Byggahus.se

Har jag ensam äganderätt till mitt hus

1. S
    Medlem · Västra Götaland · 290 inlägg

Spikin

Medlem
    Håller med . Sambolagen gäller endast gemensam bostad och bohag som inköpts för gemensam användning. Annat tillhör
    ägaren. Fritidshuset som du köpt är ditt privata . Bodelning enligt sambolagen skall utföras inom ett år från separationen.
    Där ni bott tillsammans kan du ha rätt till delning enligt sambolagen eller/samt samägandelagen .Ta omgående kontakt
    med familjerättsadvokat , du har rättsskydd .Lista även alla kostnader/utlägg du haft när ni bott tillsammans samt utdrag
    från folkbokföringen (Skatteverket ) för tiden ni bott tillsammans , gäller er båda.

2. J
    Medlem · Västra Götaland · 214 inlägg

jivanoff

Medlem

Jag skulle nog vilja korrigera till att det du tar med dig in i samboskapet, det tar du med dig ut. Förhållande hade dom ju innan, fast som särbos. /Jari

3. J
    Medlem · Västra Götaland · 214 inlägg

jivanoff

Medlem
    Jag vet iaf att när jag gick isär med min sambo, så fick vi dela på allt som vi hade skaffat tillsammans för det gemensamma boendet (inkl. boendet). Resten fick var och en behålla. Hon kunde inte komma med några krav på mina saker, och jag kunde inte komma med krav på hennes saker. Däremot kunde vi kohandla sinsemellan, men inga legala krav. Vi hade en jurist till hands som hjälpte oss med detta så att allt blev rätt.

4. Hemmakatten
    Medlem · 11 627 inlägg
    Rättsskyddet i en hemförsäkring brukar inte täcka tvister med någon som man är eller har varit gift eller sambo med. Dvs inte tvister om bodelning eller vårdnadsfrågor. Vad gäller vårdnadsfrågor/umgängesfrågor som senare uppstår och det blir en tvist kan rättsskyddet träda in.

En hemförsäkring bör man ha haft under minst ett par år för att kunna utnyttja rättsskyddet. Det går inte, som någon skrev, att nu teckna en försäkring och nästa vecka utnyttja rättsskyddet.

TS, har du en hem/villaförsäkring på ditt hus? I så fall, ring dit eller läs villkoren på deras hemsida.

Tyvärr håller jag inte riktigt med alla andra här i tråden om att det är "solklart" att ditt hus enbart ska tillfalla dig. Så att kontakta en jurist är viktigt för att utröna din situation.

Ta kontakt med någon kvinnojour, roks.se eller unizon.se är de största rikstäckande organisationerna. De kan hjälpa dig med kontakter med jurist och många andra personliga saker. Man kan även ringa Kvinnofridslinjen 020-505050, öppet dygnet runt och samtalen syns inte på någon telefonräkning. Vid alla kontakter kan man vara anonym.

Jag var för många år sedan med om att starta en kvinnohusförening i den kommun jag då bodde i. Vet att det oftast är en lång process att lämna sin partner. Men du, TS, skrev här nu och det är en bra början. Fortsätt så.

5. linneac
    Medlem · Floby · 53 inlägg

linneac

Medlem
    Det kan vara väldigt värdefullt att prata med en psykolog för dig, har du svårt att komma iväg till någon så finns appen Kry, det är gratis och du har videosamtal i telefonen med leg.psykolog. Det finns flera så du kan välja någon som passar dig eller byta om det inte känns rätt. Att ta sig ur psykisk misshandel är svårt och du kan behöva ett utomstående stöd och någon att prata med. Håller med tidigare talare om att det faktum att du skrivit här är ett första steg ut, så fortsätt nu. Ta hjälp och tänk att du är värd ett tryggt och bra liv. Lycka till!

6. S
    Medlem · Västernorrland · 5 987 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Tänk även på att en bodelningsprocess är nåt man sätter igång själv. Inget som staten per automatik kommer att sköta. Struntar du i ev tillgångar som du kan ha rätt i från hans sida så kan du bara vänta på hans nästa steg och en bodelning ska isåfall krävas inom ett år. Sen är det för sent.

