Byggahus.se

Hantverkare vill ha betalt för att han kom ut och tittade (inte ens en offert eller förslag))

1. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    Det är väl ganska så uppenbart att många i detta forum inte gillar just en marknadsekonomi. Många sitter och väntar på kraschen så att hantverkaren bönar och ber om att byta just deras blandare. Tar bytet 15 min så ska man betala för 15 min.

• Laddar…
  2. I
    Medlem · uppsala · 484 inlägg

ItWasntMe

Medlem
    Tycker det trådskaparen utelämnar relevant info. Det är juh inte så att en hantverkare bara sätter sig på måfå och sen åker runt och landade hos trådskaparen. Något har juh sagts för att snickaren åker ut och kollar på situationen. Om Ts har frågat, kan du komma och kolla om jag kan lösa det på detta sätt ? - ja självklart så debiteras den tiden. Man åker inte ut och ger råd gratis. Men har TS istället sagt, kan du komma och kolla på en lösning och ge en offert. Ja då skall det inte debiteras. Men som det är nu så har inte Ts svarat ett dugg på vad som sagts innan killen kom ut.

3. L
    Medlem · Dalarna · 67 inlägg

Lassiter

Medlem
    Precis så.

4. Forlowt
    Medlem · 975 inlägg

Forlowt

Medlem

Jo det kan vara en guldgruva. Att vissa väljer bort privatperson är förståeligt då det uppenbarligen kräver en viss typ av kompetens och tålamod. Men jag vet företagare som faktiskt trivs med att jobba med privat personer än just företag. Så det går inte vara ena hållet som vissa verkar tro.

För den delen finns det massvis med företag som aldrig handlar med privat personer men tror du inte likförbannat slutkund är privatperson !?

5. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    Tro mig. Jag kan finna en viss hatkärlek till just privatpersoner. Som jag berättat tidigare så arbetar vi en hel del med försäkringsskador som tyärrr måste jag säga även innebär arbete med privatpersoner. Utöver dessa privatpersoner så har vi vissa som envisas med att återkomma trots att vi egentligen inte vill. Lyxproblem?

Efter många år i denna bransch har jag stor respekt för folk som drabbas av en vattenskada i tex ett badrum. Men om folk skulle förstå vilket otrolig jobb det innebär att förklara för folk, som inte har förberett en
    renovering vad det egentligen innebär att förklara allt tror jag många skulle få en annan syn. Glöm att ert försäkringsbolag är er vän. Dom är bara en påse pengar.

6. G
    Medlem · 1 455 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Timmen är inte gratis hur du än vrider och vänder på det.

När företaget räknar ut timpenning till kund tar de givetvis höjd för olönsamma titta på jobb timmar och du får betala skjortan för det i timmen istället men som du aldrig märker.

Genom att företaget istället tar två timmar för en offert kan de istället hålla nere timpenningen och du som kund tjänar på det i slutändan

7. Forlowt
    Medlem · 975 inlägg

Forlowt

Medlem

Men det är lite en annan historia, försäkringsskador blir ju ett helt lager till av folk som inte vill betala :crysmile:

Alla är privatpersoner någon gång, samtidigt som man pekar finger och kallar dom idioter i andra sammanhang. Finner det hela lustigt.

8. Forlowt
    Medlem · 975 inlägg

Forlowt

Medlem

Jag förstår och håller med till stor del. Problemet jag ser är att man förutsätter att hantverkaren är en slags gud och man ska tacka denne för att den existerar och kommer och tittar men det är ju som jag tidigare påpekat ett ömsesidigt intresse, det bör vara iaf.
    Lite som en butik har fina exponeringar som jag tidigare skrivit. Man bjuder för att visa sig.

Men ärligt .. får man bara en promille av jobben man tittar på kanske man bör se över vad man erbjuder.

Ni som jobbar med eget företag, hur lång tid tar det genlmsnitt att plocka fram pris ?

Räknar man att kundbesöket ska generera vinst också ?

Vart går gränsen för vad man får fråga en hantverkare och när han ska börja ta betalt tycker ni ?

Får överhuvudtaget fråga efter ett mellan tummen och pekfingret pris indikation innan en faktura ska dimpa ner ?

Vad är rimligt enligt er ? Genuin fråga till alla här

• Laddar…
  9. L
    Medlem · Dalarna · 67 inlägg

Lassiter

Medlem
    Du ska inte fråga bara öppna plånboken :cool: (Skoj)

Som en polare sa när han väntade på sina hantverkare. "Man blir så arg när dom aldrig kommer och när dom sen kommer vågar man inte vara arg eftersom man är rädd att dom försvinner så det är bara att le och bjuda på kaffe att dom är nöjda"

Att plocka fram ett pris varierar men 1-3 timmar, kommer massa e-post växling där kunder försöker hitta fram en lösning dom känner sig bekväma så tid tar det även på kvällarna man svarar på e-post. Sånt kan man inte debitera.
    Ibland höftar man ett pris bara om det är något smått och hyfsad enkelt att kolla men om man är på plats debiterar man såklart detta också.

