I vår lilla by har vi haft en stöldvåg i våra villor. Pga detta har jag monterat kameror på huset, 5 st än så länge.
Nu funderar jag på om jag ska montera en sjätte, eller tom en sjunde, för att täcka eventuella dolda vinklar.
Är detta ett sjukt beteende?
Iom att jag själv tänkt på detta så är det säkert så.
Har tom tänkt att montera ner någon kamera.
Hur tänker ni?

Spelar det någon roll om det är 4'6 eller fler?
Kör på så du inte missar något.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
A
Väntar på slutgiltigt besked om Humana ska bygga på granntomten.
Då kommer det upp 6 kameror utomhus, och någon som täcker inomhus.

Säkerligen fler. Ska kunna se all tomtgräns och vid uppfarten.

Jag har i planerna att staketet på framsidan skall bli en mur (inte jättehög) Smidesgrind vid den del man går in. Och vid uppfarten till garaget en skjutgrind om jag kommer så långt :D

Hade jag varit stenrik hade jag köpt en tomt utanför och haft höga grindar runt hela skiten och övervakning. :P

Unikt namn
Jag hade gärna haft fler kameror, men det har inte varit tillräckligt mycket stölder i närheten för att det ska vara motiverat.

Har du provat smyga runt på natten och verifierat att ansikten som fastnar på film går att identifiera?

Jag köpte en bunt kameror när vi flyttade från vårt Fort Knox till villa, i dagsläget är merparten inte inkopplade för jag han vänja mig innan jag fick arslet ur o skruvade upp dem. Otrygghet är en känsla oftast inte kopplad till realism eller verklig fara för något. Vad ska kameran egentligen göra? Jag har mina för att se om jag råkat öppna garaget, ser inte porten från huset, samt hålla koll på rådjur o grannkatterna. Har aldrig fångat något mer spännande än så. Upptäckte att dörren på nedervåningen varit olåst i några veckor men varken katter eller rådjur har försökt öppna o gå in den vägen så det var ju lugnt. Men nog kan det vara bekvämt att kunna kolla på telefonen när det helt plötsligt klampas omkring på altanen. Men som sagt djuren verkar inte ta någon notis om mina skyltar om tv övervakning dom klampar helt oblygt nakna omkring mitt i blickfånget…

• Gilla
Bono_R
  • Laddar…
Trist att höra att ni inte får vara fredade. Vad ska ytterligare en kamera göra? En tjuv bryr sig eller bryr sig inte, ytterligare kameror ger dig bara mer arbete att hantera klipp, notifieringar etc. Så ja du har blivit övervakningsskadad.

• Gilla
Jesper943
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Trist att höra att ni inte får vara fredade. Vad ska ytterligare en kamera göra? En tjuv bryr sig eller bryr sig inte, ytterligare kameror ger dig bara mer arbete att hantera klipp, notifieringar etc. Så ja du har blivit övervakningsskadad.
Det är lite den känslan jag kom fram till igår också, när jag funderade i banorna att täcka det bortre hörnet av trädgården. Fullt onödigt. Nä, det får räcka nu

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag hade gärna haft fler kameror, men det har inte varit tillräckligt mycket stölder i närheten för att det ska vara motiverat.

Har du provat smyga runt på natten och verifierat att ansikten som fastnar på film går att identifiera?
Japp, det blir bra bilder.

• Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Otrygghet är en känsla oftast inte kopplad till realism eller verklig fara för något. Vad ska kameran egentligen göra?
Kul för dig att du känner dig trygg och inte upplever några problem. Din personliga anektot säger däremot ingenting om hur det är för oss andra. Tittar man på brottsstatistiken så framträder en annan bild i nästan hela landet. Min egen personliga anektot är att jag bor i en håla som tills för några år sedan var en helt vanlig sömnig ort där folk lämnade ytterdörren olåst och där barnen kunde ta sig till fotbollsträningen själva utan att ständigt bli rånade på telefoner och sparkcyklar. De enda oinbjudna som rörde sig på tomten var katter och rådjur.

