Byggahus.se

Har du bytt från självdrag till mekanisk frånluft?

1. J
    Medlem Nivå 2
    Går i tankarna att montera ett frånluftssystem då jag har bytt till fjärrvärme.

Har du bytt? Märkes det stor skillnad på luften i huset? Försvinner det tex "instängd" lukt? Berätta dina erfarenheter.

Alltå inte FT/FTX bara Mekanisk frånluft.

Tacksam för svar

2. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Vårt hus enplan med källare, byggt -69, självdrag med hjälp av oljepanna, föra ägaren bytte till fjärrvärme -04, vi köpte huset hösten -07.
    Nästan direkt märkte vi att luftombytet var dåligt, feb/mars -08 var vi iväg en vecka när vi kom hem var vi tvungna att köra tvärdrag i ca 15 minuter (det var 5-10 minus ute) för att vädra ur den instängda luften.

Hösten -09 monterade vi FTX-system som täcker hela huset inkl hela källaren.
    Det har blivit bättre luft i hela huset. Vi har varit iväg uppåt en vecka vid olika årstider efter installationen och luften har aldrig varit instängd.

3. hahalj
    Medlem Nivå 13
    Med mekanisk frånluft antar jag du då menar ventilation med enbart fläktar? Vårt hus hade enbart självdrag när vi flyttade in, på övervåningen blev det gärna stillastående luft speciellt på sommaren. Luften på toaletten på övervåningen kändes alltid instängd. Efter att vi satte in en pax-fläkt i ventilationsuttaget på toaletten på övervåningen blev det mycket bättre på hela övervåningen inkl toan. Den går kontinuerligt på lågeffekt helt ljudlöst och varvar upp när man tänder belysningen. Viktigt att tänka på att man har intag för tilluften så det verkligen blir cirkulation.

4. M
    Medlem Nivå 3
    Jag håller på att installera mekanisk frånluft. Hade först tänkt FTX men efter mycket om och men så kom jag fram till att det inte var värt kostnaden.
    Jag kommer sätta in fläktar i badrum, tvättstuga, kök och i trappan (för att få cirkulation från under till övervåning).
    Återkommer med resultatet ;)

5. S
    Medlem Nivå 13
    Vi satte in mekanisk från luft av typen som återvinner vent till att värma brine från borrhålet och det har blivit stor skillnad på luften framförallt under vår höst då luften stog still tidigare och som bonus har även brine blivit nån grad varmare vilket ger lite högre cop ur vp.