• Laddar…
  7. Anna_H
    Husägare · Värmland · 10 547 inlägg

Anna_H

Husägare
    Huset är ju aldrig köpt i syfte att ni ska bo där tillsammans, alltså har han inte rätt till hälften.

8. H
    Medlem · 731 inlägg

hjulia

Medlem
    Det är den information jag fick från jurist när jag skilde mig samt även från en vän som är jurist. Men det finns många fallgropar tveksamheter när det kommer till juridik så utan att ha alla fakta, vilket är svårt att få fram på ett forum, så går det inte att säga att det eller det gäller i ett specifikt fall. Tyvärr är det inte alla som läser på forum som förstår detta utan kan ta det man skriver som en absolut sanning, vilket kan få väldigt jobbiga konsekvenser. Det kan däremot vara bra att få ett hum om hur det funkar och vad man kan söka vidare på för att hitta mer information. Det kan även vara så att det jag, eller någon annan, skriver kan få TS, eller någon som senare läser tråden, att komma på mer information att ta med till juristen redan första mötet och därmed få ut mer av mötet med juristen redan från första mötet och därmed slippa bli fakturerad för att juristen tex ska förklara begrepp eller vart man får ut viss typ av information mm. Men eftersom långt ifrån alla förstår att det som skrivs inte är en absolut sanning så väljer jag att vara övertydlig med att jag inte kan garantera något, ej heller att jag har uppfattat det rätt. Skulle man inte vilja få denna hjälp med att komma vidare med vilken typ av information man behöver lära sig mer om är det dumt att ens skriva på ett forum då det är just det som forum är till för, att få andras syn på saker och vägledning framåt

• Laddar…
  9. M
    Medlem · 11 inlägg

MiTi

Medlem
    Hej Maria,
    Om detta hade varit er gemensamma bostad eller avsikten med köpet hade varit att vi båda skulle bosätta er där så hade den andre parten kunnat kräva halva bostaden. Enligt det du beskriver så verkar det inte föreligga någon risk att han ska kunna göra anspråk på huset.

6 § Med sambors gemensamma bohag avses i denna lag, om inte annat följer av 7 §, möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet. Till gemensamt bohag räknas inte sådant bohag som används uteslutande för den ena sambons bruk.

• Laddar…
  10. H
    Moderator · Stockholm · 42 764 inlägg

hempularen

Moderator
    Så långt är det troligen rätt klart.

Det möjliga problemet är att den fd. särbon kanske framför en annan historia. Det gör att så länge det inte finns enkla objektiva bevis, i stil med att någon köpte ett hus långt innan man ens hade hört talas om sitt ex. Så kan det finnas en risk att en annan sida av historien kan låta helt annorlunda, en "snygg" kombination av sanningar, halvsanningar och ren lögn.

11. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 10 251 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Problemet är att det sällan är helt glasklart eller svartvitt inom juridiken. I många fall "beror det på" och ska man hårdra det är det först när det finns en lagakraftvunnen dom som man säkert vet vad som gäller. Inte ens jurister kan alltid ge "korrekt svar" utan även där handlar det ofta om bedömningar och antaganden.

12. Pytt
    Besserwisser · Västra Götalands Län · 434 inlägg

Pytt

Besserwisser
    Frågan är då vem som förväntas bevisa sin sak? Den som gör anspråk på halva fastigheten borde det väl vara? Och han bör ju ha ännu svårare att bevisa att han ska ha bott där om han varken varit skriven där, stått som ägare eller betalat något? Eller?

13. J
    Medlem · D · 179 inlägg

Fel
    Är det köpt och är tänkt att användas tillsammans så spelar det ingen roll vem som äger på pappret
    Då är det sambolagen

14. N
    Medlem · 3 inlägg

Natkom

Medlem
    Först vill jag säga! Ta dig ut fort! Jag har själv varit där det tog 14år att ta mig ut. Ett råd : kontakta en kurator eller Psyk. De kommer att hjälpa dig samt att du har bevis för vad som händer om allt skulle gå åt helsike.