Nu är det lite annorlunda. Dagligen rapporteras det om inbrott, stölder och rekningar i närområdet. Vid konfrontation blir det inte sällan mycket hotfullt. Polisen har sällan tid att komma, inte ens vid fullbordade inbrott (man får fylla i en självrapportering och leta efter spår och ledtrådar själv). Senaste trenden är att bovarna skiter i om någon är hemma, man går in och tar det man vill ha (oftast bilnycklar som hänger vid ytterdörren). På tomten stjäl man gasoltuber, allt som innehåller koppar, grillar, utemöbler, barncyklar, sparkcyklar, leksaker mm. För att inte tala om bildelar, framförallt däck/fälgar, rattar och katalysatorer, där det är olika stöldräder var och varannan natt.

Alla väljer själv om man vill ha kameror eller inte och var och en får själv avgöra om det är motiverat eller bara paranoia. Vad man ska vara medveten om är att det är väldigt olika situation för olika människor. Att utgå från sig själv när man dömer vad som är rimligt för andra blir fel. Med tanke på utveckligen lär det knappast bli bättre och det lär inte vara många områden någonstans i landet som kommer vara förskonade så länge till.

Här har de flesta kameror så att man kan kontakta en granne när det rör sig folk på tomten om man inte är hemma, eller få ett larm så att man blir väckt om man ligger och sover. Innan man själv upplevt att man ser på kamerorna att det är maskerade personer som går runt och känner i dörrar och fönster när barnen är hemma själva så kan man nog inte förstå känslan.

• Gilla
  • Haha
PierrePierre och 2 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Kul för dig att du känner dig trygg och inte upplever några problem. Din personliga anektot säger däremot ingenting om hur det är för oss andra. Tittar man på brottsstatistiken så framträder en annan bild i nästan hela landet. Min egen personliga anektot är att jag bor i en håla som tills för några år sedan var en helt vanlig sömnig ort där folk lämnade ytterdörren olåst och där barnen kunde ta sig till fotbollsträningen själva utan att ständigt bli rånade på telefoner och sparkcyklar. De enda oinbjudna som rörde sig på tomten var katter och rådjur.

Nu är det lite annorlunda. Dagligen rapporteras det om inbrott, stölder och rekningar i närområdet. Vid konfrontation blir det inte sällan mycket hotfullt. Polisen har sällan tid att komma, inte ens vid fullbordade inbrott (man får fylla i en självrapportering och leta efter spår och ledtrådar själv). Senaste trenden är att bovarna skiter i om någon är hemma, man går in och tar det man vill ha (oftast bilnycklar som hänger vid ytterdörren). På tomten stjäl man gasoltuber, allt som innehåller koppar, grillar, utemöbler, barncyklar, sparkcyklar, leksaker mm. För att inte tala om bildelar, framförallt däck/fälgar, rattar och katalysatorer, där det är olika stöldräder var och varannan natt.

Alla väljer själv om man vill ha kameror eller inte och var och en får själv avgöra om det är motiverat eller bara paranoia. Vad man ska vara medveten om är att det är väldigt olika situation för olika människor. Att utgå från sig själv när man dömer vad som är rimligt för andra blir fel. Med tanke på utveckligen lär det knappast bli bättre och det lär inte vara många områden någonstans i landet som kommer vara förskonade så länge till.

Här har de flesta kameror så att man kan kontakta en granne när det rör sig folk på tomten om man inte är hemma, eller få ett larm så att man blir väckt om man ligger och sover. Innan man själv upplevt att man ser på kamerorna att det är maskerade personer som går runt och känner i dörrar och fönster när barnen är hemma själva så kan man nog inte förstå känslan.
Möjligt men har du själv upplevt dessa personer på din kamera vid din dörr? Statistiken gör det fortfarande väldigt osannolikt, kan väl tilläggas att jag bor i Stockholms förort med typ 15 min promenad till det närmsta av dessa områden som lite skevt angetts som no-go zoner i media och trollweb så det är ju inte Bullerbyn jag bor i, men risken att drabbas för något måste ju ställas i proportion till hur mycket energi det tar att gå och vara rädd. Har man drabbats direkt själv är det ju svårt att styra över den känslan men är man rädd pga av vad man läser och hör är det ju något man kan jobba på.

