Byggahus.se

Hantverkare vill ha betalt för att han kom ut och tittade (inte ens en offert eller förslag))

1. G
    Medlem · 1 230 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Då fixar ju sådana farbröder som @jbr det själva oavsett det är tillåtet eller ej:p

2. T
    Medlem · 2 125 inlägg
    Det gör jag. Det blir minst lika bra och precis som jag vill ha det. Dessutom får jag köpa fler roliga verktyg, men det blir oftast billigare i slutänden ändå, även om det tar längre tid för att jag behöver läsa på och kanske prova mig fram och rätta till eventuella fel. Men jag har full förståelse för att många inte vill göra det, och då är det väl ganska hederligt att tala om för dem att man tänker ta betalt för en offert?

3. jbr
    Besserwisser · 905 inlägg

jbr

Besserwisser
    Självklart gör jag det.
    Jag trodde dock att ditt råd var allmänt riktat och inte enbart till oss kunniga som huserar i forumdelen "El".

(Fast det är klart...om man anser att kriminella MC-gäng är tänkbara affärspartners så är det väl inga konstigheter att uppmana folk till att hempula med el. :cool:)

• Laddar…
  4. Krille-72
    Medlem · 3 489 inlägg
    Vad var poängen med ditt eget inlägg? Inlägget var ju inte ens skrivet till dig. Men jag får anta att din poäng bara var att klaga lite. Det är jag gammal nog att klara av vetu.

5. P
    Medlem · Ingarö · 18 inlägg

PelleWidell

Medlem
    Jag får ju betala 2 000 för att få offerten, det blir ju då totalt 55 000.Jag valde bort företag B direkt, dom fick inte komma och ge mig en offert om dom begärde 2 000 för det. Eftersom jag valde bort företag B direkt så kontaktade jag företag C för att få en offert till, då jag alltid vill kunna jämföra priser innan jag tar beslut. Personligen är det inte självklart att jag väljer den billigaste offerten, ofta får man vad man betalar för. Jag väljer oftast utifrån det intrycket jag fått från de olika leverantörerna, men nu är vi off-topic.

6. G
    Medlem · 1 230 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Kunnig vet jag inte men, men...

7. jbr
    Besserwisser · 905 inlägg

jbr

Besserwisser
    Klart att du inte vet, hur skulle du kunna göra det...?
    Jag vet däremot och det är ju huvudsaken.
    (för övrigt är det ju rätt enkelt hantverk vi pratar om)

8. Forlowt
    Medlem · 776 inlägg

Forlowt

Medlem
    Du svara på hans kritik genom att kritisera andra, om du nu ska företräda hantverkare gör du en dåligt jobb är min poäng.

Du svarar alltid Näääääästan på den som skrivs för att sen avvika och skifta fokus.

9. G
    Medlem · 1 230 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    För den utbildade ja, för dig njaaa.
    Agent EL - Med rätt att koppla:cool:

10. Krille-72
    Medlem · 3 489 inlägg
    Då får du nog läsa mina inlägg i andra trådar eller i denna tråd. Jag företräder inga hantverkare. Tvärtom har jag ägnat väldig mycket tid åt att försöka få konsumenter att förstå och förhoppningvis inte hamna i vissa situationer. Vissa lyssnar andra inte. Alla gör precis som dom vill. Jag bryr mig om dom som vill ha hjälp. Er andra skiter jag fullständigt i. Vissa gillar smisk. Om och om igen dessutom. Då kan inte jag ens försöka hjälpa att förstå.

Det är bara kolla Ts i denna tråd vilka otroligt kreativa råd Ts fortfarande får idag. Trots att Ts troligen har förstått att det är bäst att betala fakturan och försöka stänga denna tråd.

Mitt första inlägg i denna tråd var:
    #12 ”Du ska betala det som är skäligt för utförd tjänst enligt Ktjl. Att titta på ett arbete som resulterar i att ett en entreprenör lämnar en offert är enligt praxis inte skäl nog för en.fakturera. Om inte avtalet visar något annat”.

Men jag var juridiskt inkompetent eller vad det stod enligt vissa. Du var t.o.m och tryckte på gillaknappen på vissa idiotinlägg.

Mitt andra inlägg var #53. Där förklarar jag hur jag tolkar situationen utifrån den information vi har från Ts.

#12 och #53 är fortfarande det som gäller utifrån den information vi har från Ts.

Om Ts skulle kunna bestrida delar av fakturan där det tydligen stod Rådgivning vet jag inte. Någon dagbok har aldrig presenterats. Men att hon ska betala råder det ingen som helst tvekan om utifrån Ts uppgifter. Sen om man vill fatta eller inte vill fatta det är upp till var och en att avgöra.

11. L
    Medlem · 3 inlägg

Lars-Axel

Medlem
    Hej! Man kan tycka att det verkar lite småsint att entreprenören inte kan bjuda på detta. Å andra sidan ”bränner” han ju tid på ett platsbesök, dvs du utnyttjar honom som ”konsult”. Gratis? Det ligger lite i sakens natur att man betalar för en tjänst. Tycker att du som beställare av tjänsten skulle förvissat dig om de ekonomiska förutsättningarna innan platsbesöket. Personligen talar jag alltid om att jag inte tar betalt för platsbesök innan utförandet. Taxametern startar efter det att vi är överens om att jag ska utföra jobbet. Mvh / Håkan Ring, arkitekt SAR/MSA

12. G
    Medlem · 1 230 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Problemet med detta forum är att en novis som egentligen borde hänvisas till en hantverkare får så mycket olika råd i femtioelva kommentarer så hen känner sig mer korkad efter frågan blev ställd här än innan när alla "experter" och låtsas kunniga sagt sitt.

13. Forlowt
    Medlem · 776 inlägg

Forlowt

Medlem

Tack för du hjälper oss alla förstå hur du gör dina antagande och hur vi ska tänka, tack.

14. orustinnan
    Medlem · Västra G · 52 inlägg

orustinnan

Medlem
    Det är väl självklart att du inte ska betala!!!!
    Du måste ju för sjutton stå på dig och bestrida. Vi - dvs vi kunder - måste ta fighten mot alla dessa hantverkare som verkar tro att marken de går på förvandlas till guld. Fattar ni inte det att det är vi husägare som är problemet - vi har varit mesiga och tagit en massa skit från hantverkare som hasar in med en hammare i bakfickan och vill ha betalt för varje rörelse. Och för bilen. Och för skruven. Och för telefonen. Och för den tiden han åt lunch på. Och för att han kanske kommer nästa gång.
    Jag är så fed up med alla dessa medelålders hantverkar-män som tycker att vi ska betala dem fantasilöner och blir kränkta, arga för minsta lilla kritik.
    Det är ju fastighetsmarknad som gjort att folk skiter i om det kostar si eller så, för man får igen det tack vare värdeökningen. Det har drivit upp lönerna och attityden i branschen.
    Hoppas att vi får en massiv arbetsinvandring från hantverkare som är normalt funtade och ser det som ett vanligt jobb = ta betalt för den tid man gör ett jobb.

15. G
    Medlem · 1 230 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Håller faktiskt med dig i din argumentation för arbetskraftsinvandrare som är beredda att jobba åt dig för en snålpeng.

Det du inte tänker på är att arbetskraftsinvandring på sikt kommer att sänka allas löner även din och det medför på sikt att du åter är tillbaka på ruta 1.

Hur klever är det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.