Byggahus.se

Hantverkare vill ha betalt för att han kom ut och tittade (inte ens en offert eller förslag))

1. K
    Medlem · Haparanda · 697 inlägg

kisumisu

Medlem
    Japp det blir standard. Även mataffären kommer ju ta inträde, prisjämförelsesidor och företagens webbsidor kommer kräva ett abbonemang (y)

Jäklar nu ska jag byta bransch, pengar bara flödar in på folk som vill jämföra mina ockerpriser :crysmile:

2. L
    Medlem · Dalarna · 67 inlägg

Lassiter

Medlem
    Det finns företag i branschen som tar avgift för ROT hantering, fakturaavgift, minimidebiterar minst 1.5 timme
    Och har högre timpenning om kunden köper själva materialet. :cool:
    Var nöjd om din röris inte tar såna pristillägg. ;)

3. buspojken
    Byggveteran · Gävle · 1 846 inlägg

buspojken

Byggveteran
    2 veckor är iaf i min arbetsbok 10 arbetsdagar. Kanske inte för den utländska arbetskraften du gillar som jobbar lör sön med slavlön. 3 dagar springer fort iväg om något jävlas. Så ett fast pris är just ett fast pris. Det finns ingen inom bygg som kan räkna ner arbetstiden till exakt timme.
    Och kunden har alltid möjligheten att tacka nej till offert.

4. G
    Medlem · 1 542 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Grizzly bygg kanske

• Laddar…
  5. G
    Medlem · 1 542 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Just hantering av ROT är en merkostnad som man bjuder snåla kunder på.

6. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 29 032 inlägg
    Jösses vad trångsynt. Hur skulle privatmarknaden för hantverkare se ut utan ROT?

7. Forlowt
    Medlem · 1 009 inlägg

Forlowt

Medlem

Nu var det ett exempel någon annan skrev jag svarade på men det missade du helt uppenbarligen...gillar jag utländsk arbetskraft ? Jag skiter i vart dom kommer ifrån så länge som är kompetent och ärliga eller du är av annan åsikt ?

Klart som fan man kan tacka nej, det har aldrig varit diskussion om det.

Du får hålla vilka priser du vill, men du bör upplysa stackars Agda om att små jobb är väldigt lite tid praktiskt och mycket administration och därför kan det bli dyrare än vad det ser ut. Dom flesta accepterar ifall man är transparant. Allt annat är att små luras.

Har man startvgift kan man vara tydlig med det. Modellen i sig är nog oväsentlig för många. Men småjobb är svårt vet jag.

8. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    Precis som den gjorde innan rot. Svartjobben skulle öka drastiskt. Svartjobben ökade redan när rot sänktes till 30%. Har ingen källa på det och orkar inte leta så jag påstår helt enkelt att det blev så.

• Laddar…
  9. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    ”bör upplysa stackars Agda om att små jobb är väldigt lite tid praktiskt och mycket administration och därför kan det bli dyrare än vad det ser ut. Dom flesta accepterar ifall man är transparant. Allt annat är att små luras.”

Varför anser du att det är att småluras om man fakturerar tiden som läggs ner på en kund? Om man inte fattar att en hantverkare inte bara fakturerar tiden då det utförs arbete innanför kundens tröskel så kommer man få lära sig den hårda vägen när fakturan kommer.

Jag är förbannat trött på oseriösa hantverkare. Men jag är också förbannat trött på snyfthistorier man läser i denna tråd. ” Hantverkaren var här och jobbade i 27 min. Nu fick jag en faktura på 2 Tim. Måste jag betala?”

Sen haglar svaren om bestridande och allt vad det kan vara.

Sluta att beställa ut hantverkare utan att skriva avtal. Läs på lite och prata med vänner och bekanta. Anta inte att saker är på just det sätt som du förväntar dig. Ställ frågor om du är osäker.

Hantverkaren kommer högst troligt inte hålla en skola men dig bara för att du beställer ett arbete. Däremot kommer han ta betalt för tiden som läggs ner på just ditt jobb. Han kommer högst troligt ta betalt för sin Servicebil. Han kommer högst troligt ha ett påslag på sitt material. Vid det här laget vet dom flesta i tråden att många använder den berömda grossistprislistan.
    Så vill man inte råka ut för den bör man avtala även om materialpriser.

• Laddar…
  10. Forlowt
    Medlem · 1 009 inlägg

Forlowt

Medlem

Finns avtal på plats är saken biff är ju just min ståndpunkt så vi är egentligen överens.

Uppenbarligen kan du förutse problemen innan så jag tror faktiskt du hade gjort dig bra hos privatpersoner.

Du får :poop::poop::poop::poop: av 5 mig ;)

• Laddar…
  11. N
    Medlem · Stockholms · 277 inlägg

Nisken

Medlem
    Så har jag gjort som konsult de senaste 20 åren. Inte höjt timdebiteringen ett enda år. Men ändå tjänat mer år efter år. Genom fler debiterbara timmar och mindre "tomgång". Men aldrig debiterat för säljsamtal ändå.

När jag köper hantverkstjänster där jobbet beräknas bli lite större, väljer jag oftast löpande räkning, med tydligt avtal om redovisning av kostnader, som material och att i första hand använda det material som redan finns hemma och i andra hand få lägga på x% på redovisad inköpskostnad från t.ex. Beijer eller Ahlsell för att täcka den administrativa hanteringen med beställning, betalning m.m.

Fast löpande räkning innebär ju att man måste vara "byggledare" själv och kolla att de jobbar istf petar i mobilen....

Ömsesidig respekt är vad man får bygga upp. Att jag som kund accepterar att det blir fel ibland och att hantverkarna inte ser mig som en kund man kan blåsa. Bjud på fika, acceptera att de kanske inte alltid är ombytta och klara att börja jobba 07.00, pga trafik, strul med barnen och sånt. Ge dem en bonus när de gjort ett riktigt bra jobb och sånt. Samarbete istf motarbete liksom.

12. O
    Medlem · 35 inlägg

Ohver

Medlem
    Jag råkade ut för en annan sak. Jag behövde en offert för en skadereglering så jag bad ett företag att titta på det. När dom inte skulle då jobbet så ville han ha 15 000 kr bara för offerten.

13. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    Det var billigt. Vi brukar ta minst 29 000 kr för offerten. Ibland undrar kunderna hur offerten kan vara dyrare än det offererade priset.

14. C
    Medlem · 10 667 inlägg
    Funkar tills man kommer upp i 24 (ärliga) timmar per dygn :rofl:

Annars är ju detta fenomen precis samma som inom offentlig upphandling.
    Det gäller att ge skenet av att man har bästa priset, sen tar man igen det på marginalen genom att debitera kostnader som beställaren inte hade förutsett.

15. N
    Medlem · Stockholms · 277 inlägg

Nisken

Medlem
    NÄR ska inköpare lära sig att vara KLARA på villkoren? HUR svårt kan det vara att vid inbjudan till en offertrunda tala om villkoren? Är man klar med att det inte går att fakturera för offerten eller besök runt detta, så lär ju en del leverantörer inte ställa upp, år andra sidan slipper man överraskningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.