Byggahus.se

Har björken gjort sitt?

1. K
    Medlem · Munkedal · 582 inlägg

Kalle B

Medlem
    Om det är hackspettar i den är den inte frisk. Men du kan inte ta ner den nu, de har boet fullt med ungar redan. Vänta till hösten och ta bort den då.

• Laddar…
  2. M
    Verktygstokig · 2 909 inlägg

Maskintok

Verktygstokig
    en Björk dör uppifrån och ner..
    Kolla på hur kronan ser ut..
    Ser den ut som på bilderna i tråden då är den slut...

hackspett är tecken på att insekter finns i nävern, finns hål i stammen så ska trädet fällas.. det tål inte trädet..

3. V
    Medlem · 182 inlägg

Vindens

Medlem
    Jag reflekterade aldrig över det men nu när du nämner det så fick vi besök av ett hackspettpar då och då innan våra björkar fälldes. Söta fåglar men jag brukade vinka bort dem med oron att de kan få för sig att hacka på träfasaden :rolleyes:.

Vi har en annan Björk vid utkanten av tomten bakom ett uthus på ett svåråtkomligt ställe,
    Den ser inte jättepigg ut omringad av sumpmark och blommar klent. Jag får hålla utkik om hackspettarna hänger där istället,

4. K

Kalle B

Medlem
    De kan hacka på fasaden, om det är bra resonans i den så ljudet hörs långt. Andra fåglar sjunger för att hävda sitt revir, men hackspettarna hackar. Men det är ovanligt att de ger sig på hus, det finns inga insektslarver att äta där och de vill helst ha mjuk, halvrutten ved att hacka sina bon i.

• Laddar…
  5. M

Maskintok

Verktygstokig
    spillkråkan vill gärna ha stockmyror..

6. K

Kalle B

Medlem
    Har man sånt i huset har man större problem än spillkråkor

• Laddar…
  7. V
    Medlem · 182 inlägg

Vindens

Medlem
    På tal om dåliga björkar.

Om större grenar går sönder högt uppe nära kronan är det ett tecken på dålig Björk?

8. M

Maskintok

Verktygstokig
    Tänkte mest generellt på träd..
    Men japp instämmer.. (y)

9. K

Kalle B

Medlem
    Kan vara, men det kan också vara otur med starka vindar eller snölass. Det säkraste tecknet brukar vara det där svarta eller bruna savrinnet som syns på bild i startinlägget

• Laddar…
  10. M

Maskintok

Verktygstokig
    Japp då är den i dåligt skick..

11. V
    Medlem · 182 inlägg

Vindens

Medlem
    Ojdå, då har jag möjligen en till björk på tomten som säkert gjort sitt.
    Den är rätt så stor och står närmare grannen än oss. Dock står den väldigt nära vår friggebod (bastustuga). Jag kanske får inspektera den lite mer noga innan grannen eller jag vid nästa bastubad får ett oväntat besök när det blåser :dizzy:.

12. M

Maskintok

Verktygstokig
    De håller emot rätt bra medans de savar, när de är fulla i löv så blir de vindsegel...

13. S
    Medlem · Stockholm · 109 inlägg

Spoz

Medlem
  14. R
    Medlem · 1 580 inlägg

RoAd

Medlem
    Ser inte alla björkar ut som på bilden denna årstiden, innan löven börjar komma?

Vad är det mer exakt som gör att de två björkarna ser ut som de håller på att dö?

15. M

Maskintok

Verktygstokig
    nä inte alla.
    När grenarna börjar bli svarta och nakna, det vill säga att det saknas kvistar på dem och att de ser torra och livlösa ut så är det på gång.

Sen kan trädet leva länge länge med detta men de är tecken.
    Sedan så ska man tänka på att Björk är ett primär träd, det växer fort och är oftast bland det första som växer.. därav namnet.
    Men de blir inte gamla, ca 65-75år är lagom.
    äldre än så finns men de är sällsynta..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.