Hej,

Förra ägaren till huset lämnade kvar massa Ikea "Skeninge" som är ett skensystem (i metall) där man kan fästa lite olika lampor.

De lämnade även ett par oupsatta skenor som jag tänkte sätta upp. När jag skulle kolla hur de kopplat de gamla så såg jag att det inte fanns någon jord inkopplad. Skenorna sitter på fyra olika platser, så tänkte bara dubbelkolla så jag inte gör något i onödan. Visst är det bara göra om installationen? Sätta dit en kabel med jord. Man är ju inte där varje dag och pillar, men ibland byts ju lite lampor.

Kopplingsschema enligt manualen:
Illustration av elinstallation med anvisningar för kabelanslutning och skruvåtdragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur det är inkopplat i skenan:
Eluttag med brun och blå tråd korrekt monterad i anslutningsklämmorna och klar för användning.
Skapa konto

Sedan bara någon euro plug in i en skarvsladd och sedan ett uttag?
Oriktig elinstallation med lösa kablar under ett skåp.
Skapa konto

På ett annat ställa har baksidan av en annan lampa använts som kopplingsdosa
Inuti en elektrisk takdosa med kopplade kablar och en kabelklämma.
Skapa konto

Och här är lite kablar de lämnat i taket som kommer från skenan
Eluttag monterat i tak med synliga kablarna och tejp, vid en spotlight.
Skapa konto

Bästa svaret

tommib
Det är nog läge att se över all el i huset. Om du inte kan själv, ta in en elektriker.

Om det specifikt är fel med saknad jord beror på rummen men europlugg är garanterat fel.

tommib tommib skrev:
Det är nog läge att se över all el i huset. Om du inte kan själv, ta in en elektriker.

Om det specifikt är fel med saknad jord beror på rummen men europlugg är garanterat fel.
Tack för svar!

Huset är från 2012 kanske jag skulle tillägga. Så jordat överallt.

Men ja, får kolla igenom allt då och göra om det som är fel. Som tur är så var det inte de vi köpte av som byggde huset. Så borde mest vara installationer som lampor osv som är konstigt installerade.

O o1aEtqFW8W4HLAV skrev:
Då skall som sagt alla armaturer (som inte är exv. dubbelisolerade) också vara jordade. Så det är fel att inte ansluta jorden här.

• Gilla
o1aEtqFW8W4HLAV och 1 till
  • Laddar…
O o1aEtqFW8W4HLAV skrev:
Tack för svar!

Men ja, får kolla igenom allt då och göra om det som är fel. Som tur är så var det inte de vi köpte av som byggde huset. Så borde mest vara installationer som lampor osv som är konstigt installerade.
Det finns ju enligt schemabilden en kopplingspunkt för jordkabeln (gul/grön) så IKEA har väl vid beställningen av tillverkare bestämt att det ska finnas med. Sedan beror det ju på i vilken installation skenan monteras, i våtutrymmen ska det ju definitivt vara med.

• Gilla
o1aEtqFW8W4HLAV
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.