Man väljer jobb/kunder man gillar och tjänar bra om det bara går. Nu under coronan har man haft möjlighet att autoblockera kunder som vill offert på småjobb eftersom det finns folk som är nöjda bara man kommer.

10. P
    Medlem · Ingarö · 18 inlägg

PelleWidell

Medlem
    Efter alla dessa sidor undrar jag mest varför hantverkare inte lägger på för själva faktureringen, hur mycket tid läggs inte ned på ROT-ansökan, skriva själva fakturan, posta den, bevaka betalning och bokföra inbetalningen och till sist momsredovisa till skatteverket.
    Tur att ingen hantverkare jobbar gratis sa dom själva? ;)

• Laddar…
  11. N
    Medlem · Stockholms · 272 inlägg

Nisken

Medlem
    Inte miljön i Sverige i alla fall här tillverkas inga Ullaredsvaror längre pga att miljömupparna drivit produktionen till Kina med alla sina regler och meningslösa skatter, som koldioxid och plastpåseskatten,

12. N

Nisken

Medlem
    En konsult som tar betalt för att träffa en kund, för att försöka sälja sina tjänster i ett framtida uppdrag, blir inte långvarig.

13. N

Nisken

Medlem
    Efter att ha läst dina inlägg undrar jag vad din firma heter?

• Laddar…
  14. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    Tänk vilken önskedröm om en hantverkare kunde ta betalt för all tid som faktiskt går åt runt en normalkund. Då skulle man kunna sänka timdebiteringen. Tyvärr tror jag inte många skulle uppskatta upplägget.
    Det är nästan tvärtom. Många skulle nog hellre se att Servicebil och påslag material bakades in i Tim debiteringen. Just dessa poster väcker ofta mycket känslor på detta forum.

En granne som faktiskt jobbade som konsult sa en gång. ”Ett arbete innebär 80% förberedelse och efterarbete. Den faktiska arbetsinsatsen där man arbetar med kärnan i ett projektet utgör ca 20%”.

Jag var inte riktigt överens med honom då. Idag är jag av en annan åsikt. Siffran varierar självfallet en aning utifrån vad som ska göras.

Tänk bara själva om ni ska bygga en kökspall. Det ska funderas. Ritas. Kanske fråga grannen vad hem tycker. Göras inköp. Plockas fram verktyg. Nu är vi framme vid själva arbetet och nu är pallen klar. Dags att plocka undan verktyg och sist men inte minst städas.

Klippa gräsmattan: Plocka undan lösa saker som kanske ungarna slängt runt. Kratta bort lite grenar och kottar. Fylla på bensin. Starta klipparn. Klippa. Göra rent klipparen. Inhandla bensin.

Byta en tröskel till en innerdörr hos Agda:
    Ta emot beställningen. Lägga upp kunden i systemet. Göra en arbetsorder. Planera in arbetet. Boka tid med kunden. Åka till kunden. In och titta på tröskeln. Hämta verktyg och lite täckpapp i bilen. In och demontera den gamla tröskeln. Åka till brädgården och köpa en ny. (Fanns färdig denna gång). Tillbaks till kunden och montera. Avetablera och tacka för kaffet.
    Åka tillbaks till kontoret. Göra och skicka fakturan. Boka av betalningen. Ansöka om rotavdrag. Boka av betalningen. Avsluta projektet.

Faktiskt fysisk arbetstid innanför kundens dörrtröskel? Ska vi dra till med 30 min?
    Hur mycket tid är rimligt att fakturera för denna tröskel? Vi drar till med 2 Tim. 1 100 kr inkl moms arbetstid.

”VA. 2 Timmar för att byta en standardtröskel. Hantverkaren var här Max 30 min. Jag har blivit lurad och bedragen.”

Men vi är en firma med en ny affärsmodell. Kunden ska bara behöva betala för den faktiska tid vi arbetar hos kunden. Timdebitering varierar därför mellan olika projekt så det ska bli rättvist.
    Hos Agda så fakturerar vi därför:
    0,5 Tim x 2 200 kr/ Tim = 1 100 kr inkl moms.

Fast nu är det många här som tycker att hantverkaren inte ska få ta betalt för arbetstiden när man åker till kund, genomför inköp, åker från kund. Inte ens tiden det tar att plocka fram verktyg. Arbetstiden börjar och slutar vid kundens tröskel. Ska det långskitas så stoppas tidtagningen.

Eftersom vi nu tagit till oss av detta så testar vi åter en ny affärsmodell. Så fakturan lyder: 0,5 x 550 kr/Tim = 225 kr. - 30% Rotavdrag förstås.
    Att betala: 158 Pix.

Nu börjar äntligen priset bli lite mer rimligt...;)

• Laddar…
  15. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    @Grizzlybjörnen123 har ingen firma. Det är en koncern. Det ser du väl på namnet?
    GB 1
    GB 2
    GB 3
    GB Moder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.