H Hallerudsbo skrev:
Ja nej om jag drar ut full kabel till min så startar den inte alls. (25 m).
Står den bara och brummar.
10 m ledning så krånglar den som bara den men när den väl startar så går den.
Kabel rakt i vägg så är det okej.
Min ska ha 16 amp säkring så jag har idag 2,5 kabel ut.
Så alltid när jag startar min tvätt så på med vatten.
Trycka in handtaget så man får ur all luft innan start så inte pumpen tar skada.
Sen när det bara kommer vatten så slår jag på strömmen.
Sen en idé till, du har inte kem blandning på tvätten?
Står min på inblandning av kemi så går inte pumpen på full fart.
Nu har jag en maskin av annat märke
Har testat elgrejen nu också - anslutit tvättens kabel direkt i uttag utan förlängning. Hjälpte inte. (Är en enklare tvätt, har ingen omställning för inblandning utan man hänger på en flaska.)

Hade samma issue med min Stihl RE 129 Plus när den var något år så då lämnade jag in den på garantiåtgärd. Då sa serviceteknikern att det är någon plastventil som spökar på konsumentmaskinerna (Kränzles t.ex. är tydligen av metall). Så den byttes och brukstipset från honom blev: innan vattenslangen kopplas in, spruta in lite 5-56 eller WD-40 i vattenintaget och starta tvätten med handtaget intryckt så det strömmar vatten genom maskinen. Efter det har den funkat i 6 år......

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Hade samma issue med min Stihl RE 129 Plus när den var något år så då lämnade jag in den på garantiåtgärd. Då sa serviceteknikern att det är någon plastventil som spökar på konsumentmaskinerna (Kränzles t.ex. är tydligen av metall). Så den byttes och brukstipset från honom blev: innan vattenslangen kopplas in, spruta in lite 5-56 eller WD-40 i vattenintaget och starta tvätten med handtaget intryckt så det strömmar vatten genom maskinen. Efter det har den funkat i 6 år......
Aha! Ännu ngt att pröva! Är kanske samma som kjellolov föreslår i #11, jag förstod inte vad han menade förut.

P Pelotard skrev:
Aha! Ännu ngt att pröva! Är kanske samma som kjellolov föreslår i #11, jag förstod inte vad han menade förut.
Nu har jag testat tipset att spruta in olja genom vattenintaget (det dröjde lite, det kom lite emellan…). Öste in rejält med parfymerad diesel i två omgångar. Och det verkar fungera!

… den startar inte omedelbart utan det tar några sekunder varje gång jag trycker in avtryckaren, men den startar!

• Gilla
andreasö
  • Laddar…
Nu tog jag fram tvätten - och nu är den tillbaka i samma mode igen - startar efter lång väntan eller inte alls. Plus stannar under gång nu. Sprutade in mer olja men utan att det hjälpte. Att det verkade hjälpa med oljekuren sist var kanske bara en tillfällighet, eller så ingick det i masterplanen att sända olika förvirrande signaler för att driva mig till vansinne…

alm82 alm82 skrev:
Det är troligen start/stop ventilen som behöver bytas

[länk]

[media]
Ja, det är väl troligt. En funktion som inte fanns på de gamla mer pålitliga tvättarna och som naturligtvis kan gå sönder. Tack för filmen! (Jag måste nog titta fler gånger, har väldigt svårt att uppfatta vad han muttrar på det där konstiga språket.)

Ja, det stämmer säkert att det är start-stoppventilen. Som norrmannen öppnar med en skiftnyckel! Själv kan jag inte rubba den med korrekt hylsa, 25 mm. Och eftersom det enligt modern praxis är plastsk-t så är den nu deformerad. Undrar om det är någon idé att försöka värma metallgodset som den sitter i. Annars återstår bara att borra/skära/karva ur plasteländet. Eller kanske bränna/smälta den?

P Pelotard skrev:
Ja, det stämmer säkert att det är start-stoppventilen. Som norrmannen öppnar med en skiftnyckel! Själv kan jag inte rubba den med korrekt hylsa, 25 mm. Och eftersom det enligt modern praxis är plastsk-t så är den nu deformerad. Undrar om det är någon idé att försöka värma metallgodset som den sitter i. Annars återstår bara att borra/skära/karva ur plasteländet. Eller kanske bränna/smälta den?
Jag fick borra/karva ut plast-start/stoppventilen. Nu har jag bytt start/stoppventilen (tog lång tid att få hem den) och tvätten verkar fungera som den ska.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.