Hantverkaren har inte följt ritningen

11k läst  70 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Vi är väldigt nöjda med resten av renoveringen och vi har anlitat företaget tidigare och varit nöjda då också. Tråkigt med den förväntan vi haft och sedan se att det färdiga resultatet inte blir som man tänkt. Besvikelsen är stor då företaget kan göra ett så stort fel att det blir för kostsamt att rätta till.

• Laddar…
  2. P
    Medlem Nivå 2
    Du bör kunna argumentera mot företaget att du tänker bo i huset länge och när du blir gammal och behöver rullstol eller annat hjälpmedel så måste badrummet fungera. Du kan ju även i ung ålder drabbas av en stroke och behöva mycket utrymme för dig och din assistent i duschen.

3. Mjölsered
    Byggveteran · Nivå 6
    Jo det förstår vi men....det är nog bättre att gå vidare....tro inte man kommer längre. Flytta det 100mm åt höger och be om ersättning.

4. A
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla svar.

5. N
    Medlem · Nivå 7
    Om du redan har ”gett upp” fyller ju tråden inget syfte? Jag hade personligen inte accepterat det och hade reklamerat hela arbetet tills det att högsta rimliga instans säger till mig att KkL-paragrafen om ”för dyrt för att åtgärda” minsann gällde. Innan dess hade jag reklamerat och hållt inne betalning tills de kom med ett acceptabelt lösningsförslag. Om det sen är göra om hela badrummet, undersöka om man kan åtgärdat lokalt med tätskiktsreparation eller prisavdrag på 50000 ja det får man ta ställning till.

• Laddar…
  6. VidarH
    Medlem Nivå 6
    Jag har svårt att se att en öppning på 40 cm in är en "smärre avvikelse".
    Det är många av oss som inte ens kommer in i den duschen...
    Men om lite synliga rör eller en oanvändbar dusch är alternativen så får de väl gömma rören lite snyggt känner jag?

• Laddar…
  7. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Det där badrummet fungerar inte då, särskilt inte om man flyttar tvättstället. Helt omöjligt att ta sig in i duschen och ställa dit en duschstol med de dörrarna på det lilla utrymmet.

8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Lite negativa synpunkter:
    Jag tycker att ambitionsnivån för det där lilla toalett-, tvätt- och duschrummet har satts alldeles för högt.
    Litet tvättställ, toastol och dusch hade fått plats om man valt inredning anpassad efter det lilla utrymmet.
    Dvs inte en stor tvättkommod, utan ett litet handfat.
    Och inte stora glasdörrar, som går över hela utrymmet, utan ett duschdraperi, som inte tar någon plats alls.
    Så här alltså, som i vår lilltoa, som är mitt eget huvudsakliga toa- dusch- och tvättrum:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    P1020265.JPG

Och vid dusch:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    P1020266.JPG

Enkelt och funktionellt!
    Och billigt :)

Så mitt tråkiga tips är: Släng ut duschdörrarna och sätt in ett (eller två, även mot bastudörren) duschdraperier!
    Problem solved!

PS
    Bilden tagen sittande på toastolen.
    Rummet är 280 x 97 cm.

Redigerat 23 maj 13:40
  9. C
    Medlem Nivå 8
    • Laddar…
  10. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 11
    • Laddar…
  11. simpa96
    Medlem Nivå 1
    Riktigt korkad placering av allt. det kommer inte gå att öppna duschväggen så mycket mer även om ni flyttar 15 cm åt höger. Det pratas om värdeminskning, hela tanken med runda duschväggar i det lilla utrymmet ser helt förfärligt ut och kommer garanterat få framtida spekulanter att lyfta på ögonbrynen.

12. A
    Medlem · Nivå 9
    Det ser inte ut som om 15cm skulle göra så stor skillnad, duschväggarna får inte plats och man blir bara förbannad av den där duschen. Duschdraperi är nog ända lösningen

• Laddar…
  13. R
    Medlem · Nivå 16
    Byt till vikbara väggar. Som några redan skrivit är utrymmet för litet för rundade.

14. K
    Medlem Nivå 8
    Nu var det ju inte folks personliga åsikter ang planlösning eller huruvida runda duschväggar är lämpliga som efterfrågades, utan hur man ställer sig till och hanterar att hantverkarna inte följt ritningarna.

Eller menar ni att det är acceptabelt för hantverkarna att frångå ritningar om de anser att planlösningen är dålig eller att någon deltalj i inredningen är olämplig?

15. simpa96
    Medlem Nivå 1
    Snickarn har väl missat antagligen, tyvärr kan det bli fel! iom duschväggarna och det lilla utrymmet blir det dubbelt så jobbigt nu. föreslår en fast duschvägg i glas som görs i ett okej mått, så får dom en 'duscharna där inne.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: