Hantverkaren har inte följt ritningen

11k läst  70 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Vi håller precis på att avsluta en större renovering av badrum, hall, tvättstuga och bastu. När duschväggarna monterades i badrummet blev det problem att komma in i duschen då ena duschväggen slår i handfatet när man öppnar den. Handfatet visade sig vara placerat 15 cm för nära duschväggen och inte enligt ritningen. Företaget hävdar att de visserligen gjort fel men att kostnaden blir för stor att åtgärda detta. De tycker att det inte är några konstigheter att man måste göra på ett visst sätt för att komma in i duschen. Vi menar att detta är inte det vi avtalat om. Vad har vi för rättigheter gentemot företaget.

2. Filip94
    Husägare Nivå 4
    Det företaget syftar på är paragraf 20 komsumentttjänstlagen

20 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet, om det inte medför olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten.”

Att kostnaderna skulle bli oskäligt stors förhållandevis till felets betydelse för konsumenten är det din näringsidkare försöker påtala,

Det bruss ju dock på vilken åtgärd du kräver. Att enbart flytta kommoden och t.ex täta hålet i tätskiktet med silikon och byta kakelplattan till en ny kakel platta är knappast en oskälig kostnad.

Om du däremot kräver att kommoden ska flyttas och hela tätskikt, kakel medmera ska göras om pågrundav de hål som efterlämnas från det felaktiga montaget, isåfall håller jag med entreprenören att kostnaden är oskälig förhållandevis till felets betydelse. Du kommer trots allt in i duschen.

Du kan alltid låta ARN pröva ärendet helt gratis eller samtala med konsumentrådgivare i din kommun alternativt HALLÅKONSUMENT på internet och telefon.

3. A
    Medlem Nivå 1
    Jag förstår att kostnaden blir stor för att åtgärda problemet helt. Det är dock företaget som gjort fel och inte följt avtalet. De erbjuder sig att flyta kommoden en liten bit ca 10 cm vilket är bättre än inget men det löser inte hela problemet och blir ändå inte så som vi har tänkt oss och som vi har lagt mycket pengar på. Har vi rätt till prisavdrag och i så fall hur mycket?

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Men, flytten 10 cm. Hjälper det så att duschväggen går att öppna fullt?

Jag kan nog tycka att ett fel som gör att duschen inte går att öppna fullt (och det skulle gått om det vore rätt utfört) är ett rätt stort fel.

Jag hoppas att ni inte har slutbetalat? Ta in en offert på hur mycket det skulle kosta om en annan firma skall åtgärda fullt ut, håll inne det beloppet. Det blir då upp till byggaren att kräva in beloppet. Skickar de det till inkasso, bestrid, skickar de det rill kronofogden, bestrid. Då måst det stämma er i tingsrätten.

OM de mot förmodan går till tingsrätten, så kan du då låta en sakkunnig titta på om du har rätt. I det läget är det inte försent att backa, om en jurist säger att du kommer att förlora.

5. A
    Medlem Nivå 1
    10 cm hjälper inte att öppna duschväggen lika mycket som 15 cm hade gjort. Men öppningen blir i alla fall större så att det underlättar lite att komma in i duschen. Badrummet är ganska smalt så det är viktiga centimetrar. För oss är det ingen liten sak då vi byggde om, flyttade en vägg och gjorde om en liten toalett till ett badrum just för att kunna ha en dusch där.

6. tio_Pepe
    Medlem Nivå 8
    Tänk på att ni ska leva med det här i åratal. Då kan några centimeter fel bli ett gigantiskt problem.

• Laddar…
  7. H
    Medlem Nivå 6
    Eller så glömner man med tiden och går vidare. Njut av allt ni har renoverat

8. S
    Medlem · Nivå 7
    Ja, det är en härlig filosofi. Får man en gigantisk vattenskada, är det bara att bygga in det och njuta av det nya fina ytskitet.

9. Mjölsered
    Byggveteran · Nivå 6
    Låter som det är extremt litet badrum. Hur många kvadratmeter är det på?

10. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
    Hur stor är öppningen mellan duschväggsdörrarna idag?

Hur stor öppning hade det blivit om det hade blivit rätt?

Hur stor öppning skulle det bli om kommoden flyttas 10cm?

Ritning över hur det var tänkt?
    Ritning över hur det blev?

På vilket sätt är det problem att komma in/ut ur duschen?

Var i tvättstället/kommoden tar duschväggen i?
    Var på duschväggen träffar handfatet?

11. H
    Moderator · Nivå 25
    Hur tänker du där? Varför skulle det bli en vattenskada av att det är svårt att komma in i duschen?

• Laddar…
  12. S
    Medlem · Nivå 7
    Jag gav bara ett dumt exempel på hans åsikt. Det jag menade var att man inte ska stirra sig blind på sin renovering och njuta av den om det finns bakomliggande problem som stör en.

• Laddar…
  13. tio_Pepe
    Medlem Nivå 8
    Min poäng är att en sån här "liten detalj" kan bli oerhört svår att glömma. Man påminns om den varje dag.

14. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
    15cm fel är vårdslöst. Och eftersom det hindrar att öppna dörren är det absolut inte acceptabelt. Håll inne en lämplig summa av slutbetalningen och ge dom en viss tid på att åtgärda felet. 2 mån är inte orimligt.

15. P
    Medlem · Nivå 6
    Vad är anledningen till att dom bara kan flytta handfatet 10cm och inte dom 15cm som det var tänkt från början?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: