Hej! Håller på att renovera en liten toalett och kommit såpass långt att det är dags att börja montera inredning. Elektrikern har varit här innan och förberett med el till spegelskåpet med inbyggd belysning som ska sitta över handfatet.

Idag provhängde jag skåpet för att kunna såga vägglister som ska sitta runt om. Då sågade jag hål i skåpets baksida och drog ut kablarna där. Min tanke var att elektrikern säkert sätter en dosa här. Men när jag hängt upp skåpet så ångrade jag mig. Tänk om det inte alls är så man gör? Man kanske drar en mindre kabel bakom skåpet (det finns lite utrymme bakom) och gör ett mkt mindre hål in i skåpet t.ex längst upp där led-drivaren sitter?

Så min fråga är, hur drar man vanligtvis in el i ett sånt här skåp? Dosa inne i skåpet eller drar man in mindre kabel och låter kabel löpa bakom skåpet?

Jag ska inte ha nått uttag inne i skåpet.

• Träkabyss med eldragning synlig från baksidan, avsett för spegelskåp med inbyggd belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Du får titta i manualen som följer med det fina skåpet. Det bör framgå där.

A avh67f skrev:
Du får titta i manualen som följer med det fina skåpet. Det bör framgå där.
Enligt manualen skall el kopplas in i dosan (som fästes i det vita fästet i överdelen av skåpet). Hur elen tar sig in i skåpet framgår inte, annat än att man kan välja att montera det vita fästet på den plats jag valt eller ovanpå skåpet.

Min fråga var mer hur man brukar dra in el i såna här skåp. Sätter man en dosa inne i skåpet, eller kapar man slangen nära väggen och drar endast elkablarna in i skåpet? Det borde ju finnas ett fackmannamässigt sätt, så att säga. Det är ju ändå el i ett våtrum.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
C
M magnoz skrev:
Min fråga var mer hur man brukar dra in el i såna här skåp.
Hur skall kablarna lira tillsammans med hyllorna nu när de kommer ut mitt i skåpet(?)
Är det trähyllor som du tänkte ta ur i bakkant? Varken särskilt snyggt eller praktiskt om du frågar mig.

Låt elektrikern lösa det där på ett bra sätt. Med kabeldragning bakom skåpet på ett eller annat vis.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
tommib
Det mest sannolika är att elen ska in i den vita dosan i överkant av skåpet. Det gör man troligen enklast genom att släppa ut slangarna ur väggen just där, alternativt ovanför skåpet och så går man med kabel ner genom skåpstaket där slitsen är i den vita hållaren.

Vad du ska göra nu vet jag inte. Det som blir minst illa är antagligen en kabellist i bakväggen på skåpet och jacka ur hyllorna. Den FK som går där i rören behöver bytas till kabel som sedan skalas upp för den delen som ska vara i röret (eller inte, beror på hur mycket böjar det är). Man kan också tänka sig isolerslang. Det ser dock ut som att ledarna i röret inte kommer räcka upp till dosan.

Jag gissar att det i manualen till skåpet finns en måttsatt ritning på var elen ska komma ut från väggen i förhållande till var skåpet monteras. Det brukar vara ett skuggat grått fält med en blixt i. Det hjälper tyvärr inte dig så mycket nu.

Det där är svårt att lösa på något bra sätt när rören kommer ut genom väggen mitt i skåpet. Kabeln ska såklart gå in i skåpet bakom eller direkt intill drivdonet.
Det får dock inte gå lösa trådar bakom skåpet, utan det ska vara en mantlad kabel. Så antingen får man byta ut trådarna mot en lämplig kabel från närmsta dosa eller sätta en dosa där rören kommer ut genom väggen.

A
Kanske det går att laga med lite kemiskt trä eller liknande uppfinning.

tommib
Kanske placera en hylla precis där?

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Det går absolut att laga, detta är ett Ikeaskåp med en sån där tunn fladdrig bakskiva. Jag kan säkert bara sätta en skiva på baksidan och dra igen med lite kemiskt trä. Men får väl rådfråga elektrikern i nästa vecka först. Hyllorna är i glas och rätt tunna, så kommer inte direkt dölja något. Men är åtminstone anpassningsbara i höjd.

Länk till skåp: https://www.ikea.com/se/sv/p/faxaelven-spegelskap-m-inbyggd-belysning-ekmoenstrad-s09516711/

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Man kan kanske täcka hålen med såna där kromade täckbrickor för antennhål på bil. Typ Biltemas.

Det borde gå att köpa en ny baksida som reservdel. IKEA brukar vara ganska bra att göra med när det gäller sånt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
kulle
Kom ni inte överens med elektrikern innan om vad för belysn / skåp ni skulle ha ?
Tycker elen kommer ut lite väl lågt.

Nej tyvärr var skåpval inte gjort innan elektrikern var här första gången (och fixade med golvvärme). Innan satt en vägglampa på denna vägg, fast lite högre upp. Han valde att förlänga det vpröret med slang som kommer ut längre ner på väggen.
Men ja, såhär i efterhand känner jag att jag borde varit mer tydlig med hur jag ville ha det. Det kan ju inte han veta.

På bifogad bild synd hålet där vpröret slutar och slang är påkopplat (här satt lampan förr). Det hade nog egentligen varit en bättre utgång för elen till skåpet. Men nu är ju allt igensatt spacklat och målat :)

• Vägg med grönmålat tak, sladdhål och två vprör, en lampa nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
kulle
  • Laddar…
C
M magnoz skrev:
Men nu är ju allt igensatt spacklat och målat :)
Det är iallafall inte kaklat, så det går ju att fixa tillbaka även om det är lite jobb.

Men varför flytta ner utloppet? (Och varför två rör?)
Alla skåp har ju elen i överkant. Möjligen att en sådan där spegel med inbyggd belysning har el i mitten.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det andra röret går upp till en takfläkt (syns också i bild ovan ) som vi också installerar nu i samband med renoveringen. Så jag misstänker att det ändå behöver sitta en dosa för elen ska ju dels till lampan och dels kopplas på kablarna i andra röret som går upp till fläkten

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.