Boende på Mjölnargatan får sina hus tvångsinlösta och har köpt nya bostäder, men ersättningen för deras hus har inte kommit.
Du kan läsa artikeln här: Har dubbla boendekostnader efter att ha tvingats bort från sina hus
9 452 läst · 96 svar
9k läst
96 svar
Har dubbla boendekostnader efter att ha tvingats bort från sina hus
-
På konsumentens sida · 3 352 inlägg 24 mar 14:07
-
24 mar 15:10 #2
Känns konstigt, innan man köper något för flera miljoner säkerställer man väl i skrift både en och två gånger när betalning kommer göras på befintlig bostad?
- Laddar…
-
24 mar 15:24 #3
Känns också lite klantigt av bankerna att missa detta. Eller kollar de inte status på låntagarens existerande boende som i det här fallet måste vara i princip osäljbart till någon annan än staten som inte ens fattat slutgiltigt besked att bygga järnvägen. Skellefteå är ju ingen jättestad så de som sysslar med bostäder borde ju ha koll på de adresserna då det inte är så vanligt med tvångsinlösen av bostäder.
- Laddar…
-
24 mar 15:31 #4
Surt läge. Jag tycker dock kommentaren från Trafikverket i är lite märklig:
"– Vid våra möten har jag har sagt att de ska börja titta efter nya hus och förbereda sig för en flytt men att vi inte kan betala ut några pengar förrän bansträckningen har vunnit laga kraft och den frågan ligger hos regeringen. Jag har aldrig uppmanat dem att börja köpa nya hus redan nu, säger Hans Stöckel som har hand om fastigheter och avtal kring inlösen vid Trafikverket."
Jag förstår att det är bra att informera om vad som kanske blir av, men man bör vara tydlig med att det är ett kanske och oklart när och varför uppmana folk att gå och titta på hus om det ändå inte är klart eller man vet när det blir av? Så kul är det inte att gå att titta på hus bara för sakens skull. Eller vissa tycker det, men själv är jag rätt less på det efter att vi säkert tittade på närmare 100 hus innan vi köpte förra huset...- Laddar…
-
Renoveringsnovis · Bästerort · 343 inlägg 24 mar 15:3924 mar 15:39 #5
Såg inslaget i går på Rapport och ja, det kändes märkligt och ruskigt vinklat. Tror att en hel del fakta utelämnades.
Jag kan absolut tänka mig att informationen från Trafikverket varit i bästa fall luddig och bristfällig. Men jag vet också av erfarenhet genom mitt arbete inom offentlig sektor att ungefär häften av befolkningen i princip är immuna mot information. Och att den andra hälften tolkar information som fan tolkar bibeln.
Det är en gåta hur man köper nytt boende utan att ha fått vare sig beslut eller ersättning på kontot. Inte fan hade dessa människor agerat på lika lösa boliner om det hade rört sig om en "vanlig" flytt? Sen är det förstås olyckligt att detta sammanfaller med ökande räntor och höga elpriser men det är ju knappast heller Trafikverkets fel.- Laddar…
-
Medlem · E · 27 679 inlägg 24 mar 15:4524 mar 15:45 #6
- Laddar…
-
Renoveringsnovis · Bästerort · 343 inlägg 24 mar 15:4824 mar 15:48 #7
Tycker faktiskt inte att det alls är en sån märklig kommentar i det aktuella fallet.
EDIT: Däremot slog det mig nu att kommentaren och uppmaningen känns lite problematisk ur en annan synvinkel. Att redan innan bansträckningen har vunnit laga kraft uppmana folk att börja förbereda sig kan mycket väl uppfattas av allmänheten som ett "beställningsjobb" etc. Men det är ett sidospår som någon av forumets foliehattar kan få hugga på och diskutera i en annan trådRedigerat 24 mar 15:56- Laddar…
-
24 mar 16:01 #8
- Laddar…
-
24 mar 16:03 #9
- Laddar…
-
24 mar 16:40 #10
Nu är bansträckningen klar just där dessa människor bor sedan rätt länge (flera år), att husägarna efter detta möte då tror att det är dags att flytta finner jag rätt rimligt. Sedan är det klantigt av dem ändå, jag hade inte köpt hus innan ersättningen var klar.
Trafikverkets formuleringar var ju inte heller särskilt snygga med tanke på tajmingen.
Nu blir det väl i praktiken lånekostnaden på det gamla huset som man måste ligga ute med. Bankerna får ju ta sin släng av sleven också då husen i Skellefteå ökat rätt mycket i värde på slutet och det är svårt att hitta något nytt för de pengar man får i ersättning.- Laddar…
-
Medlem · E · 27 679 inlägg 24 mar 16:46
-
-
Medlem · 237 inlägg 24 mar 20:5924 mar 20:59 #13
Ett problem är däremot tiden det kan ta för regeringen att ta beslut. Att vänta flera år på en fastställelse gynnar inte någon, speciellt inte fastighetsägarna.- Laddar…
-
24 mar 21:28 #14
Titta på kartorna så förstår du. -
Medlem · E · 27 679 inlägg 24 mar 21:30