2 859 läst · 10 svar
3k läst
10 svar
Har jag gjort rätt?? med mitt pann köp
Hitade just detta forum
Någon som vet om dessa pannor är bra?
Har just köpt en Overdahl K90 samt en Flexstoker
Ny tona skosten 9m med rökgas fläkt
gjort en ackumulatortank på 7m3
samt tekniktank (trorjag det kallas) i huset 2 st 500l med vvb
Ska även införskaffa en 20 fot container som jag ska göra om till flisfårrad med skrapor i botten
Har någon några tips om detta?
ska värma hus 150m2
garage 400m2 golvvärme
pannrum 60m2 med golvvärme
någon som har erfarenhet av dessa pannor?
Bra eller dåliga
Ska även införskaffa en 20 fot container som jag ska göra om till flisfårrad med skrapor i botten
ska värma hus 150m2
garage 400m2 golvvärme
Bra eller dåliga
Medlem
· Västra Götaland
· 1 inlägg
Jo då Jag har en overdahl panna men den är en aning större har haft lite inkörnings problem men det är en bra panna ett råd är att sattsa på en syresensor om du inte har det på min panna ver det standard. angående "Värmen i pannrummet " såkan du inte behöva nån golvvärme där min erfaren het är att det brukar bli rätt varmt i pannrum ändå.
Ok då verkar det logiskt, har du tänkt ladda hela på sommaren och sedan släcka pannan?Kloma skrev:
På vintern kan det vara en fördel att göra en utgång lite högre upp så det blir lite mindre
underhållsfyr på pannan.
Har själv haft en flispanna med underhållsfyr och på den drog jag ner effekten rejält under
vintern och lät den gå på typ 10kW hela dagen istället för 4 timmar fullt och 20h underhållsfyr
har man då typ 2000L som buffert hinner ju pannan fast den har lite effekt ladda innan det är dax för nästa laddning av tek-tanken.
Det låter helt rätt, tycker jag.Kloma skrev:Hitade just detta forum
ska värma hus 150m2
garage 400m2 golvvärme
Bra eller dåliga
Jag kanske till och med skulle har sattsat på ännu större tank om plats och takhöjd finns.
På sommaren kan du stänga av anläggningen över två veckor och ändå ha varmvatten. Storservice på anläggningen är då inga stora problem. Tank med stor diamter ca 2 meter, så är det bara att göra den så hög man vill utan att det kostar någonting extra. Det är gavlarna som kostar mycket. 4-5 meter hög kanske är möjligt.
Men varför ha två tankar inne? Det blir väl någon typ av "Smart" kulvert styrning. Då har inte den andra tanken så stor betydlese.
Grannen har nyss byggt ett pannrum med liknande effektbehov. Det pannrummet är bara hälften så stor. Räcker mer än väl till. Allt flisföråd blir då så klart utanför. Eller tänker du ställa in kontinern inomhus?
Uppfinn ingen egen skrapsystem för flisen. Det kan vara ett mindre helvete om man inte får det att fungera. Många har problem. Men det är många som fungerar bra också. Det är många lokala uppfinnare som knåpar ihop flissystem. Säkerställ att det verkligen fungerar innan du bygger.
Mats