• Gilla
Noramasen och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Möjligt men har du själv upplevt dessa personer på din kamera vid din dörr? Statistiken gör det fortfarande väldigt osannolikt, kan väl tilläggas att jag bor i Stockholms förort med typ 15 min promenad till det närmsta av dessa områden som lite skevt angetts som no-go zoner i media och trollweb så det är ju inte Bullerbyn jag bor i, men risken att drabbas för något måste ju ställas i proportion till hur mycket energi det tar att gå och vara rädd. Har man drabbats direkt själv är det ju svårt att styra över den känslan men är man rädd pga av vad man läser och hör är det ju något man kan jobba på.

Spånga' ursvik möjligtvis?

T TypRätt skrev:
men risken att drabbas för något måste ju ställas i proportion till hur mycket energi det tar att gå och vara rädd
Vad jag själv råkat ut för spelar ingen roll. Det var ju det som var själva poängen, att personliga anektoter bara blir larvigt om man drar generella slutsatser baserat på dem. Däremot tycker jag man ska vara öppen för att andra har en annan situation även om man själv inte upplever några problem.

Att kameror eller medvetenhet om att man kan utsättas för brott skulle vara likställt med "gå och vara rädd" är på samma sätt ganska missvisande och en förhastad slutsats man ofta ser. Man kanske bara vill ha koll så att man åtminstone blir uppmärksam på att något händer eller till och med kan avstyra det i tid. Det är ju inte samma sak som att man konstant ligger inne under täcket och skakar tänder av rädsla.

• Gilla
  • Haha
PierrePierre och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Spånga' ursvik möjligtvis?
I princip hela Stockholm har väl max 15 minuters promenad till närmsta utsatta område eller särskilt utsatta område numera? Kriminaliteten i utsatta områden är dessutom av en helt annan karaktär än om vi pratar rån/stölder/inbrott och annat som drabbar vanlig slumpmässig tredje person.

När det ska rånas och stjälas brukar gängen ta sig till lite finare områdena där folk inte har samma medvetenhet och fortfarande går runt med dyra smycken och mobiler och elsparkcyklar och lämnar grejer framme på tomten. Stjäl du en mobil från någon i ett utsatt område och det råkar vara fel person så är risken betydligt högre att du hittas i en lekpark med en kula i huvudet. Bor man i en idyll på landet där rådjur är det enda som besöker tomten kan man nog inte riktigt greppa detta. Det är okej, men då kanske man inte ska uttala sig så tvärsäkert om andras situation och döma dem baserat på sin egen upplevelse.

Redigerat:
  • Gilla
PierrePierre och 1 till
  • Laddar…
Jo men det är ju stor skillnad på situationen att det faktiskt tomtar omkring folk på den egna uppfarten mot att man hör rykten om det eller är orolig för det. Jag tror för övrigt att du har fel i att buset letar sig till finare områden, de som rånar unga på deras telefoner gör de nog opportunistiskt när de ser någon som går själv och är yngre än de själva. Precis som vi kan känna oss malplacerade i mörkaste Tensta/Vivalla/Rosengård känner de sig malplacerade i villaområdet och är nog där de kan området. Men visst håller man ett extra öga öppet när det kommer någon sliten heroinist med ryggsäck incyklandes i området.

A
tttomten tttomten skrev:
För min del är det inte tjuvar.

Det är psyksjuka kriminella som ska bo bredvid mig som jag vill ha koll på.
Humana är enorma problem i vår by :P Då vill man inte ha de 20-30 meter ifrån sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.