Byggahus.se

Har jag ensam äganderätt till mitt hus

1. R
    Nybyggare · 56 inlägg

Rosarosi

Nybyggare

När jag och min sambo skulle flytta ihop för 6år sedan så köpte han i samband med det ett hus som vi flyttade in i gemensamt. Vi fick sagt att eftersom huset köptes för gemensamt bruk trädde sambolagen in och jag indirekt skulle kunna ha rätt till halva huset då så fick vi till banken och skrev på papper som avsade oss ifrån sambolagen.

så om huset inte köptes för gemensamt bruk och ni flyttade in samtidigt så tror jag inte han har rätt i att ta halva om jag har förstått allt rätt dom sa till oss. Om jag vore du så skulle jag kontakta någon kunnig och fråga.

• Laddar…
  2. J
    Medlem · D · 180 inlägg

Utgå ifrån när huset köptes

OM du köpte huset innan du träffade din partner så är huset ditt,
    OM din tanke var att det var ditt egna hus, så han har ingen rätt till det alls.

Är det däremot inhandlat för gemensamt bruk, då kan det bli problem för dig

// Mats

3. Leif Jansson
    Medlem · 1 inlägg

Leif Jansson

Medlem
    Det finns något utöver som heter "Dold samägare" som han kan ev. åberopa (en del som inte hamnar under tex sambolagen kan ta till den) men det har en del restriktioner: "huset ska ha köpts för gemensamt bruk", "han ska ha satsat en betydande del vid köptillfället (så utan den kunde inte tex. köpet genomföras)" och "det ska förelegat gemensam partsavsikt att egendomen skulle ägas gemensamt". Bevisbördan ligger då hos honom och även om han ljuger om 1 och 3 kommer 2an där han måste ha satsat pengar vid köptillfället bli svårt bevisa för honom.....
    Hoppas oavsett att du har en bra hemförsäkring med rättsskydd, om inte teckna omedelbart !

• Laddar…
  4. Nevzad
    Medlem · 7 inlägg

Nevzad

Medlem
    Om du köpt huset själv så är huset ditt. han har inte rätt till nått om ni köpt den tillsammans så har han rätt till en del om inte man vill sälja vill säga

5. P
    Medlem · 9 inlägg

Pernille

Medlem
    Anlita jurist! Om du har en hemförsäkring så kan kostnaden för jurist eventuellt finnas med där. Är du med i facket har många av dem också liknande i sina försäkringar. Se till att det blir rätt gjort och att det inte är dig han ska förhandla med.

För övrigt är min tolkning (och erfarenhet från sambo-skillsmässa) som de flesta i tråden - villan är din enskilda egendom som han inte har rätt till. Äger ni boendet i stan genmensamt, om den inköptes för att bo i gemensamt eller alternativt att han flyttade in och ni har bott där gemensamt så är det en annan sak. Om han också har varit med och betalat för den så är det ändå han som ska köpa ut dig om han vill bli boende.
    Lycka till!

6. Andreas__S
    Husägare · 6 inlägg

Andreas__S

Husägare
    Hej,
    Köptes huset av dig för att du skulle bo där och han sen flyttar in till huset så är det fortfarande ditt hus. Lösöre (möbler/porslin/etc) kan han ha del av om han kan bevisa att det är han som har köpt.
    Huset är ditt o bara ditt, han har aldrig bott där (skrivit sig där).
    Ta hjälp av en advokat, så löser det sig snabbt, troligen har han inte rätt några lösören heller.
    Föreslår att du säljer huset med lösören (auktionshus kommer och hämtar sakerna) så snabbt du bara kan och sen startar på en ny kula utan hans inblandning (bortsett från att han ska betala underhåll).
    Ring någon kvinnojour så kan dom fixa tillfälligt boende, advokat etc.

• Laddar…
  7. T
    Medlem · 763 inlägg

Tompa01

Medlem
    Lite olika svar även om många lutar åt många håll. Det bästa rådet är att prata med en jurist eftersom det är stora värden det rör sig om. MEN vii har just skiftat ett fritidshus inom släkten och i samband med det kollar upp vad som gäller. Utan att ta höjd för ev juridiska spetsfyndigheter så gäller sambolagen bara för fastigheter använda som permanentbostad och införskaffat med detta syfte. Fritidsfastigheter och bostäder som inte vid införskaffandet var avsedda för just er två att bo i ingår inte. Vem som betalat och vem som står som ägare spelar här ingen roll. Men prata med en jurist så att det blir rätt från start.

• Laddar…
  8. V
    Medlem · Småland · 655 inlägg

vedklyv

Medlem
    Hej!
    Tycker det inte framgår klart och tydligt hur ert förhållande var då du köpte det här huset, var ni sambor eller inte?. När du skriver på sådana här forum, Facebook, Twitter eller något annat, var återhållsam med vad du skriver så att "knölen" inte kan härleda och komma med motdrag. Och om knölen kan komma åt din dator ska du veta att Windows alltid spar vilka sidor du varit på och kan då gå tillbaka till dessa, sådana tips ska du inte ge honom. Jag är -79 år om ett par veckor och har erfarenhet av tre svikande kvinnor.
    Varma hälsningar från Ingvar.

• Laddar…
  9. V
    Medlem · 4 inlägg

Verkmästarn

Medlem
    Det är lite osäkert men jag tror inte att sambolagen gäller i ditt fall. Den gäller bara egendom som "förvärvats för gemensam användning".

3 § Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning och inte annat följer av 4 eller 9 §.

