Byggahus.se

Har ingen koll på FH märker jag, vad tillkommer..

1. P
    Medlem · 280 inlägg

Paddington

Medlem
    ..och fattas etc? Nån skrev om att det bara är sån uppvärmning som gör det hela dyrt. Finns det andra tillval alltså, och vad kostar dom och vad innebär dom. Vad mer ingår inte? Kakel och klinkers i badrum? Utrustning till badrum? Kommer det bara tomma rum alltså? Är det mer saker som fattas?

2. A
    Medlem · 138 inlägg

allinrep

Medlem

Re: Har ingen koll på FH märker jag, vad tillkomme

Det beror hur du väljer, du har säkert Fiskarhedenvillans katalog där innehållsdeklarationen finns. Väljer du bara byggsatsen så är det i princip ett skal innehållande kökssnickerier, garderober, innerdörrar och vitvaror + lite annat, allt finns med i leveransbeskrivning. Resten av inredningen ligger i de olika entreprenörernas åtaganden. T ex. väljer du att ta va-entreprenaden, så ingår toaletter, handfat, köks- wc- tvättbänks-blandare, ivt 490 frånluftsvärmepump inkl. ventilationsmaterial och en väggvattenutkastare. I el-entreprenaden ingår all dragning av el, elskåp och all inkoppling av el + lite mer, du har de olika åtaganden i Er katalog.
    Ju fler åtaganden du väljer desto mer material ingår.
    Jag tror att du kan uppgradera värmeanläggningen till hela ivt's utbud. Själva har vi valt en ivt 495 twin och tillägget totalt med den pumpen, slang med vätska och nedgrävning blev ca 25 000:-. Vi ville välja bort ivt 490 mot en helt annan pump (annat märke) men då fick vi lov att anlita någon annan entreprenör till hela va-åtagandet. En sak som inte står med i entreprenadbeskrivningen, vill man ha klinker i tvättstuga, hall och badrum + wc kostade det ivårt fall (domherre) ca. 80 000 kr.
    Jag hoppas att du blir lite klokare, det är ett virrvarr.

Pernilla

3. P
    Medlem · 280 inlägg

Paddington

Medlem

Tack för svaret.
    OM man väljer till alla entreprenader man bara kan, är huset inflyttningsklart då? Grunden ingår inte har jag hört. Den tillkommer? Kan dom fixa det? Hur vet man hur den ska se ut? Vad kostar grunden?

Läste nånstans att det inte fanns plåt så det räckte på taken etc, om man tar alla åtaganden vill jag ha ett inflyttningsklart hus. Porslin, handfat etc ingår inte enligt deras leveransbeskrivning, men alltså om man tar VA? Det förstod jag inte när jag läste.

Nån skrev också att man ska veta att det är MYCKET jobb kvar att göra om man väljer dom, och då undrar vi om det även är så om man väljer alla åtaganden?

4. A
    Medlem · 138 inlägg

allinrep

Medlem

I mark- och grundentreprenaden för platta på mark ingår själva plattan, det står även där vad som ingår i åtagandet. Det ingår inte mycket fyllnadsmassor, det kan ju ge en extrakostnad, beroende av nivåskillnader och hur stor tomten är. Vår platta på ca. 144 kvm. den gick loss på 192 375 :- men då ingår det som står i mark- och grundentreprenaden. En isolerad platta till ett dubbelgarage kostar oss 67 500:-. Om du tar alla åtaganden så får Ni i princip ett inflyttningsklart hus, allt är beroende av vilken standard Ni vill ha. Det som inte ingår är t ex. badkar, duschväggar, det ingår våtrumsmatta i alla våtrumsutrymmen alltså inte kakel och klinker. Det som tillkommer sedan är att färdigställa trädgården vilket i sig kan dra iväg, men det beror även där hur stor tomt Ni har. Dessa priser är i Dalarna.

Pernilla

5. M
    Medlem · 18 inlägg

monsing

Medlem

Hej
    Det var nog jag som skrev i ett tidigare inlägg att som i vårat fall var det mycket jobb kvar att göra då hade vi tagit åt 1+2+3. FH säljer byggsatsen. Sen har de delat upp arbetet i 5 olika åtaganden för att få upp själva huset. Sen tillkommer målning,VVS,El.golvläggning. Sen är det upp till dig vad du vill göra själv men du kan inte plocka vissa delar ur ett åtagande, som i vårat fall vi ville ha huset klart utvändigt och valde därför åt1+2+3 men då skulle inte takteglet vara klart för det arbetet låg i åt 5 vilket innehöll listning,maskininstallation,montering luckor,handtag finliret om man säger så, och vi har tänkt göra det mesta själva invändigt. Det enda arbete som gick att plocka ut från ett åttagande var just tegelläggningen. Ivårat fall (vi bygger Spoven) hade vi inte kunnat få huset inflyttningsklart om vi hade köpt all hjälp de kunde erbjuda då Spoven har väldigt mycket plåtarbeten bla 4 takkupor + 2 verandor som ska plåtbandtäckas vilket de dessutom missade att upplysa oss om att inte ens plåten ingick i byggsatsen mycket dåligt enligt min uppfattning att visa upp ett hus i katalogen på ett visst sätt och sen inte kunna erbjuda en plåtis hade varit ganska enkelt att upplysa om. Sen en annan sak i vårat hus har vi ett ganska stort badrum på övervåning ca 16kvm orginal där har de på standardritning inte ens inritat avlopp för ett badkar det fick vi begära in extra. Jag kan säga kort och gott bygger man med FH fråga hellre 20 gånger för mycke än tro att du har läget under kontroll för det känns det som man aldrig har det kommer hela tiden överraskningar, sen har ju inte FH egna hantverkare utan det är utlagt på entreprenad
    // Monsing

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.