Byggahus.se

Hantverkarn gjorde ett uselt jobb, vad göra?

1. M
    Medlem · Västerbotten · 646 inlägg

Mr_Smurf

Medlem
    Jag anlitade en plåtslagarfirma för att fixa till min diskbänksplåt och resultatet blev hemskt.. 2500:- kostade det mig och jag har en plåt som jag inte kan använda eftersom den är för ful.

När jag hämtade den och betalade så sa dom bara att "det är ju svårt att få det bra", dum som jag var så tänkte jag happ det gick väl inte att få det bättre då och betalade och gick hem...

Nu i efterhand har jag fått veta från andra håll att det går att få resultatet otroligt mycket bättre...

Vad kan jag göra, kan jag kräva att dom gör om och gör rätt utan kostanad..

Eller är jag blåst och får bita i det sura äpplet?

2. P
    Medlem · 71 inlägg

Patzy

Medlem

Re: Hantverkarn gjorde ett uselt jobb, vad göra?

Jag tror att det är så, att du borde ha krävt att få det omgjort innan du betalade. När du nu har betalat är jag rädd att det ses som att du har accepterat deras arbete. :(

Jag kan ha fel...kolla upp konsumenttjänstlagen.

Lycka till!

3. M

Mr_Smurf

Medlem

Jag har mailat kommunens konsumentvägledare och frågat vad som gäller, och jag mailade även plåtslagarfirman och klagade.

4. Hemmakatten
    Medlem · 11 629 inlägg

Skulle nog kräva att de gjorde om arbetet eller krediterade/återbetalade di faktura.
    Om de vägrar (vilket verkar troligt i detta fall) skulle jag hota med konsumentvägledaren och ARN (risk för svartlistning). O
    Därefter skulle jag nog inte orka göra nåt mer utan acceptera att jag blivit blåst på pengarna. Är ju inte värt att driva en process för 2500kr, vilket firman säkert räknat med från början!
    Sorry för så negativt svar!

5. R
    Medlem · Simrishamn · 149 inlägg

rolsie

Medlem

Börja med att prata en andra gång med dem. Även ett mail får lätt en onödigt negativ ton ->lätt att det blir prestige i frågan och man tar ställning istället för att vara konstruktiv. Poängen är att reklamera utan att klaga.
    Vill de sedan inte ta tag i problemet är det bara att hävda att det inte är fackmannamässigt utfört. Kan man styrka det har man rätten på sin sida som konsument.

6. M

Mr_Smurf

Medlem

Har pratat med dom igen nu och dom sa att jag inte kunde förvänta mig att den skulle se ut som ny, och om dom visste att jag ville ha ett bra resultat hade dom inte tagit på sig jobbet :surprised:

Så det är 2500:- i sjön..

Problemet är att nu har jag inte slantar att köpa en ny specialbeställd plåt, utan jag måste lägga slantarna på att hitta någon annan plåtslagare som kan fixa till det den första ställt till med, och jag misstänker att innan kalaset är klart har jag nog fått betala lika mycket för min gamla plåt som en ny specialbeställd skulle kostat mig.

7. C
    Medlem · 263 inlägg

cy_berg

Medlem

Vad har konsumentvägledaren sagt?

I övrigt handlar allt om vad ni kom överrens om. Hade du klargjort exakt vad som skulle göras och hur? Isåfall är det hantverkarens skyldighet att berätta för dig att det resultat du vill uppnå inte går att uppnå. Om han INTE sagt det, har han uppenbarligen tagit betalt för ett jobb han inte utfört och då har han skyldighet att i första hand rätta till felet. Klarar han inte det (inom rimlig tid) kan du häva, d.v.s. i detta fall begära pengarna tillbaka. Här är konsumentköplagen glasklar. Problemet är väl just om du lyckats berätta för hantverkaren vad du ville ha gjort.

Om du har utlåtande från andra företag som hävdar att dom kan göra ett bättre jobb, så säg det till den hantverkare som gjorde jobbet åt dig och kräv att dom ska göra om, och göra ett korrekt arbete, och försök håll en vettig nivå på diskussionen. Vill dom inte gå med på det, hade jag definitivt anmält dom till ARN. Även om du inte skulle få rätt där så är hantverkaren i alla fall anmäld. Och tänk på att det alltid är bra att ha skriftligt på saker och ting inför ARN. Istället för att ringa hantverkaren, så skriv ett brev och kräv ett skriftligt svar, det underlättar.
    Lycka till!!
    /Kristian

8. Hemmakatten
    Medlem · 11 629 inlägg

Det är väldigt enkelt att göra en anmälan till ARN, Allmänna Reklamationsnämnden. Gå in på deras hemsida, www.arn.se. Blankett för anmälan finns att skriva ut därifrån. Gjorde en anmälan för ett par år sedan ang fel på ett par cyklar vi köpt. Skrev ett vanligt brev, bifogade ett par bilder. ARN skickade detta till cykelaffären som fick yttra sig, sedan till oss för ytterligare kommentarer och därefter beslut av nämnden som blev till vår favör. Hela processen tog mindre än två månader. Det egna "arbetet" med anmälan ca 30 minuter. Så det är väl värt att slänga in en anmälan.

Tycker som de andra att jobbet är uruselt gjort och inte något som du bör acceptera.

9. P
    Medlem · 71 inlägg

Patzy

Medlem

Jag trodde det var konsumenttjänstlagen som gällde här, inte konsumentköplagen... :-/

/Patzy

10. M

Mr_Smurf

Medlem

Problemet är att jag inte har flera månader på mig, jag ligger redan efter i min tidsplanering och om max 3 veckor måste jag ha en plåt som går att använda..

11. M

Mr_Smurf

Medlem
  12. P
    Medlem · 71 inlägg

Patzy

Medlem

Såg den alltså ut sådär efter att dom fixat till den?? :surprised:

13. M

Mr_Smurf

Medlem

Japp, visst har dom gjort ett kanonjobb..

Jag är förvånad att dom över huvudtaget ville lämna ifrån sig den..
    Bockningen har dom fått till ganska bra, men alla svetsjobb ser ut som jag gjort som själv i garaget..

Det som ser utsmetat ut måste vara någon form av flussmedel

När dom sa att den inte skulle komma att "se ut som ny" så trodde jag att man skulle kunna se att plåten var reparerad om man ansträngde sig lite, inte att den skulle se ut som den varit med i tre världskrig..

14. M

Mr_Smurf

Medlem

Skickade email, så jag har inte fått svar än.

15. Hemmakatten
    Medlem · 11 629 inlägg

Skulle faktiskt inte lägga ut en krona mer på diskbänken. Skulle försöka låna pengar tillfälligt för att köpa en ny. Går inte det skulle jag vänta tills jag sparat ihop pengarna, även om tidsplanen inte hålls. Skulle för all framtid reta mig på diskbänken varenda gång jag såg den.
    Berätta gärna hur det blir till slut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.