101 155 läst · 453 svar
101k läst
453 svar
Hantverkare vill ha betalt för att han kom ut och tittade (inte ens en offert eller förslag))
Det blir nog svårt att få några jobb om man börjar ta betalt för att lämna en offert.J j-o75 skrev:Kan hela den här diskussionen handla om att många hantverkare är egenföretagare och inte riktigt skiljer på firmans pengar och sina egna pengar?
Formuleringen "jobba gratis" har ju varit uppe och jag är helt övertygad om att ingen i denna tråden förväntar sig att någon skall göra just det. Alla skall ju självklart ha lön på sin arbetstid. Däremot är det ju inte säkert att ett företag kan fakturera 100% av alla anställdas arbetstid, men det är ju en helt annan sak!
Man måste ju åka ut o titta på jobbet innan man kan räkna på det.
Tja, det finns ju faktiskt hela skalan.
Ibland lämnar jag en ungefärlig prisuppgift direkt över telefon efter fått förklarat vad som ska göras.
Ibland har jag vägrat att lämna prisuppgift, för att arbetet har alldeles för många okända faktorer så det är inte rimligt att försöka räkna på det.
.
Jag har också någon gång nämnt att det egentligen behövs en projektering först, som jag kan göra men den kommer kosta.
Generellt sett lämnar jag sällan fast pris, med det händer. Vare sig offert eller att komma och kika på objektet har jag än så länge tagit betalt för. Jag vet att jag kan, ifall jag är tydlig med det före.
Det har dock ännu inte varit aktuellt, men säg att det är något som inbegriper lång bilresa t.ex. så kanske jag skulle känna mig tvungen att deklarera i förväg att det kommer kosta något.
Det jag egentligen ville säga är att det inte finns ett enda rätt sätt.
Ibland lämnar jag en ungefärlig prisuppgift direkt över telefon efter fått förklarat vad som ska göras.
Ibland har jag vägrat att lämna prisuppgift, för att arbetet har alldeles för många okända faktorer så det är inte rimligt att försöka räkna på det.
.
Jag har också någon gång nämnt att det egentligen behövs en projektering först, som jag kan göra men den kommer kosta.
Generellt sett lämnar jag sällan fast pris, med det händer. Vare sig offert eller att komma och kika på objektet har jag än så länge tagit betalt för. Jag vet att jag kan, ifall jag är tydlig med det före.
Det har dock ännu inte varit aktuellt, men säg att det är något som inbegriper lång bilresa t.ex. så kanske jag skulle känna mig tvungen att deklarera i förväg att det kommer kosta något.
Det jag egentligen ville säga är att det inte finns ett enda rätt sätt.
Liknande trådar
-
Vill hantverkare inte ha kvinnor som kunder?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hantverkare vill häva avtal
Juridik -
Hantverkare olika brister i villa södra Stockholm
Hantverkare -
Hantverkare vill inte färdigställa bygget men fortsätter skicka fakturor för byggmaterialet.
Juridik -
Bygga hus - Hantverkare vill ha kontant betalt
Lösvirke & Timmerhus