Byggahus.se

Har fått min infart till stugan bortgrävd!

1. S
    Medlem · Västerbotten · 267 inlägg

Silly Bear

Medlem
    Hej

Jag har en fundering hur man lättast går tillväga när man fått en väg man har servitut på bortgrävd av markägare/kommun.

Jag och brorsan har ärvt en stuga som ligger vid älven och påväg ner dit så går det 2 vägar.

Ena vägen går förbi farsans kompis och det är den vägen som vi oftast använder eftersom den är lite snabbare och att farsans kompis inte har något emot det.

Andra vägen är den vi har servitut på och nu är bortgrävd av markägare/kommun.

Vi kan såklart ta oss fram via väg 1 men eftersom paret som bor där börjar komma till åren och inte har några egna barn så har vi ju inte någon aning vem som kommer köpa fastigheten sen och vad dom tycker att man kör ner för deras väg.

Hela historien började med att kommunen skulle börja tvångs dra in VA som dom verkar göra lite överallt i Sverige.
    Tanten som äger marken som vägen ligger på dealade med kommunen som att dom fick använda vägen när dom drog rör etc nere vid stugorna mot att dom grävde bort vägen efter dom var klara.

Jag fick inte reda på detta förrän jag såg stora stenar på båda sidorna av vägen som blockerade infarten (i slutet av förra sommaren)
    Jag ringde kommunen som berättade ovanstående, jag berättade att jag hade servitut på vägen och att det bara var att flytta stenarna när dom endå var i närheten på jobbade.
    Jag sa även att det inte brann i knutarna eftersom sommaren var slut och att jag ändå inte skulle upp förrän
    nu i vår.

Brorsan var förbi igår kväll och såg att inte bara är stenarna kvar utan vägen är även bortgrävd.

Det var efter kontorstid så jag har inte kunnat ringa kommunen för att kolla om det är dom som är ansvariga.
    Tanten som äger marken och vägen svarar inte i telefon så jag vet inte om hon ens är medveten om servitutet eller om hon bara försöker göra en fuling eftersom det finns en annan infart.

Vi vill såklart ha kvar vägen vi har servitut på och rent juridiskt är det väl klockrent att den som tagit bort vägen snällt kommer att få återställa den?
    Men vem är ansvarig kommunen eller tanten som bett dom göra det?
    Är kommunen skyldig att kolla upp vad som gäller innan dom börjar gräva?

Är det någon här som har varit med om något liknande?

Jag bifogar en karta här så ni förstår vad jag pratar om.

Gul: Farsans kompis fastighet
    Lila: Infart till den gula fastigheten
    Blå: Våran stuga
    Turkos: Gemensam väg som går till flera andra stugor
    Röd: Vägen som nu är bortgrävd som vi har servitut på (den är bortgrävd tills där röd och lila möts)

Tanten äger marken som är som inte är markerad och till vänster om dom markerade fastigheterna

Om det går så långt så att man måste lämna in en polisanmälan, vad är lämplig rubricering?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Stugan.jpg

2. C
    Medlem · 112 inlägg

cotillion

Medlem
    Exakt vad står i servitutet och vem anlade vägen?

• Laddar…
  3. S

Silly Bear

Medlem
    Vägen fanns redan innan farsan köpte marken.
    Vägen gick även till en grusgrop som ligger brevid tomten.

Det står såhär.
    Med området följer rätt att för utfart taga väg över styckningsfastighetens mark samt över området samfällda vägen

Att jag har rätt att använda vägen och att dom inte får ta bort den har jag inte några tvivel på.

Behöver mer råd hur jag ska driva det vidare för att få den återställd omgående.

• Laddar…
  4. L
    Lägenhetsfixare · Norrtälje · 48 inlägg

Ludde67

Lägenhetsfixare
    Det snabbaste sättet är att upprätta kommunikation med den på kommunen som är ansvarig för projektet och informera om ditt servitut. Är övertygad om att de allra flesta kommuner har tillgång att kontrollera detta. Annars kan dom lätt göra det via lantmäteriets kundcenter.
    Är servitutet giltigt och inskrivet i fastighetsregistret så bör dom återställa vägen.
    Om dom inte gör det så blir det den långa och skakiga vägen via domstol.

5. S

Silly Bear

Medlem

I slutet av förra året var som sagt vägen bara blockerad och då ringde jag och pratade med kommunen, dom kollade upp och mailade tillbaka att jag hade rätt om servitutet och skulle flytta stenarna den hösten

Nu är som sagt fortfarande stenarna kvar och dessutom vägen bortgrävd

6. M
    Medlem · Västra Götalands · 9 279 inlägg

-MH-

Medlem
    Maila tillbaka (eller ring) till den personen som svarade sist och berätta att vägen är bortgrävd, och fråga hur det kunde bli så.

7. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 8 434 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Särskild handräckning från Kronofogden är rätt väg att gå (om det behövs rättsmedel och ni inte bara kan prata, vilket verkar vara för sent). Skit i kommunen eller eventuella entreprenörer, gå direkt på markägaren och få henne att återställa vägen.

• Laddar…
  8. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 7 868 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Eller återställ vägen och ställ krav på kommunen. Men det beror på vad som är viktigast, att få vägen återställd eller att minimera risken för att stå för kostnaderna.

9. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 8 434 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Det är ju rimligen markägaren som är uppdragsgivare. Vore jag kommunen eller annan entreprenör skulle jag bara peka på henne.

• Laddar…
  10. S

Silly Bear

Medlem
    Jag har fått numret till markägaren och ska ringa imorgon.

Tydligen någon tant som inte riktigt har alla hemma då hon tydligen varit på eget bevåg runt i skogen och snitslat vad on tycker är sin mark och tydligen fått in grannens garage och annat.

Antingen har hon inte alla hemma eller så försöker hon dra en fuling och få bort vägen lite obemärkt.

Hur ligger det till rent juridiskt ligger allt ansvar på henne eller har kommunen något ansvar när det är dom som plockat bort vägen?
    Tänkte om dom har något ansvar för att kolla att dom ens får ta bort något innan dom gör det?

11. T
    Medlem · Västra Götaland · 2 796 inlägg

ToRy

Medlem
    Fast har du fått ett mejl från kommunen där de skriver att du har rätt och att de ska flytta stenarna hade jag börjat där. Inte för att det är rätt väg att gå, men för att du redan har en kontakt som gett dig rätt. Tar de tid på sig att svara eller om de krånglar, ja då kan du gå på tanten. Har tanten sådana problem att hålla hästarna i stallet kan ju den vägen bli rätt snårig...

12. Anna_H
    Husägare · Värmland · 10 734 inlägg

Anna_H

Husägare
    Jag skulle nog kontakta kommunen och informera om att det är fel väg de tagit bort?

13. ckswede
    Besserwisser · Limhamn · 1 inlägg

ckswede

Besserwisser
    Hur har det gått?

• Laddar…
  14. Aah
    Medlem · 2 inlägg

Aah

Medlem
    Gamla servitut tas bort efter x antal år om ingen använder det samt inte förnyar /aktualiserar dem.

• Laddar…
  15. B
    Medlem · 25 inlägg
    Det gäller bara avtalsservitut! I detta fallet gäller det mest troligen ett officialservitut ( lantmäteriservitut) och de gäller för alltid :)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.