Du har däremot lagen på din sida. Samt du var väldigt smart i att skriva barnens vårdnad på dig ensam!!!!

boendet måste kunna bevisas att det skulle nyttjas av er som permanent boende även om det var en sommarstuga. Det låter inte som det någonsin varit planen. Dessutom blir den sambon som har barnen permanent boendes med en (Du i detta fall eftersom han inte har vårdnad) D N föräldern kommer att ha ett större behov av huset/lägenheten mm så den kommer bli tilldelad boendet. I ett fall där ni skulle ha haft gemensam vårdnad så kan man inte ta barnen till en annan stad utan båda föräldrars överenskommelse men återigen du har ensam vårdnad. Dessutom var han inte skriven i Sverige när du införskaffade huset och han har aldrig varit skriven eller bott där och lagen är rätt tydlig med att det man införskaffat innan samboskapet eller äktenskapet är personlig egendom. Man ”får” inte automatiskt det som en ägde innan samboskapet. Sen ska samboskapet styrkas. Ibland räknas det som sambos om man är mantalsskriven en månad och skaffar barn direkt i samma bostad, men i vissa fall kan det handla om 5år och det räknas ändå inte som sambos för man har ingenting gemensamt som tex barn eller tex att någon inte ens är skriven i Sverige (lagen är tvetydig i detta) .

Jag sökte lite snabbt på en sida som jag brukar titta på när jag letar lagar. Den heter lawline, så här stod det där på en fråga liknande din :

Hoppas du blir lite klokare. all lycka till.....

Som du säger tar sambolagen inte sikte på fritidshus. Men vad menas med detta?

Sambolagen har regler om vad som kallas samboegendom. Detta är väldigt likt reglerna om egendom i äktenskap, så kallat giftorättsgods, och många regler som gäller giftorättsgods gäller även samboegendom. Men det finns undantag vilka jag redogör för nedan.

Men först ska jag gå igenom vad sambolagen täcker. I 3 § sambolagen står att bostad eller bohag som sambor köper eller får gemensamt är samboegendom (länk till lagen finns här).

Samboegendom gäller alltså bara bostad och bohag. Vad räknas då till bostad och bohag? I 5 § finns vad som anses vara gemensam bostad:

En fastighet som en eller båda samborna äger eller har tomträtt till om det finns ett hus som är till för samborna gemensamt och att bo där gemensamt är det huvudsakliga ändamålet.En fastighet som en eller båda samborna har med nyttjanderätt i en förening där det dessutom finns en byggnad på fastigheten som en eller båda samborna äger där samborna bor gemensamt och att bo tillsammans är det huvudsakliga ändamåletByggnad eller del av byggnad (lägenhet) som en eller båda samborna har den med nyttjanderätt eller som bostadsrätt och byggnaden eller lägenheten är avsedd som sambornas gemensamma hem som huvudsakligt syfte.Byggnad eller lägenhet som en eller båda sambornahar rätt att köpa pga. förhandsavtal som ska bli sambornas gemensamma hem som huvudsakligt syfte.
    Samboegendom föreligger alltså om en eller båda samborna har tillgång till en bostad som är sambornas gemensamma hem.

I 6 § står vad det gemensamma bohaget är. Det är främst möbler, hushållsmaskiner och andra lösa saker som är avsett för det gemensamma hemmet, saker som bara en sambo använder är uteslutet från samboegendom.

Det största undantaget från äktenskapsbalkens regler gällande samboegendom finns i 7 § i sambolagen. Där står att bostad eller bohag som används främst för fritidsändamål inte är samboegendom. Det är troligtvis detta du menar med att sambolagen inte gäller för fritidshus, det har du alltså rätt i. Men som du ser är det som framgår av 5 § i sambolagen så blir det samboegendom så fort det blir er gemensamma bostad. Det blir inte samboegendom bara för att ni tillsammans far dit en vecka eller en helg utan ni ska börja bo där tillsammans och fritidshuset syfte ska bli att bo där tillsammans.

Skulle ni däremot göra som du säger och flytta dit mer permanent är det väldigt sannolikt att fritidshuset skulle kunna omvandlas till att bli samboegendom.

Att fritidshuset får avlopp och sådant spelar alltså inte in på något sätt om det blir samboegendom eller inte.

