12 631 läst · 29 svar
13k läst
29 svar
Hantverkare valt fel material - vad göra?
Sida 1 av 2
Hej, hantverkare har valt xps- skivor som isolering runt ett växthus. Det är bara att när jag kontaktar företaget för XPS skivor så rekommenderas inte deras skivor vid odling av livsmedel. Jag har småbarn och odlar direkt på marken - så jag kommer ju i kontakt med skivorna. Och dessutom läser jag att de ska inte användas i närheten av myror- då myror trivs i materialet.
"XPS är material som myror bygger bo i. Följden blir att isolerförmågan reduceras och även att konstruktioner kan kollapsa." och det är redan bara efter några dagar myror i grunden vid växthuset. Och jag vill inte ha myrinvasion i växthuset.
Men mest orolig är jag ju för att de inte är lämpade vid odling av livsmedel.
Hur ska jag gå till väga? Måste jag stå för ev extra kostnader för att få bort skivorna?
"XPS är material som myror bygger bo i. Följden blir att isolerförmågan reduceras och även att konstruktioner kan kollapsa." och det är redan bara efter några dagar myror i grunden vid växthuset. Och jag vill inte ha myrinvasion i växthuset.
Hur ska jag gå till väga? Måste jag stå för ev extra kostnader för att få bort skivorna?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 54 398 inlägg
Låter lite konstigt eftersom man använder XPS till livsmedelförpackningar. Möjligt att just de skivorna som använts hos dig har någon tillsats, ex. flammskyddsmedel.
När det gäller myror vet jag inte. Men det används ju som grundläggning för väldigt många hus. Om det vore ett problem ur myrsynpunkt borde man hört talas om det.
När det gäller myror vet jag inte. Men det används ju som grundläggning för väldigt många hus. Om det vore ett problem ur myrsynpunkt borde man hört talas om det.
Det är olika skivor till olika användningsområden.H hempularen skrev:Låter lite konstigt eftersom man använder XPS till livsmedelförpackningar. Möjligt att just de skivorna som använts hos dig har någon tillsats, ex. flammskyddsmedel.
Fick du någon anledning till varför just deras XPS inte rekommenderas till livsmedel? Inte så enkelt att deras hantering av skivorna inte är ren och därmed är det inte livsmedelsklassat. Ungefär som att reglarna på Byggmax inte heller är för livsmedelshantering, men inte någon giftigt för det? Så länge du inte ska ha skivorna till att packa in mat till försäljning kanske det kan kvitta?S Snöyra skrev:
Myror och byggmaterial brukar handla om hästmyror som kan förstöra både det ena och det andra. Så inte bara XPS.
Livsmedelshantering innebär inte odling av egna grödor i odlingsbäddar med XPS i botten, utan hantering av livsmedel i restaurangkök, storkök och liknande. Om du frågar om en produkt är godkänd för livsmedelshantering betyder det att du undrar om det går bra att tex servera sushi på den, att den går att diska i tillräckligt hög värme för att bli ren etc.
Det ordet du letar efter är ”Kontaktmaterial” men även det handlar om material som kommer i direkt kontakt med mat. Tex kaffefilter, salladsbestick, tallrikar, plastpåsar och uppläggningsfat. Omfattar inte material i botten på odlingslådor eller utsidan av växthus…
Du ska nog sluta oroa dig för xps skivorna och sluta leta problem, du har ett fint växthus som kommer hjälpa dig att odla i många år framåt.
Det ordet du letar efter är ”Kontaktmaterial” men även det handlar om material som kommer i direkt kontakt med mat. Tex kaffefilter, salladsbestick, tallrikar, plastpåsar och uppläggningsfat. Omfattar inte material i botten på odlingslådor eller utsidan av växthus…
Du ska nog sluta oroa dig för xps skivorna och sluta leta problem, du har ett fint växthus som kommer hjälpa dig att odla i många år framåt.
De kan inte garantera att det är ok. Det är ju plast, innehåller inga farliga ämnen att ha som husgrund men inte vid odling är det rekommenderat.Tomtom79 skrev:
Fick du någon anledning till varför just deras XPS inte rekommenderas till livsmedel? Inte så enkelt att deras hantering av skivorna inte är ren och därmed är det inte livsmedelsklassat. Ungefär som att reglarna på Byggmax inte heller är för livsmedelshantering, men inte någon giftigt för det? Så länge du inte ska ha skivorna till att packa in mat till försäljning kanske det kan kvitta?
