlägg

Nimajneb

Medlem

Aldrig roligt när man känner sig missnöjd. Har du möjlighet att lägga upp några bilder så att folk här kan hjälpa dig med bedömningen och en handlingsplan.

5. Enk Projektet
    Medlem · Uppsala · 5 893 inlägg

Enk Projektet

Medlem
    Ta in en egen besiktningsman till att börja med....bilder är bra.....byggama är kanske inte riktigt vad man som konsument gillar pga att kraven i den inte lever upp till allas önskemål/krav på finish.....

6. Lolle
    Medlem · Jämtland · 3 145 inlägg

Lolle

Medlem

Ja alltså Hus-ama från byggtjänst är framtaget av svensk byggtjänst och tillämpas för att avgöra vad som ligger inom gränserna för fackmannamässighet. Är du inom dessa toleranser och inte har något sidoavtal så har du tyvärr ingen mer rätt enligt konsumenttjänstlagen.

Det du kan göra (på din egen bekostnad) är att begära en överbesiktning av annan besiktningsman men är du medveten om att fogsprång mm är inom toleranserna så kommer du inte få rätt varken av besiktningsman eller sedermera i en ev rättsprocess.

Är däremot entreprenaden ej godkänd så kan du begära åtgärd eller prisavdrag om åtgärden är orimlig i förhällande till skadan.

Jag själv som är krävande och pedant brukar oftast skriva ett löpande avtal (abs09 tex) med sidobilaga om mina krav om fogsprång och avvikelse och tydligt uttala att jag betalar fler timmar mot att utförandet blir enligt mina krav.

7. O
    Bannad · Stockholm · 7 872 inlägg

Odjuret

Bannad
    Det låter som du inte har så mycket att hämta tyvärr.... Kaklet kan absolut skilja sig från det du har sett i butiken, det är därför man vill ha allt kakel från samma "sats" därför att det kan förekomma vissa nyansskillnader mellan olika "satser". Så där har du nog ingenting att hämta.... nästa är golvet... det är samma visa där åxå... sedan så kan man naturligtvis tycka att man borde tänkt sig för å lagt den tråkiga biten i något hörn... men jag tror tyvärr inte det finns nått å hämta... Den bibel du talar om är det som gäller....

Jag håller helt enkelt med Kinglolle....

8. S
    Medlem · Blekinge · 1 525 inlägg

steve5432

Medlem
    Vad menas med "många" fogsprång? Är det inte bredden på dessa som du tycker är fel/oregelbunden? För 30x60 plattor tycker jag det är snyggast om man kör med så smal fog som möjligt typ 2mm. Färgen skiljer från bränning till bränning men det brukar inte röra sig om några totalt avvikande plattor, alltså mest mindre varianser. Där borde det väl vara enkelt att hämta lite prov från olika bränningar från affären och lägga på golvet och jämföra.

Bilder tror jag hjälper mycket här, ta en bild på parkettgolvet och klinker-golvet och fogsprången, så kan vi nog råda bättre.

/S

9. L
    Medlem · Halland · 169 inlägg

LäsLus

Medlem
    Tråkigt att du inte är nöjd men bara för att man är kund så har man inte alltid rätt. Tror nog att du skall försöka släppa detta om det ligger inom AMA och försöka njuta av din nya bostadsrätt.

• Laddar…
  10. LGG-01
    Medlem · Stockholms Län · 762 inlägg

LGG-01

Medlem
    Går in bara för att bevaka.

11. P
    Medlem · Stockholm · 406 inlägg

perkaby

Medlem
    Man kan även bevaka genom att klicka på Verktyg / Bevaka högst upp i tråden. Eller knappen bevaka, även den högst upp.

Redigerat 10 dec 2012 17:04
  12. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem
    Part har rätt att begära överbesiktning om man inte är nöjd med slutbesiktnignen.
    Frågan är bara om du kan anses som part, eller om du måsta gå via bosotadsrättsföreningen (som kanske inte är färdigbildad ännu)
    Du har förmodligen ett köpekontrakt som anger vad du köpt (med tillval) och då kan du gå på föreningen att de inte levererat det du köpt.

• Laddar…
  13. L

lilimata

Medlem
    Tack så mycket för allas ert engagemang och goda råd!! Har haft ytterligeare möten med byggare och brf, men nu är det bara drygt en vecka kvar till inflyttning och det ska "utredas" saker som man ser för blotta ögat........tiden har alltså runnit ut för några ändringar innan inflyttning, och det är förstås bästa läget för dem..........jag är nu helt "nerkörd", sover inte om nätterna, mår urdåligt av detta som pågått över en månad.............Jag skulle inte önska ens min värsta fiende (om jag hade någon) detta som jag gått igenom och jag skulle inte rekommendera NÅGON att köpa någon bostadsrätt som säljs av X under parollen "Husen ger dig en tidlös exklusivitet med känsla för detaljer". Pyttsan!! Exklusiviteten fick jag själv stå för med hjälp av massor av tillval och känslan för detaljer bör man inte ha när man ser resultatet. Så himla bedrövligt.......Har en journalist på tidningen som står beredd att skriva om eländet, men det hjälper tyvärr inte mig, suck. Hälsningar från "Besviken, trött, maktlös och några miljoner fattigare"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.