Byggahus.se

Har fått min infart till stugan bortgrävd!

1. S
    Medlem · Västra Götaland · 393 inlägg

Spikin

Medlem
    Håller med . Dokument angående grävning finns hos kommunen , begär ut det samt din tidigare påtalan
    som kommunen svarat på . Tillsammans med servitutet ställer du frågan till markägaren. Om denne inte
    är helt klar , kolla om det finns god man, förmyndare eller barn som kan träda in.

2. S
    Medlem · Västerbotten · 276 inlägg

Silly Bear

Medlem
  3. S

Silly Bear

Medlem

Kan bero på att fastighet 1 1 och 2 ägs av samma par

4. S

Silly Bear

Medlem
    Och att jag har servitut behöver det inte divideras om eftersom tom kommunen har gett mig rätt angående det

Frågan är som sagt precis som början av tråden hur man lättast och smidigast får skyldig part att återställa den..

5. Henningelvis
    Renoverare · Uppsala · 360 inlägg

Henningelvis

Renoverare
    Servitutet gäller vad jag kan se bara väg på fastigheten Heden 1:33 samt den samfällda vägen. Är det vägen som går över tomten och sedan vidare till grannen?

Redigerat 8 jun 18:45
  6. M
    Medlem · 7 inlägg

martin.sveg

Medlem
    Servitutet är från 1962 (enligt det TS laddade upp här i tråden), så det verkar som att det inte är den bortgrävda vägen TS har servitut på (eftersom den inte fanns då), OM inget förändrades i och med senare avstyckningar (HEDEN 10:21?) som gjorde att man anlade en ny servitutsväg.

• Laddar…
  7. M
    Moderator · Västernorrland · 11 176 inlägg

Mats

Moderator
    Servitutet säger ju taga väg, dvs anlägga en väg så det verkar ju stämma med att det inte fanns någon befintlig då. Jag har samma rätt på min fastighet (som jag inte behöver då trafikverket har väg vid en annan tomtgräns)

8. M
    Medlem · Västra Götalands · 9 314 inlägg

-MH-

Medlem
    Den samfällda vägen i TS servitut tycks vara avgrävd västerut i och med grusgropen som påbörjades slutet 50-tal.

Österut fortsätter den gamla samfällda vägen någonstans, min gissning är att den går vidare till gårdar längs med älvkanten.

Sen har det tillkommit nya vägar söderöver, som då TS har rätt att taga väg över stamfastigheten för att nå, tex enligt den röda vägen i TS första inlägg.

Vad betyder då "rätt att ta väg"? Får manm anlägga en väg var som helst? Får man utnyttja tjänande fastighets befintliga vägar? Eller all nya?

9. harry73
    bra på allt · Skåne · 12 911 inlägg

harry73

bra på allt
  10. M
    Medlem · Västra Götalands · 9 314 inlägg

-MH-

Medlem
  11. Mikael_L
    Medlem · 40 544 inlägg
    Jag finner det inte så helt säkert att den bortgrävda vägen täcks av servitutet.
    Den fanns åtminstone inte då avstyckningen gjordes och servitutet skapades, eller i vilket fall var det inte den vägen (explicit) som avsågs.
    Så jag antar att markägaren kan komma undan med att det bara finns någon väg ut.

• Laddar…
  12. Appendix
    Husägare · Roslagen · 2 882 inlägg

Appendix

Husägare
    Det är min analys med. Frågan är även vilen den samfällda vägen är. Det är en inriktning på vilken väg som avses.
    Den skrivningen gör att det antagligen är en befintlig väg när servitutet skrevs.

13. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 8 548 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Det är inre kommunen som styr över servitut, utan Lantmäteriet. Det mesta talar iofs. för att det är den nu bortgrävda vägen som är den som servitutet ursprungligen gällt på, men det hindrar nog inte att tjänande fastighet anger en annan väg.

Å andra sidan kan det finnas komplicerande faktorer, som att din fastighets ägare anlagt eller underhållit vägen.

14. harry73
    bra på allt · Skåne · 12 911 inlägg

harry73

bra på allt
    Men nu är det tvärtom och ts pappa använder bara den andra vägen som också ligger på grannens mark. Och då kan jag förstå att grannen inte vill ha två vägar på sin mark som används som servitutsväg.

15. Henningelvis
    Renoverare · Uppsala · 360 inlägg

Henningelvis

Renoverare
    Jag gissar att den samfällda vägen är den som går parallellt med älven och som även syns i nedre hörnet på tomtkartan. Sedan finns rätt att från samfälld väg taga väg över styckningsfastigheten.

Och är det så, anser jag att det måste vara den väg som nu är avgrävd som servitutet gäller. Den andra vägen går nämligen över ytterligare en fastighet. Denna nämns dock inte i servitutet. Det kan ju vara så att den styckades av senare, men då borde servitutet ha ändrats i samband med det.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.