Byggahus.se

Har din elektriker också rekommenderat Plejd?

1. J
    Medlem · Stockholm · 152 inlägg

JockeHX

Medlem
    Jag är verkligen ingen tinfoil-snubbe, men jag ger inte fem öre för de avtalen. Känner ni till vem Snowden är?

2. V
    Medlem · Sthlm · 344 inlägg

Videonisse

Medlem
    Tar inte KNX i försvar men den är iaf standardiserad och leverantörsoberoende samt finns hundratals olika företag som tillverkar produkter för KNX.

3. V
    Medlem · Sthlm · 344 inlägg

Videonisse

Medlem
    Är inte frågan om vart just denna typ av intelligens och styrning i huvudsak skall läggas?

Själv tror jag mer på att det i är i system från Apple, Google, Amazon/Alexa osv som man som privatanvändare vill använda som GUI för styrningar i sitt smarta hem. Tex att sätta timer- och tidsfunktioner, lampgrupper som berörs av skymningssensor eller helt enkelt att röststyra sitt hem.

Alla typer av kommunikation för smarta hem som nämns i denna tråd kan via en gateway anslutas via Apple, Google etc. Tyvärr finns det just nu ont om gateways som är så enkla, robusta och prisvärda så den kan bli aktuell för gemene man. Man måste vara lite tekniknörd för att få ihop det eller bara satsa på ett fabrikat. Sedan är administrationen av ett smart hem också lite för krävande idag vilket leder antingen till dyra konsulttimmar eller till att man måste lägga mycket egen tid.

Men det finns hopp eftersom de stora drakarna mot konsumenter insett problemet och gått ihop för att ta ett första steg mot att ha en standard för hur man kopplar ihop olika prylar från olika tillverkare i ett "smart hem" och att man inte ska behöva vara teknikguru för att det skall fungera. Det jag syftar på är främst projektet "Connected Home over IP" (förkortat CHIP) men även den trådlösa kommunikationsstandarden OpenThread.

Radion i Thread är snarlik den för Bluetooth och för Zigbee och därför finns det en hel del nyare produkter som bygger på chip med BT och/eller ZB som via mjukvara kan uppgraderas till att stödja Thread och kunna kommunicera med andra tillverkares produkter. Exempel på detta är senaste Bluetooth-versionerna från Eve som använder Apples protokoll HomeKit. Allt detta är fortfarande i sin linda men under 2021 borde vi få se en massa produkter som bygger på Thread och som enkelt går att ansluta tex till smart hem baserat på Google, Apple och Alexa.

Om jag skulle lägga pengar på Plejd skulle först min fråga till tillverkaren vara om deras produkter kan uppgraderas till att stödja Thread och isåfall vilka övergripande protokoll de planerar certifiera sig för. (personligen skulle jag har krav på Apple Homekit)

Tills ovan finns tillgängligt så knyter jag själv ihop mitt (allt mer) smarta hem med gateway baserat på ioBroker och Apple Homekit. Har enheter från en massa olika system och protkoll som jag nu kan styra via app i telefonen eller via Apple Siris röststyrning. Kör KNX, Ikea Zigbee, http, RS232, Logitech Harmony mm mm.

Redigerat 17 feb 11:54
  4. R
    Medlem · 2 023 inlägg

RoAd

Medlem
    Jo det tror jag också, och det är därför det är viktigt för mig att det finns garantier för att mina "intelligenta" strömbrytare och dimmers ska gå att ansluta till vad jag nu väljer att använda som styrenhet. Nu och i framtiden. Där går som sagt plejd bort direkt.

Nej, så vitt jag vet så klarar plejd inte av att prata med Apple homekit. Så vitt jag vet är det bara Google Home som de officiellt stödjer (Sonos kommer också vilket år som helst :) ).

5. nikasp
    Husägare · Sollentuna · 2 999 inlägg

nikasp

Husägare
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    D6505506-F062-4BA8-AD64-44E2818E1F83.jpeg
    Det har tydligen varit ”på gång” cirka två år enligt kritik på deras Facebook-sida. Inlägg från januari 2021.