Om du köpte huset utan att det var avsett för gemensam användning så gäller inte sambolagen.
    Du ska absolut kontakta en familjerättsadvokat. Kolla att advokaten verkligen kan familjerätt.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...attningssamling/sambolag-2003376_sfs-2003-376

• Laddar…
  10. M
    Medlem · 21 inlägg

Mjukis

Medlem

Till dig och alla andra som börjar inläggen med liknande mening ”Jag ska inte svära på att detta är korrekt”
    Varför skriver ni öht? Framförallt världens längsta inlägg där ni gissar?
    Jag tror mig också veta men skriver inte då jag inte vet till 100%.

Mitt råd till TS, kontakta en jurist så får du korrekt svar. Du kan även få hjälp av densamma.
    Såna här frågor är för stora för att ställa i ett forum där du bara får gissningar.

11. J
    Medlem · Västra Götaland · 214 inlägg

jivanoff

Medlem
    Har ni aldrig bott i huset eller varit folkbokförda i det så kan han ju aldrig hävda nån som helst form av äganderätt, då det inte ingår i nån form av gemensamt boende.

12. L
    Medlem · kronobergs · 1 inlägg

lunsen

Medlem
    Hej.
    Jag är hyggligt trygg med att följande gäller;
    Grunden är att det du tar med dig in i förhållandet, det tar du med dig ut.
    Bostad och bohag, avsedda för gemensamt boende, delas vid en separation. Detta oavsett vem som betalat för det.

• Laddar…
  13. J
    Medlem · 66 inlägg
    jag håller helt med Staffan!
    Be juristen se om du också har rätt till något i hans rörelse/business. Enligt sambolagen kan du ha det.
    Allt gott
    J

14. Elin6745
    Medlem · 140 inlägg

Elin6745

Medlem
    Vill bara höja ett varnande finger för att du fått väldigt mycket felaktiga råd i denna tråd så var försiktig med vad du tror på. HAr hittat flertalet direkta sakfel så som omnämnande av lös egendom m.m.

Som många redan skrivit, kontakta en jurist så får du svar.

Det jag kan säga rent generellt är att det är AVSIKTEN när huset förvärvades som är det viktiga.
    Var avsikten att det skulle vara ert gemensamma boende? Kan du bevisa att det inte var er avsikt att det skulle vara ert gemensamma boende?
    Det kommer inte vara helt självklart att han inte kommer få rätt till någonting, däremot verkar det av det lilla du beskrivit att du har en bra chans, allt handlar om bevis.

Däremot så rekommenderar jag dig verkligen att lämna, lämna nu. Om han vill kräva dig på halva huset så får han stämma, han får ta risken. huset är ditt att nyttja, gör det direkt.
    Skulle han stämma dig på halva huset finns nog en risk för att vissa av hans tillgångar också dom kan dras in i en bodelning. Man får nämligen inte agera trolöst mot varandra, gömma undan tillgångar och fiffla med omskrivningar till bolag och dylikt bara för att undanhålla dig tillgångar.
    Var avsikten när han köpte boende utomlands att detta skulle vara ert gemensamma boende? Då kan han ligga illa till, tänk på det.

Och ta ALLT du läser på denna site men en nypa salt, lyssna endast på din jurist.

15. P
    Medlem · gävleborg · 319 inlägg

polaris78

Medlem
    kontakta jurist för sånt där är svårt och avancerat med att man ofta har olika uppfattning om hur det gick till och dom kan vara svåra att bevisa många år senare. vad moralen säger och vad lagen säger och hur den tolkas kan vara helt olika saker. Sambo lagen är ganska stark för att inte en person skall gå lottlös ur en separation. och är den ena beredd att ljuga eller "tänja på sanningen" ska vi kanske kalla det ,så kan det bli svårt när mycket bara är muntliga avtal och tysta överenskommelser och "så har vi alltid gjort" och man inte har det på papper. vem har kvittot kvar på soffan man köpte för 5 år sen tex , ofta så blir mycket bara ord mot ord och är då väldigt svårt att veta vem som faktiskt talar sanning.

Så håll reda på kvitton och andra bevis på vem som betalat, men har man levt ihop och den ena betalat lånen på huset och den andra allt annat så kan det bli tveksamheter kring vem som betalat då pengarna iallafall tagits från den stundtals gemensamma ekonomin.

Menar inte att vara oförskämd men lätt att säga att jag betalat allt men sen i verkligheten så går det att tolka annorlunda, beroende på hur man har sin ekonomi upplagd. gemensamma konton och olika upplägg på hur saker betalas. tänk även på att sms eller annan historik där ni pratat med varandra kan finnas sparad och hur diskutionen där tolkas kan visa nåt annat om den rycks ur sitt sammanhang. så fundera över vilka bevis man kan presentera om det dras ända till rätten för man inte kan komma överens.

Många gånger så blir det ju att köpslå och dela själva för man inser ofta att man har så lite att vinna och så mycket att förlora om det drivs ända till rätten och överklagas osv, blir svindyrt och plötsligt inser man att några hundra tusen är kaffepengar när man börjar ska betala för rättegångar om 2-3-4 år bort och vara orolig tills dess.

Hade en infekterad relation där vi var sambos och skulle reda ut det men pga hur ekonomin såg ut så tyckte juristen att vi var idioter om vi skulle dra det till rättegång för det är rena lotteriet som er ekonomi sett ut där man med olika job och löner och arbetslöshet har turats om kors och tvärs att betala för varandra. min lön hade alltid betalat för huset men hennes lön för så mycket annat osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.