Är med i en ganska så stor ideell förening. Omsättning >1MSEK.
Medlemsavgift erläggs för att bli medlem.
Årsmöte hålles så klart.

När jag nu inte hade möjlighet att medverka på årsmötet så förvägras jag i efterhand i princip att få ta del av årsmötesprotokollet och den kassarapport som bör funnits med på årsmötet. Föreningen hänvisar till att om jag vill ta del av dessa dokument får jag ta mig till klubblokalen för detta.
I praktiken är det ju en blockering för flertalet antalet medlemmar att ta del av detta då klubblokalen finns på ett enda ställe och det kan vara fasligt långt för medlemmar att åka till klubblokalen.

Finns det några krav/regler/skyldigheter för en ideell förening att tillhandahålla öppenhet till medlemmarna vad gäller verksamhetsbeslut och hur medlemsavgifterna förvaltas?

De lär inte ha någon skyldighet att skicka ut det på begäran. Det kan framgå av stadgarna om det skall bifogas till kallelsen till årsmötet.

• Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
De lär inte ha någon skyldighet att skicka ut det på begäran. Det kan framgå av stadgarna om det skall bifogas till kallelsen till årsmötet.
Nja...ett protokoll från årsmöte 2023 bifogas ju inte kallelsen till årsmöte 2024.

Att inte skicka ut det på begäran är väl just den skyldighet som borde finnas?
Årsmöten brukar inte vara så populära att besöka för mer än de närmast initierade och i teorin kan man ju då ta vilka beslut man vill och använda pengarna i princip till vad man vill om man kan hålla inne med sådan dokumentation frånskild från medlemmarna.
Borde ju vara någon slags skyldighet vad gäller öppenhet i att förverkliga tagna beslut och förvalta medlemmarnas inbetalda avgifter. En stor andel av medlemmarnas avgifter skall ju användas i verksamhet som också kommer alla medlemmar tillgodo.

R
Är rätt säker på att du inte kan kräva något, utan vill man vara delaktig och vara med o besluta så behöver man närvara på möterna där allt brukligt finns och visas angående ekonomin..
Tänk i en stor förening vad dom som är ansvariga skulle få jobba extra för att möta varje enskild önskningar och krav det blir en omöjlig uppgift för en förening av detta slaget att sköta..

• Gilla
Parkeringsvakten och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
H hakan_o skrev:
Nja...ett protokoll från årsmöte 2023 bifogas ju inte kallelsen till årsmöte 2024.
Det kan det göra, det är olika från förening till förening.
Vad säger era stadgar?
H hakan_o skrev:
Att inte skicka ut det på begäran är väl just den skyldighet som borde finnas?
Det vet jag inte om det finns en skyldighet att göra generellt. Många föreningar gör väl det, förslagsvis genom mail, men att det skulle finnas någon form av skyldighet är jag inte övertygad om. Jag skulle tro att de flesta skickar ut via mail till en lista, inte enskilt på begäran.
H hakan_o skrev:
Årsmöten brukar inte vara så populära att besöka för mer än de närmast initierade och i teorin kan man ju då ta vilka beslut man vill och använda pengarna i princip till vad man vill om man kan hålla inne med sådan dokumentation frånskild från medlemmarna.
Inte bara i teorin, utan även i praktiken. Jag har full förståelse för att man inte alltid kan närvara, men om man inte närvarar så får man ju acceptera de beslut som tas. Det hjälper väl inte att få ett protokoll efteråt direkt.
H hakan_o skrev:
Borde ju vara någon slags skyldighet vad gäller öppenhet i att förverkliga tagna beslut och förvalta medlemmarnas inbetalda avgifter.
Ja, man måste givetvis vara öppen och visa vad man gör, exempelvis på årsmötet?
Om man inte tycker årsmöten är roligt så bryr man sig förmodligen inte så mycket heller.
H hakan_o skrev:
En stor andel av medlemmarnas avgifter skall ju användas i verksamhet som också kommer alla medlemmar tillgodo.
Ja så är det.

• Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
H hakan_o skrev:
Årsmöten brukar inte vara så populära att besöka för mer än de närmast initierade och i teorin kan man ju då ta vilka beslut man vill och använda pengarna i princip till vad man vill
Det är väl kanske just därför man bör prioritera upp sin närvaro på mötet.

Och ärligt talas så förstår jag inte varför styrelseledamöterna skall ta av sin fritid för att skicka saker/dokument till folk som inte vill lägga sin tid på att närvara på årsmötet.

• Gilla
SueCia och 5 till
  • Laddar…
H hakan_o skrev:
protokoll från årsmöte 2023 bifogas ju inte kallelsen till årsmöte 2024.
Nej, men däremot är det vanligt både att årsbokslut och verksamhetsberättelse bifogas kallelsen. Årsmötesprotokoll är också vanliga att de anslås/sprids efter mötet, men de ineehåller normalt inte informationen det låter som att du är ute efter.

Sen är det som redan sagts något som regleras i stadgarna hur det ska skötas (i alla fall till den del styrelsen måste göra något).

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Är rätt säker på att du inte kan kräva något, utan vill man vara delaktig och vara med o besluta så behöver man närvara på möterna där allt brukligt finns och visas angående ekonomin..
Tänk i en stor förening vad dom som är ansvariga skulle få jobba extra för att möta varje enskild önskningar och krav det blir en omöjlig uppgift för en förening av detta slaget att sköta..
Om jag vill vara med och besluta något så måste jag vara med på mötet ja.

Det finns en medlemstidning där allt sånt här tidigare har lagts in. Årsmötesprotokoll, revisionsberättelse o.s.v...men nu är det inte med och kommer inte att tas med framöver heller. Det är inget extrajobb att kopiera in redan färdiga protokoll och dokument i en tidning. På så sätt får ju alla medlemmar vetskap om klubbens verksamhet och ekonomi.

Fairlane Fairlane skrev:
Det kan det göra, det är olika från förening till förening.
Vad säger era stadgar?

Det vet jag inte om det finns en skyldighet att göra generellt. Många föreningar gör väl det, förslagsvis genom mail, men att det skulle finnas någon form av skyldighet är jag inte övertygad om. Jag skulle tro att de flesta skickar ut via mail till en lista, inte enskilt på begäran.

Inte bara i teorin, utan även i praktiken. Jag har full förståelse för att man inte alltid kan närvara, men om man inte närvarar så får man ju acceptera de beslut som tas. Det hjälper väl inte att få ett protokoll efteråt direkt.

Ja, man måste givetvis vara öppen och visa vad man gör, exempelvis på årsmötet?
Om man inte tycker årsmöten är roligt så bryr man sig förmodligen inte så mycket heller.

Ja så är det.
Jag har inte stadgarna tillgängliga här nu. Men en ideell förening där alla får vara med har nog mest en skyldighet att vara öppen med verksamheten och ekonomin mot alla medlemmar. Hur man väljer att göra det spelar ju mindre roll. Nu har man valt att lägga locket på till skillnad mot tidigare då sådant publicerats i medlemstidningen.

Jag vill inte påverka något. Jag vill bara ta del av vilka beslut man tog på årsmötet och se hur man använder föreningens medlemsavgifter.

Det kan finnas en mängd olika orsaker till att inte kunna närvara på ett årsmöte. Ett är tiden t.ex. Ett annat kan vara avståndet. Att åka över 50 mil för ett årsmöte har man kanske varken tid eller råd med.

R
H hakan_o skrev:
Om jag vill vara med och besluta något så måste jag vara med på mötet ja.

Det finns en medlemstidning där allt sånt här tidigare har lagts in. Årsmötesprotokoll, revisionsberättelse o.s.v...men nu är det inte med och kommer inte att tas med framöver heller. Det är inget extrajobb att kopiera in redan färdiga protokoll och dokument i en tidning. På så sätt får ju alla medlemmar vetskap om klubbens verksamhet och ekonomi.
Ja man kan tycka att det är fel, men enda sättet för dig är att närvara på mötet för att ta del av informationen samt att kunna påverka hur du tycker att dessa saker sköts, antingen får du stöd av flera som tycker lika eller inte och det kommer att påverka om någon ändring sker..
Men första steget är ju att engagera sig och närvara på möten..

H hempularen skrev:
Det är väl kanske just därför man bör prioritera upp sin närvaro på mötet.

Och ärligt talas så förstår jag inte varför styrelseledamöterna skall ta av sin fritid för att skicka saker/dokument till folk som inte vill lägga sin tid på att närvara på årsmötet.
Därför att tar man ett styrelseuppdrag så medför det både jobb och ansvar och tagande av din fritid. Vill man inte gå med på det så skall man ju inte tacka ja till uppdragen. Det är ju faktiskt ingen annans ansvar att vara öppen med verksamhet och ekonomi mot samtliga betalande medlemmar än just styrelsens ansvar.
Nu har man valt att inte publicera dokumenten i medlemstidningen.
Man skulle kunna lägga upp det på hemsidan där det är lösenordsskyddat så att bara medlemmar kan komma åt det.
Man skulle kunna maila det till alla man har mailadrersser till.
Man skulle kunna maila det till dom så önskar och begär det. (Är nog inget större jobb då det antagligen inte blir så många som begär detta)
Men man har som sagt var valt att inte göra något av det men det finns flera möjligheter som i princip inte tar särskilt mycket tid eller kräver mycket jobb.

Det brukar alltid finnas plats för fler engagerade i styrelsen eller arbetsgrupper. Så om du vill att det ska skötas på ett bättre sätt kan du säkert öka ditt eget engagemang och styr upp det.

• Gilla
klimt och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sen är det som redan sagts något som regleras i stadgarna hur det ska skötas (i alla fall till den del styrelsen måste göra något).
Jag tror inte att just dessa bitar är något som detaljregleras i stadgarna och som går att återfinna där.
Jag vet att det står bl.a. om hur lång tid innan kallelsen skall gå ut och på vilket sätt den skall gå ut och hur man gör om man måste tillkalla ett extra årsmöte o.s.v. men minns inget om såna saker som sker efter årsmötet. Det bör finnas någon praxis eller skyldighet som gäller ideella föreningar för medlemmarna att få insyn i föreningens verksamhet. Föreningen är ju skyldig att vara öppen för alla som delar intresset och vill vara med och som betalar sin medlemsavgift. Man kan ju inte neka någon att vara med såvida man inte blivit utesluten p.g.a. stadgebrott eller dyl.

N nybyggarn3 skrev:
Det brukar alltid finnas plats för fler engagerade i styrelsen eller arbetsgrupper. Så om du vill att det ska skötas på ett bättre sätt kan du säkert öka ditt eget engagemang och styr upp det.
Men inte skall man vara tvungen att gå med i en styrelse för att få läsa årsmötesprotokoll....jag talar ju inte bara för mig själv. Det är 2500 medlemmar i föreningen och alla dessa får inte plats i styrelsen. Det är väl bättre att redan bef. styrelse gör det dom skall göra som styrelse...d.v.s. verka för föreningens och medlemmarnas bästa. Nu sitter man ju aktivt och motarbetar medlemmar att få ta del av föreningens verksamhet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.