Myror och byggmaterial brukar handla om hästmyror som kan förstöra både det ena och det andra. Så inte bara XPS.
livsmedelshantering är fel ordval- odling av livsmedel/ grönsakerSatsuki skrev:
Livsmedelshantering innebär inte odling av egna grödor i odlingsbäddar med XPS i botten, utan hantering av livsmedel i restaurangkök, storkök och liknande. Om du frågar om en produkt är godkänd för livsmedelshantering betyder det att du undrar om det går bra att tex servera sushi på den, att den går att diska i tillräckligt hög värme för att bli ren etc.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 411 inlägg
Det finns väl inga "frigolit"-skivor som är godkända för kontakt med livsmedel, men det handlar snarare om att ingen tillverkare av skivorna ser någon anledning till att lägga pengarna på att få skivorna godkända.
Jag vet att det diskuterades om det kunde vara skadligt att odla i murarbaljor, men någon hade hittat en expert inom ett område som gjorde att denne rimligtvis kunde uttala sig om det hela, denne summerade det hela med att först måste eventuellt skadliga ämnen lakas ur plasten, för att sedan faktiskt tas upp av växten (och inte bara försvinna med vattnet) OCH så behöver det föras ut i den del vi äter.
Det konstaterades att det inte fanns något att oroa sig för.
Jag vet att det diskuterades om det kunde vara skadligt att odla i murarbaljor, men någon hade hittat en expert inom ett område som gjorde att denne rimligtvis kunde uttala sig om det hela, denne summerade det hela med att först måste eventuellt skadliga ämnen lakas ur plasten, för att sedan faktiskt tas upp av växten (och inte bara försvinna med vattnet) OCH så behöver det föras ut i den del vi äter.
Det konstaterades att det inte fanns något att oroa sig för.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 411 inlägg
Hittar dessutom inget som tyder på att XPS-cellplast ska innehålla något skadligt, här finns exempelvis en länk till ett säkerhetsdatablad:
https://www.xlbygg.se/media/attachm...RGeCrE-KU0MXqiIS71ODLgz4xlgRZk0-iNQQf1H-nesCN
https://www.xlbygg.se/media/attachm...RGeCrE-KU0MXqiIS71ODLgz4xlgRZk0-iNQQf1H-nesCN
Tja, du kommer nog inte hitta någon som garanterar att det inte är någon fara och även om du gör det lär du inte acceptera det eftersom du kan googla fram hur många stollar som helst som kan garantera dig att all sorts plast inom 50 meter från dina småbarn kommer skada dem allvarligt för livet.S Snöyra skrev:
Så, om du tror att dessa skivor kommer trumfa all annan skit dina barn kommer få i sig genom mat, vatten, luft, kläder, hus, möbler osv så är väl svaret, ja du får betala för att göra om bygget om du inte avtalat i förväg att de inte ska använda material som är standard i byggbranschen.
Moderator
· Stockholm
· 54 398 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 54 398 inlägg
Det är troligen inte olämpligt. Men det tror jag inte att XPS skivorna är heller. Jorden som dina växter skall växa i skulle troligen inte heller rekommenderas att förvara livsmedel i.
Det är väldigt stor skillnad på om ett företag säger att dom inte kan garantera att deras produkt är lämpade, eller om dom säger att dom är direkt olämpliga. Så vilket är det ?S Snöyra skrev:Hej, hantverkare har valt xps- skivor som isolering runt ett växthus. Det är bara att när jag kontaktar företaget för XPS skivor så rekommenderas inte deras skivor vid odling av livsmedel. Jag har småbarn och odlar direkt på marken - så jag kommer ju i kontakt med skivorna. Och dessutom läser jag att de ska inte användas i närheten av myror- då myror trivs i materialet.
Det jag har läst mig till är att firgolit absolut kan användas vid olding, isolering av odlingslådor mm.
XPS är ju en slags frigolit.
Det är inte så att företaget bara helt enkelt påpekar att dom inte gör sin XPS just för odling ?
Det finns ju tex XPS för direkt odling av hydroponiska grödor
https://xps.vn/en/other-solutions-using-remak-xps-foam/solution-for-hydroponic-vegetable-growing/
...eller så använder dom några kemikalier vid framtagningen som inte är lämpliga; Men det borde inte vara godkänt inom EU eftersom dom då kan läcka ut i marken, oavsett om man odlar eller inte.
Generellt: Har du avtalt om spcifika material vid byggnationen så bör du kunna få det tillgodosett. Annars förväntas nog företaget bygga enligt praxis, och XPS är inte ovanligt vid isolering av grund så då får du betala för att det skall göras om.