952 läst · 5 svar
952 läst
5 svar
Hantverkaren har byggt fel - rätt och skyldighet att åtgärda
På konsumentens sida
· 3 251 inlägg
Det är inte kul att råka ut för en hantverkare som bygger fel och lämnar ditt hus utan att du är nöjd med arbetet. Här reder advokaten ut vad som gäller när det tråkiga har inträffat.
Du kan läsa artikeln här: Hantverkaren har byggt fel - rätt och skyldighet att åtgärda
Du kan läsa artikeln här: Hantverkaren har byggt fel - rätt och skyldighet att åtgärda
Kontakta kommunrådgivare eller konsumentverket för att få stöttning som privatperson!
Bra artikel. Men utmaningen är om hantverkaren helt bara ghostar kunden, då är det svårt att göra så mycket.
Vi har varit med om det, vi upptäckte ett allvarligt fel som kan riskera att leda till vattenskador. Men bortset från ett svar på ett sms, har vår fd hantverkare (som har renoverat för sammanlagt ett par miljoner på vårt hus) slutat svara. Ingen förklaring, ingenting.
Han betalar såklart inte några ersättningar, och verkar inte bry sig om dåligt rykte, hot om ARN etc.
Jag har tyvärr inte haft ork att gå hela vägen till ARN, och i ärlighetens namn, så är jag inte säker på att jag törs låta honom åtgärda felet. Det riskerar att bli ännu värre...
Vi har varit med om det, vi upptäckte ett allvarligt fel som kan riskera att leda till vattenskador. Men bortset från ett svar på ett sms, har vår fd hantverkare (som har renoverat för sammanlagt ett par miljoner på vårt hus) slutat svara. Ingen förklaring, ingenting.
Han betalar såklart inte några ersättningar, och verkar inte bry sig om dåligt rykte, hot om ARN etc.
Jag har tyvärr inte haft ork att gå hela vägen till ARN, och i ärlighetens namn, så är jag inte säker på att jag törs låta honom åtgärda felet. Det riskerar att bli ännu värre...
Om du inte sätter ner foten så kommer hantverkaren fortsätta att hantera kunder på det sättet.Bruntse skrev:
Bra artikel. Men utmaningen är om hantverkaren helt bara ghostar kunden, då är det svårt att göra så mycket.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 802 inlägg
Och det ska ju sägas att om det hela inte löses i god anda mellan konsument och företag så är det just ghostning man kan förvänta sig. Det syns i trådarna här.Bruntse skrev:
Eftersom hantverkstjänster är sällanköpstjänster av rang så kan ju konsumenter inte heller bygga upp affärsrelationer och bedöma olika företags skicklighet över tid. Rekommendationer fungerar heller inte eftersom ens bekanta inte har kompetensen att bedöma utförandet. Och med underentreprenörer och tillfällig arbetskraft som kommer och går i företaget kan kvaliteten variera från jobb till jobb. Man sluter ju inte avtal med en privatperson utan med ett företag. Det är bara ett skal utan definierat innehåll.
Företagen agerar heller inte på en liten lokalmarknad för det lönar sig inte, de har affärsverksamhet över hela regioner med hundratusentals till miljonstals möjliga kunder, så rykte spelar ändå ingen större roll.
Svårlösligt det här. Att köpa tjänster av denna typ som konsument är verkligen riskfyll. Och det kanske måste vara det?
Skumläst info men ser ingenting om ROT-avdraget - är inte fakturan betald - delvis eller helt - kan inte hantverkaren skicka in begäran om avdrag, blir det för sent inskickat försvinner rätten hos skatteverket - hur ska man tänka här?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Badrum felbyggt vid nybyggnation FB vägrar ersättning
Försäkringar -
Byggt fel överbleck lösning?
Fasad -
Nybyggt hus, golvvärme trasig plus andra fel, hur mycket stålar hålla inne?
Juridik -
Nyinflyttade, felbyggt avlopp (dolt fel?)
Vatten & Avlopp -
Behöver råd: Felaktig installation av golvbrunnar i nybyggt hus
Badrum