Byggahus.se

Hantverkspoolen Upplands Väsby - har någon anlitat dem?

1. J
    Medlem Nivå 5
    Jag har dålig erfarenhet av en entreprenör och önskar veta hur återkommande detta är. Självklart redovisar jag min syn på ärendet och det lär finnas fler sätt att betrakta det. Det är för att få till en saklig diskussion som jag så långt som möjligt redovisar nedan vad som har hänt.

Jag beställde utbyte av en rutten balk på utsidan av mitt hus. För att byta ut balken ansåg sig entreprenören tvungen att riva en trappa som var i vägen enligt deras mening. Enligt ABT 06 skall entreprenören redan vid start av arbetet så tidigt som möjligt anmäla hinder i arbetet. Entreprenören gjorde inte det utan rev trappan utan att ens tala med mig.

Jag beställde därefter att entreprenören skulle återställa trappan. Entreprenören valde då ett helt annat utförande på trappa och använde utan lov andra skifferplattor som fanns på min tomt utan lov. Dessa andra plattor skulle användas för att klä in en damm.

Jag vägrade att betala fakturan då entreprenören inte hade gjort det jag beställt, dvs. att återställa trappan i sitt ursprungliga skick. Entreprenören hävdade att trappan som jag hade låtit bygga var felaktigt utformad. Jag anser att entreprenören borde ha sagt, när jag beställde tjänsten, att han inte vill återställa trappan i sitt ursprungliga skick utan föreslår ett annat utförande.

Entreprenören sände då fakturan till inkassobolag för indrivning. Jag svarade direkt till inkassobolaget orsaken till att jag vägrade betala fakturan och de meddelade entreprenören att de inte kunde driva ärendet vidare då. Alla inkassoföretag har som policy att inte driva några ärenden om det föreligger en konflikt mellan parterna.

Entreprenören sände då in en stämningsansökan till Attunda Tingsrätt. Jag anlitade advokat som skulle driva mitt ärende. Jag blev till slut tvungen att godta en förlikning där entreprenören fick betalat merparten av sin kostnad och jag får betala en dyr advokatkostnad. Min advokat hävdade att kostnaden för ärendet kunde skena iväg till hundratusentals kronor vilket rättsskyddet inte omfattar.
    Motparten hade tidigare lovat att ersätta de skifferplattor som han stal men vägrade sedan att göra det utan jag fick enbart en symbolisk ersättning på strax över 1000 kronor för dem. Om jag vill beställa nya så måste jag beställa minst 100 kvm till en kostnad för 30 000 kronor då ingen vill tillverka mindre mängder som detta gällde - 3 kvm.

Vad har jag lärt mig av detta. Jo, att man kan "lura" en kund på arbetet och sedan genom att sända in en stämningsansökan tvinga fram betalning även om man i sak inte har rätt då advokatkostnaderna kan bli för höga för motparten i slutändan. Entreprenören har oftast mycket bättre försäkring/rättsskydd än vad privatpersoner har.

Jag vet idag inte hur man skall göra för att inte komma i samma situation igen. Man måste kanske först ta in en konsult som gör ett vattentätt kravspecifikation så att inget hamnar mellan stolarna. Jag har nu inte råd att återställa trappan till det utförande som jag ville ha den utan måste använda pengarna för att betala dyra advokatkostnader samt motparten.

Redigerat 31 jan 2015 15:15
  2. H
    Moderator · Nivå 25
    Det där med skifferplattorna låter väldigt märkligt. Prata med en riktig stenfirma så fixar de utan problem 3 kvm skiffer.

3. J
    Medlem Nivå 5
    Har gjort det men de fixar inte det, de 3 kvm ingick i ett större parti stenar som jag skulle klä in bassängen med och jag vill inte ha en annan nyans, färg på nya plattor jämfört med de befintliga och de vill ingen garantera. Dessutom är plattorna cirka 22 mm tjocka och så tjocka med det utseende mina stenar har säljs inte som standard har jag fått som svar. Jag har frågat flera tillverkare i Stockholm och de kräver att man beställer större mängd annars är det inte intresserade att specialtillverka 3 kvm. Ja, det finns plattor med denna tjocklek men inte med samma nyans, färg och struktur i ytan. Det bästa hade varit att tingsrätten hade dömt den som tog stenarna utan lov att anskaffa nya men tyvärr är juridiken inte alltid så rättvis som man själv tycker att den borde vara.

4. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14
    Det är skillnad på att ha rätt, och att få rätt. Tyvärr.

5. H
    Medlem Nivå 1
    Ja, jag har anlitat dom. Vad vill du veta?

6. J
    Medlem Nivå 5
    Jo, varför hantverkare skall ha så svårt att kommunicera med sina kunder. Kontraktet de skrev var enligt ABT 06. Enligt ABT 06 och även efter "sunt förnuft" skall man informera sin kund direkt vid start om man direkt kan se problem dvs. kommande hinder i arbetet. Varför struntar man i det och river ens trappa utan att ens ge en chansen att själv flytta bort de plattor som låg i vägen. Om man går in på någon annans tomt så är det självklart att man inte tar ägarens material utan dess tillstånd. Hur kan man som entreprenör tillåta att det spåra ut så totalt? Varför säger man först i efterhand att det inte gick att återställa trappan i sitt ursprungliga skick? Entreprenören hade fått ett mycket bättre samarbete om man hade kommunicerat mig. Nu drog man igång en rättegång utan att ens komma med förslag till förlikning. Det känns som att det blev mycket prestige som inte gagnar någon part. Jag bad dessutom från början om en totalentreprenad men det visade sig i det finstilta att entreprenören inte behövde måla brädorna han hade satt upp utomhus. Hur tänker man då? Självklart om man efterfrågar en totalentreprenad skall det ingå tycker man.

7. H
    Medlem Nivå 1
    Dom kanske inte är så proffsiga som dom vill ge sken av?

8. J
    Medlem Nivå 5
    Nej, tyvärr. Jag har lärt mig att kolla mer av referenser innan man anlitar en firma. Jag gjorde så innan jag la om mitt tak. En av firmorna som då gav offert gav mig flera referenser. När jag ringde en av referenserna sa de att den aktuella firman hade enbart gjort trädgårdsarbete. När jag konfronterade firman med detta tillstod de att de att de hade enbart jobbat med trädgårdsarbete men att de hade tittat på när annan firma la om referensens tak. Det är som att man skulle bli pilot genom att enbart stå dagarna i ända på Arlanda och titta på när plan efter plan landa eller lyfta ...:x