Men vad händer när något blir samboegendom? Förlorar den som köpt, fritidshuset i detta fall, halv äganderätten till den andra sambon? Nej, äganderätten bibehålls av en person som på papper äger allt.

Vad spelar då samboegendom för roll?Samboegendomen finns för att reglera det ekonomiska förhållandet mellan två sambor. Det är alltså bara giltigt mellan sambor och inte utåt mot till exempel banker som kan ha panträtt utfärdat. Samboegendom blir inte relevant förrän en bodelning ska göras och bodelning görs vanligast när ett samboförhållande upphör. Vad betyder detta? Det betyder att om ni använder fritidshuset som er huvudsakliga bostad och sedan tar ert förhållande slut ska ni få halva värdet av fritidshuset var. Detta betyder att du kan få behålla fritidshuset som helt blir ditt men kan bli tvingad att betala halva värdet till din före detta sambo för att fritidshuset blev samboegendom. En annan utgång är att ni får halva äganderätten var.

Detta kan vara lite svårt att greppa. Du har köpt och stått för alla kostnader i ett fritidshus och så fort ni flyttar dit tillsammans så får din sambo rätt till halva fritidshuset om ert förhållande tar slut?

Det är så det är, men det finns naturligtvis undantag till detta också. Ett undantag kan vara att förhållandet inte varat så länge. Detta återfinns i 15 § i sambolagen. Där står att om ett samboförhållande inte varat så länge kan det vara oskäligt för en före detta sambo att ge egendom till den andra. Denna gräns ligger för nuvarande på 2 år. Skulle förhållandet ta slut före 2 år har din före detta sambo ingen rätt att få ta del av fritidshuset eller att få pengar av dig för det.

Men det är också möjligt att skriva ett samboavtal. I 9 § sambolagen står att sambor eller blivande sambor får avtala om att viss egendom inte ska ingå i bodelningen. Skulle ni komma överens om- och skriva ett samboavtal att fritidshuset inte är samboegendom skulle det inte ingå i bodelning och då skulle du alltså behålla hela fritidshuset om ert förhållande skulle ta slut. Fritidshuset blir alltså inte samboegendom fast än det uppfyller kraven för att bli samboegendom enligt 5 § sambolagen eftersom ni har ett avtal.

I 9 § andra stycket sambolagen står hur detta avtal ska skrivas. Det enda som krävs är att samboavtalet är skriftligt och att det ska skrivas under av båda. Det är alltså inte alls svårt att göra och det finns inget krav på registrering eller vittnen. Det är naturligtvis inte förbjudet och gör det lättare att bevisa avtalet senare. Vad som kan vara smart är att göra två stycken avtal så ni får varsitt utifall ni skulle bli osams och någon vill försöka förstöra avtalet, då har ni båda varsitt som bevis. Detta är något jag skulle rekommendera eftersom det är det säkraste sättet för dig att se till så att fritidshuset förblir ditt.

• Laddar…
  15. R
    Medlem · Västernorrland · 1 463 inlägg

Räknenisse

Medlem
    Även om det alltid finns visst utrymme för att det kan göras olika tolkningar av en regel och av vilka bevis som finns så tycker jag TS i detta fall ändå har mycket på fötterna för att styrka att det aldrig funnits någon avsikt att ha ett gemensamt boende i huset. Att man de facto aldrig bott där, att mannen var utomlands, förmodligen engagerad i ett arbete som inte enkelt kunnat flyttas till denna orten(?), att man inte ens när han återkommer till landet bor där, att inte ens TS själv bott där, och inte minst kopplingen till uppväxtort och besök hos familjen som visar på meningen med att ha ett fritidsboende där.

Du ska veta att OM han hävdar att han ska få några pengar för huset så måste han gå till domstol för att få saken avgjord där. Innan dess säger du bara nej och behöver aldrig ge något (oavsett vad ha säger) och då är det vad som står i Lantmäteriets register och på köpebrevet som gäller. Dvs. det är ditt hus som du bestämmer över helt själv. Gör inte några överenskommelser med honom om hur saker ska delas och skriv inte på några papper utan att först ha kollat det med någon som kan ge dig råd och vet vad som är rätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.