Hej!

Var ner i stugan nyligen och vi lyckades med konststycket att sätta in fel kabel för värme i vattenledningen och drog tyvärr på vattnet då ledningarna fortfarande var frusna. Ett kraftigare klick hördes vid tillfället kranen drogs på och efter det händer ingenting?

Kan det (om jag har tur) vara tryckströmbrytaren eller är det kört och pumpen bränts?

Tacksam för hjälp med lösning!

Redigerat:
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Jordfelsbrytaren?
Tror inte det tyvärr. Allt såg ut som de skulle när vi testade igen så något verkar pajat som det verkar. Ursäkta dum fråga men skall JFB alltid slå av vid ett sådant här tillfälle?

Totte_S
Det är mer rimligt att säkringen går om pumpen går trögt. Är även pumpen frusen?

• Gilla
vold
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Det är mer rimligt att säkringen går om pumpen går trögt. Är även pumpen frusen?
Vi har djupborrad brunn och huset ligger i mellersta Sverige så med största sannolikhet inte. Är lite osäker på hur jag skall felsöka detta. Funderar eventuellt köpa en ny tryckströmbrytare för att se om det kan vara den? Kan någon ledning brustit kanske?

Pumpen är förmodligen helt ok. Men tryckströmbryaren är väjl frusen på inloppet kanske.

H håbbe1961 skrev:
Pumpen är förmodligen helt ok. Men tryckströmbryaren är väjl frusen på inloppet kanske.
Det är min misstanke också. Är det ett komplicerat byte mer lämpligt för en vvs:are eller är det bara stänga av vattnet och skruva loss och på den nya?

Kan du sätta värma i pumpgopen och ha all el till den avstängd, så brukar det lossan efter 3 - 4 timmar om det är is i rör/pump/tryckströmbrytare.De bara till att locket är på så det inte kyler ner, kan bli som en bastu men är bara bra.

J jonaserik skrev:
Kan du sätta värma i pumpgopen och ha all el till den avstängd, så brukar det lossan efter 3 - 4 timmar om det är is i rör/pump/tryckströmbrytare.De bara till att locket är på så det inte kyler ner, kan bli som en bastu men är bara bra.
Jag tänkte vänta någon månad till temperaturen stigit en bit över över fryspunkten innan jag gör något konkret åt saken. Tack för tipset.

Bara tänk till så det inte står vatten i metallgrejerna så dom fryser sönder.för dig, lätt hänt om det blir många frysgrader.

J jonaserik skrev:
Bara tänk till så det inte står vatten i metallgrejerna så dom fryser sönder.för dig, lätt hänt om det blir många frysgrader.
Jo, jag har en frostvakt nu som extra säkerhet vilket borde hjälpa mot mer skada.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.