50 127 läst · 85 svar
50k läst
85 svar
Hantverkare vill ha kvitto på material jag köpt
Sida 1 av 6
Hej! Jag har fått en, i mitt tycke, konstig fråga ifrån en hantverkare jag anlitat.
Hantverkaren har enbart bidragit med själva arbetet (fakturerat mig fastpris, ej material/verktyg/resa). Han ber mig nu (nästan ett halvår senare) att skicka honom bilder på mina kvitton för material då han påstår sig behöva det för ROT-avdraget. Finns det någon logik i det?
Till saken hör att det var ett arbete som tog två eller tre dagar och materialet handlar om spackel och spackelremsor. Det är mao inte några stora summor för varken arbete eller material och jag tvivlar på att jag kan gräva fram något kvitto. Och oavsett om jag nu kan hitta ett kvitto eller inte så är jag int alls sugen på att spendera tiden det tar för att leta...
Hantverkaren har enbart bidragit med själva arbetet (fakturerat mig fastpris, ej material/verktyg/resa). Han ber mig nu (nästan ett halvår senare) att skicka honom bilder på mina kvitton för material då han påstår sig behöva det för ROT-avdraget. Finns det någon logik i det?
Till saken hör att det var ett arbete som tog två eller tre dagar och materialet handlar om spackel och spackelremsor. Det är mao inte några stora summor för varken arbete eller material och jag tvivlar på att jag kan gräva fram något kvitto. Och oavsett om jag nu kan hitta ett kvitto eller inte så är jag int alls sugen på att spendera tiden det tar för att leta...
Moderator
· Stockholm
· 52 634 inlägg
Det är ju tänkbart att skattemyndigheten ifrågasätter om verkligen hela fakturan som du fått ROT för, var arbetskostnad. Det förekommer en del fusk, där man skriver allt som arbete på fakturan.
OM det är så, så finns ju risken att skatteverket underkänner ROT avdraget.
OM det är så, så finns ju risken att skatteverket underkänner ROT avdraget.
Låter rimligt. Men orimligt av hantverkaren att ett halvår efter utfört arbete be mig skicka ett kvitto på två hinkar spackel och en rulle spackelremsa. Suck.H hempularen skrev:
Du kan ju fråga om orsaken är det som hempularen skrev. Om det är så kan du ju be honom kolla med skattemyndigheten om det räcker med ett intyg från dig om att det är du som köpt allt material.D Daniel_123 skrev:
Jag tycker också det låter som skatteverket som stökar. Man kan tänka sig att fakturor med enbart arbetstid ser misstänksamt ut. Har du dessutom fått rot på hela fakturan så gör nog skattverket rätt i att djupdyka i din hantverkares ansökningar..
Om inte annat så kanske du har en dragning på ditt konto/kreditkort som kan styrka att du gjort ett inköp. Ofta kan butiken även hitta ditt inköp om du har kortet och datum så du kan få ett nytt.D Daniel_123 skrev:
Om det är för ROT avdraget och det inte kan styrkas så har du ju all orsak i världen att hitta kvittot, blir ju dyrt annars.
Tack för bra svar! jag har skickat honom en kopia på kort-dragningen av vad jag tror är inköpet.
Han kanske får kick back från Beijer om materialet är köpt där. Alternativt för att göra svarta pengar vita. Annars ser jag inget hållbart motiv.D Daniel_123 skrev:Hej! Jag har fått en, i mitt tycke, konstig fråga ifrån en hantverkare jag anlitat.
Hoppas att det går igenom hos skatteverket. Det är du som riskerar reducerat/uteblivet Rot-avdrag, inte hantverkaren. Hantverkaren kan alltid fakturera dig om Rot-avdrag uteblir.D Daniel_123 skrev:
Lycka till. H
Tiden man la på den här tråden kunde man letat istället. Varför ska man alltid trilskas eller förutsätta att de handlar om fusk från hantverkarens sida.
Är de inte lika bra att man gör jobben själv. Om de bara var spackel och några remsor. De klarar väl alla av 👍
Är de inte lika bra att man gör jobben själv. Om de bara var spackel och några remsor. De klarar väl alla av 👍
Det är det inte alls detH hempularen skrev:
Om hantverkaren bara ha stått för arbetet varför skulle då Skattemyndigheten fråga honom efter kvitton på material
Blir det några frågor från Skatteverket angående material så kommer de höra av sig till den som har ägt huset och efterfråga kvitton
Enda tänkbara är att hantverkaren kommer göra avdrag på moms för kvitton
Vilket han i alla fall inte har rätt att göra då han inte har köpt det själv
Det verkar inte vara någon seriös hantverkare
Du kan ju alltid slå en signal till Skatteverket och höra vad de säger
Jag sysslar själv med rot och Rut avdrag dagligen i byggsvängen
Tror inte att fakturor kan vara misstänksamma…M Mirkan skrev:
De kan möjligtvis misstänkas vara falska…
Njae, normalt är det utföraren av en tjänst, t ex snickaren, som ansöker om ROT för kundens räkning - och i de flesta fall får betalt för sin del direkt av kund, resterande från verket efter godkänd ansökan.J javlaandersson skrev:Det är det inte alls det
Om hantverkaren bara ha stått för arbetet varför skulle då Skattemyndigheten fråga honom efter kvitton på material
Blir det några frågor från Skatteverket angående material så kommer de höra av sig till den som har ägt huset och efterfråga kvitton
Enda tänkbara är att hantverkaren kommer göra avdrag på moms för kvitton
Vilket han i alla fall inte har rätt att göra då han inte har köpt det själv
Det verkar inte vara någon seriös hantverkare
Du kan ju alltid slå en signal till Skatteverket och höra vad de säger
Jag sysslar själv med rot och Rut avdrag dagligen i byggsvängen
Kan nästan garantera att det har med ev revision från Skatteverket att göra. Och som någon tidigare nämnde är det klokt att plocka fram underlaget, i annat fall löper slutkunden risk att bli nekad avdraget och därmed inte få del av skattebillig”are” arbetskraft.
Avdrag för moms ett halvår senare? Låter orimligt i mina öron.
Det är för rotavdraget ska bli giltigt, är hantverkare själv och fått skickat in kunds kvitton flera gånger.
Så fort man bara har arbetstimmar på en faktura blir Skatteverket misstänksamma nuförtiden.
Så fort man bara har arbetstimmar på en faktura blir Skatteverket misstänksamma nuförtiden.
Nix, han skall bara fakturera för sitt arbete, dina kvitton skall han skita i.ROT är bara för arbetetD Daniel_123 skrev:Hej! Jag har fått en, i mitt tycke, konstig fråga ifrån en hantverkare jag anlitat.