6. D
    Medlem · M · 2 677 inlägg

djac

Medlem
    Mustig dialog, härligt kundförakt i det svaret, fast det kan ju vara att han personligen suttit i två år och frustrerat försökt få det att funka, samtidigt kommer ännu en fråga om när han tänkas vara klar och då brast det totalt.

7. R
    Medlem · 2 023 inlägg

RoAd

Medlem
    Ja, och Sonos-integration har väl varit "på gång" ännu längre :)

Jag är inte säker på att Stefan Apelqvist är anställd av Plejd. Det kan lika gärna vara en av dem som måste försvara Plejd oavsett vad de gör (eller inte gör). De finns ju har vi sett ;)

• Laddar…
  8. R
    Medlem · alingsås · 348 inlägg

raderat

Medlem
    Ovanstående illustrerar exakt det jag sagt flera gånger. Det är mycket som varit "på gång" hos Plejd i flera år. I praktiken är det en produktutveckling som ligger nära noll. Det är bara att se på vad som kommer ut och det är bannemig inte mycket. Anledningen är uppenbar, de säger det till och med själva som om det vore nånting positivt: "vi gör allt själva".
    Att göra allt själva och inte utnyttja det arbete som hundratusentals användare och utvecklare gör inom detta område är en säker väg rakt ner i graven. Det spelar ingen roll hur fantastiska de 10 produkterna är om utvecklingen går i slowmotion.

Plejd lever på en uppblåst aktiebubbla och en förhoppning om saker som är "på gång".
    Plejd valde fel filosofi och det är också anledningen till att de är borta och bortglömda inom ett par år. Om det som var på gång 2017 fortfarande är på gång år 2021 så är det inte på gång, det är bara drömmar.
    Kvar kommer det finnas tusentals personer som undrade varför deras elektriker sålde på dem detta dyra system som nu är en samling skrot.

9. 13th Marine
    Efterlevande · Trelleborg · 9 603 inlägg

13th Marine

Efterlevande
    Stefan verkar jobba för ett annat bolag som är baserat i Jönköping. Men är embeddedutvecklare.

10. R
    Medlem · 2 023 inlägg

RoAd

Medlem
    Ja jag såg också det, han verkar utveckla robotgräsklippare. Och det gör ju att man undrar lite hur han fungerar där.

Var svaret "fattar du hur svårt det är" när han blev ombedd att låta gräsklipparen åka hem och ladda automatiskt. Det kanske är en feature som kommer snart, det också ;)

• Laddar…
  11. D
    Medlem · M · 2 677 inlägg

djac

Medlem
    [QUOTE="Jag är inte säker på att Stefan Apelqvist är anställd av Plejd. Det kan lika gärna vara en av dem som måste försvara Plejd oavsett vad de gör (eller inte gör). De finns ju har vi sett ;)[/QUOTE]

Aha, my bad, missförstod!

12. K
    Tillbyggare · Västra Götaland · 2 933 inlägg

karlmb

Tillbyggare
    Det var ju uttömmande.

13. K

karlmb

Tillbyggare
    Lidl säljer en Zigbee-gateway för 299 kr.
    Den klarar allt detta utan någon programmering.
    På Wish, Alibaba etc finns liknande för ännu mindre pengar.
    Samma sak med LED-drivers och fjärrkontroller.

• Laddar…
  14. K

karlmb

Tillbyggare
    Väl talat. Vill påpeka att Zigbee redan idag är billigare generellt sett än Zwave och troligen kommer att ta över. HUE är överprisat, men å andra sidan är ju Ikea väldigt billiga. Och en Zigbee-gateway från Lidl för 300 kan styra båda.

15. nikasp
    Husägare · Sollentuna · 2 999 inlägg

nikasp

Husägare
    Jag tror faktiskt inte att det var Plejd själv utan en så kallad fan boy som svarade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.