Byggahus.se

Har jag ensam äganderätt till mitt hus

1. M
    Medlem · Nivå 7
    Kontakta en jurist ASAP.
    På det här forumet är det mest (inklusive mig själv) tyckare och "hobbyjurister". Det här är alldeles för svåra saker att reda upp själv utan en jurist med koll på familjerätt.

• Laddar…
  2. P
    Medlem Nivå 1
    Håller verkligen tummarna för dig och tror som det flesta att han inget har att hämta.
    Styrke Maria

3. Saga Bjorkman
    Medlem Nivå 1
    Du måste absolut och bums gå till en svensk familjejurist! Fråga när du bokar tid om juristen även är van vid EU familjerätt. Har du ont om pengar så kan du först höra med kommunen om dom vet ngn jurist. Annars kan du fråga din bank. Och även en advokatbyrå som sysslar med familjerätt. Vänta inte!
    Din jurist har tystnadsplikt!
    Ta fram ALLA papper om huset och var pengarna till det och ev ombyggnader / förbättringar kommit ifrån innan du ska träffa juristen. Skriv ner dina frågor om
    Sambolagen, äganderätten och ev försäljning. Hör hur mkt juristen kostar per timma och om det kan räcka med tre timmar totalt? Din partner ska inte ha samma jurist som du. Du ska betala din jurist själv.
    Lycka till!
    Kerstin
    Lycka till!

Redigerat 13 jan 15:42
    • Laddar…
  4. Anna_H
    Husägare · Nivå 20
    Fast det ÄR inte svårt. Huset är inte köpt för att familjen ska bo i det, utan TS har hela tiden varit skriven i en lägenhet med barnen. Huset är därmed en "sommarstuga" och den ingår inte i det som delas enligt sambolagen. Det är särbon som isåfall måste bevisa att det var meningen att de skulle flytta in i huset när det köptes och att de har bott där för att han ska ha rätt till hälften.

Om de hade varit gifta hade det varit en annan sak.

5. B
    Medlem Nivå 6
    Tag kontakt med en duktig jurist. Kolla med din bank om dom har någon eller kan rekommendera.
    Detta är min absoluta rekommendation efter en massa strul när släkten skulle dela upp gemensam egendom. Det gick till domstol o parterna tvingades tillsammans betala ca 400 000kr. Hade varit bättre betalat en jurist från början, som förklarat för parterna och skött kontakterna med myndigheter.
    Här hittar du uppgifter om din fastighet:
    https://www.lantmateriet.se/sv/Sjalvservice/e-tjanster-for-privatpersoner/
    Jag har inte läst alla inlägg ovan! Hoppas det går bra för dig. Har du koll på om han kan bli våldsam mot dig eller barnen? Du borde kanske prata med polisen så dom vet hur läget är.

6. tio_Pepe
    Medlem Nivå 8
    Att döma av de flesta svar hittills så är det bara för TS att ta barnen och flytta till huset och avvakta sambons reaktion. Men en jurist kan behövas för att det nuvarande gemensamma boendet ska fördelas riktigt.

7. Jonatan79
    Medlem · Nivå 16
    Du behöver inte göra något sålänge han inte stämmer dig för bättre rätt till 50% av fastigheten. Är boendet i Stockholm en hyresrätt, ska han bo kvar ?

• Laddar…
  8. jaktstugan
    Medlem Nivå 1
    HALLÅ
    Flytta för all del inte till huset med barnen förränn ert förhållande är slut!
    Du skall också göra anspråk på halkva värdet av den bostad ni delade i utlandet.
    'OCH
    Kontakta omgående en familjerättsjurist!! DET är viktigt! OCH gör det INNAN du flyttar ut i huset.

9. N
    Medlem Nivå 2
    Hej Maria.
    Oj vilken fart det verkar vara här kring din tråd.
    Håller med Staffan som var först med att svara. Skaffa dig en jurist. Dyrt JA! men bördan släpper från dina axlar. X.ets påståenden om ogrundade rättigheter kan besvaras rappt och snabbt!
    Har själv jobbat som mäklare i nästan 20år,och med de kunskaper jag har, kopplat till din beskrivning så är huset DITT. Han har inget att hämta där.
    Tråkigt att ni får en tjurig stämning i ert uppbrott. Ni har ju ändå barn som gör att ni "Alltid" kommer att ha någon typ av relation. Har själv gått igenom en liknande resa och kunde inte för mitt liv förstå att jag själv blev stående i en situation som man bara trodde man skulle få läsa om i tidningarna.

10. Z
    Medlem Nivå 3
    Håller med till 100%
    Tråden hade varit kortare, haft väsentligt högre kvalite och framförallt varit mer värdefull för TS om alla som skriver "hellre en bra (rätt)" hade avstått.

11. S
    Medlem Nivå 1
    Hej.
    Är i en liknande situation. Har ni köpt huset när nu varit tillsammans har han rätt till hälften av det som är efter lånet. Dvs typ halva handpenningen. Har du köpt det innan ni blev tillsammans är det ditt. Detta gäller även om han inte är folkbokförd eller svensk medborgare. Sambolagen är till för att skydda hemmafruar men är ett kryphål för svin. Kontakta en jurist och se om det går att bevisa ex att han aldrig bott där. Ledorden är gemensamt bruk.

12. O
    Medlem Nivå 1
    Utifrån det du skriver så är huset ditt :)

• Laddar…
  13. E
    Medlem Nivå 1
    Då kan juristen hjälpa dig att ordentligt gå igenom exakt vart du står och det kan även vara lättare att stå emot sambon om du kan visa på papper/återberätta informationen från juristen som stödjer det du säger.

Håller med dem, som rekommenderar kontakt med närmaste kvinnojour. Säkert kan de rekommendera en vettig jurist.

Men du behöver (eller ska) inte visa eller återberätta något alls; det lär inte sambon vara mottaglig för. Tvärtom. Bara gör det, som juristen föreslår och se till att ha alla kvitton under kontroll, så att de inte "försvinner" och dyker upp som argument om att sambon minsann har bidragit till husets underhåll!

14. H
    Medlem Nivå 1
    Du är otydligpå enväldigt viktig punkt.
    Är ni verkligen sambor?
    Har ni registrerat samboskap hos myndigheterna?
    Om inte gäller andra regler än de som avhandlats i de flesta inlägg här i tråden

15. V
    Medlem Nivå 1
    • Laddar…